صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه 137 تفکر و سواد رسانه ای دهم

-

گام به گام گفت و گوی کلاسی صفحه 137 درس زندگی دوم

-

گفت و گوی کلاسی صفحه 137 درس 18

-

فیلم «سایت های شبکه‌های اجتماعی» را ببینید و دربارۀ پرسش‌های زیر با یکدیگر گفت‌و‌گو کنید:

1- تفاوت‌ها و شباهت‌های سایت های شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف چیست؟ چگونه متوجّه تفاوت‌ها و شباهت‌ها شده‌اید؟

2- استفاده از سایت های شبکه اجتماعی بومی چه فایده‌ها و زیان‌هایی دارد؟

3- شما عضو کدام شبکۀ اجتماعی ایرانی هستید؟

1- هر کشور با توجه به سیاست های داخلی شرایط خاصی را برای خود ایجاد کرده است. مثلا در کشور چین واتساپ ممنوع است و از برنامه های جایگزین استفاده می کنند. از تحقیق درباره کشور ها می شود به تفاوت و شباهت های آن پی برد.

2- مزایای شبکه های اجتماعی:

الف- ارتباطات جهانی

فرقی نمی کند به دنبال یکی از همکلاسی های قدیمی خود هستید یا معلم کلاس اول خود، راهی سریع تر و آسان تر از شبکه های اجتماعی وجود ندارد. می توان گفت که Facebook ، Twitter ، LinkedIn و MySpace تقریباً محبوب ترین شبکه های اجتماعی هستند و البته وب سایت های جدید دیگری نیز به این کار اختصاص یافته اند. از طریق این وب سایت ها، افراد می توانند دوستان جدیدی پیدا کنند. روابط دوستانه و تجاری ایجاد کنید و با دیگران ملاقات کنید.

ب- علایق را به اشتراک بگذارید

وقتی به یک شبکه اجتماعی می پیوندید؛ شما می توانید افرادی را که سلیقه مشابه شما دارند وارد کنید و شبکه ای از این افراد را در اطراف خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر طرفدار شطرنج هستید یا به کتاب علاقه دارید؛ می توانید افراد با سلیقه مشابه را پیدا کرده و با آنها تبادل اطلاعات کنید.

ج- فوراً اطلاعات را به اشتراک بگذارید

بسیاری از شبکه های اجتماعی توانایی ارسال پیام های فوری را دارند. این ویژگی به این معنی است که می توانید بلافاصله با چت اطلاعات را منتقل کنید. این عملکرد مفیدی برای معلمان است که گفتگو را در کلاس تسهیل می کنند.

د- تبلیغات رایگان

اگر صاحب مشاغل خصوصی هستید و باید محصول یا خدمات خود را راه اندازی کنید، راهی بهتر از ارسال پیام خود به میلیون ها نفر از طریق شبکه های اجتماعی نیست. مزیت اصلی این نوع تبلیغات رایگان بودن آن است. شما می توانید یک محصول، خدمات یا ایده را تبلیغ کنید زیرا زمان بیشتری نسبت به زمان ندارید.

ه- انتشار مطبوعات با سرعت بالا

شبکه های اجتماعی انقلابی در سرعت انتقال خبر دارند. امروزه بسیاری از رسانه ها در شبکه هایی مانند توییتر، یوتیوب و فیس بوک فعالیت می کنند و اخبار را با سرعت بالا پخش می کنند. فقط با خواندن عناوین برتر این سایت ها، شخص می تواند به راحتی آخرین اخبار جهان را پیدا کند. این امر باعث شده بلافاصله خبر از طریق صدها شبکه اجتماعی در سراسر جهان پخش شود.

معایب شبکه های اجتماعی:

الف- قرار گرفتن در معرض روابط رو در رو

بزرگترین مزیت شبکه های اجتماعی اثر جانبی منفی است که آن را به مهمترین نقطه ضعف این شبکه ها تبدیل کرده است. این شبکه ها روابط اجتماعی رو در رو را کاهش یا از بین می برند. زیرا شبکه های اجتماعی نوعی استقلال و آزادی را ایجاد می کنند و افراد می توانند دنیایی فانتزی برای خود بسازند و تظاهر به شخص دیگری کنند.

ب- آزار و اذیت اینترنتی و جنایات علیه کودکان

استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند افراد را در معرض آزار و ارتباط نامناسب با دیگران قرار دهد. اگرچه والدین محتوای اینترنتی را برای اعضای خانواده خود فیلتر می کنند، اما کودکان همچنان در معرض آزار جنسی و محتوای نامناسب قرار دارند.

ج- جعل و تقلب در هویت

چه بخواهیم و چه نخواهیم، اطلاعاتی که در اینترنت ارسال می کنید می تواند در دسترس هر کسی باشد که از هوش کافی برخوردار باشد. بیشتر سارقان فقط به مقدار کمی اطلاعات ضروری احتیاج دارند تا با جعل هویت، زندگی شما را به یک کابوس تبدیل کنند. گزارش CNET نشان می دهد که 24 میلیون آمریکایی با انتشار اطلاعات شخصی خود در شبکه های اجتماعی، اطلاعات شخصی خود را در معرض خطر قرار می دهند.

د- اتلاف وقت

گزارش نیلسن نشان می دهد که شبکه های اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارها برای اتلاف وقت است که 17 درصد از وقت صرف شده در استفاده از اینترنت بدون بهره وری را به خود اختصاص داده است. با این حال، بخشی از این زمان صرف انجام کارهای مهم تجاری، اجتماعی و تخصصی می شود. قطعاً کنار گذاشتن بازی ها، گپ زدن و سایر کارهای غیرضروری و اتلاف وقت کار آسانی است.

ه- حریم خصوصی را مصالحه کنید

شبکه های اجتماعی حریم خصوصی شما را نقض می کنند و اطلاعات شخصی شما را به شرکت های مختلف می فروشند. آیا تا به حال در فیس بوک نظر داده اید و به تبلیغات مربوط به پست خود توجه کرده اید؟ فیس بوک از این طریق در سال 2011 3.8 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. این نرخ برای یک سایت رایگان بد نیست.

3- روبیکا و ایتا



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه چهارم تا دوازدهم
  • آزمون آنلاین تمامی دروس
  • گام به گام تمامی دروس
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس
  • فلش کارت های آماده دروس
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن


محتوا مورد پسند بوده است ؟

5 - 0 رای

sticky_note_2 گام به گام قسمت های دیگر فصل زندگی دوم

sticky_note_2 گام به گام فصل های دیگر تفکر و سواد رسانه ای دهم