صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

ذره، عنصر و ترکیب

پاسخ تایید شده
2 سال قبل
2 سال قبل
1

ذره، عنصر و ترکیب:

ذره:

به کوچکترین جزء یک ماده که به صورت مستقل وجود دارد ذره می گوییم؛ مثلا اتم طلا کوچکترین ذره طلا و مولکول آب کوچکترین ذره آب است.

مولکول آب از اتم های اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است، ولی ما اکسیژن و هیدروژن را کوچکترین ذرات آب در نظر نمی گیریم چون این عناصر در داخل آب به صورت مستقل وجود ندارند به همین دلیل کوچکترین ذره آب مولکول آب است.

نکته:

خواص و ویژگی های مواد به نوع ذرات سازنده آنها بستگی دارد. ذرات سازنده برخی از مواد اتم و ذرات سازنده برخی از مواد مولکول است. مولکول ها از اجتماع دو یا چند اتم مشابه یا مختلف به وجود می آیند.

انواع مواد:

  1. خالص (عنصر)
  2. ترکیب

عنصر:

به موادی که ذرات سازنده آنها فقط یک نوع اتم دارد عنصر می گویند. آهن و مس عنصر هستند چون ذرات سازنده آنها اتم های آهن و اتم های مس هستند. اکسیژن هم با وجود این که مولکول دارد ولی عنصر است چون مولکول های اکسیژن از دو اتم مشابه اکسیژن ساخته شده اند. مولکول گوگرد دارای 8 اتم است ولی گوگرد ترکیب نیست چون 8 اتم سازنده مولکول گوگرد مشابه هستند.

عنصرها به سه نوع فلزی، نافلزی و شبه فلزی تقسیم بندی می شوند:

عنصر فلزی مانند آهن

عنصر نافلزی مانند شیشه

عنصر شبه فلزی مانند سیلیسیم

فلز:

عناصر اتمی، چکش خوار، رسانا و دارای جلا و درخشندگی هستند که در ساختن اشیایی؛ مانند: خانه، پل، زیورآلات، ابزار، وسایل حمل و نقل و ... استفاده می شود.

نافلز:

عناصر مولکولی، شکننده، نارسانا و دارای سطح غیر شفاف هستند که همه ی گازهای موجود در هوای سالم از این عناصر تشکیل شده اند؛ مانند: فسفر، سیلسیم، کربن، گوگرد، فلوئور.

ترکیب:

موادی هستند که ذرات سازنده آنها مولکول است، ولی مولکول های آنها از دو یا چند اتم مختلف تشکیل شده اند؛ مثلا آب ترکیب است چون هر مولکول آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن ساخته شده است. شکل مقابل تفاوت عنصر و ترکیب را به شما نشان می دهد.

                                                       

مواد مصنوعی:

مواد مصنوعی به موادی گفته می شود که به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارند و ساخته دست بشر هستند مانند پلاستیک، کود شیمیایی و ... . هدف ما از ساخت مواد مصنوعی برطرف کردن نیاز ها، رفاه بیشتر، کاهش عیوب مواد مصرفی، از بین بردن کمبودها و ... است.


سایر مباحث این فصل