نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

خلاصه نکات علوم و فنون ادبی (1) فصل 5 هماهنگی پاره های کلام - درسنامه شب امتحان علوم و فنون ادبی (1) فصل 5 هماهنگی پاره های کلام - جزوه شب امتحان علوم و فنون ادبی (1) نوبت اول فصل 5 هماهنگی پاره های کلام



عوامل تاثیرگذار در سخن شاعران

عوامل تاثیرگذار در سخن شاعران

1- وزن  2- عاطفه 3- خیال

وزن، آشکارترین ابزار موسیقایی شعر است.

راه های تشخیص موسیقی شعر

الف) روش سماعی: تمرین های شنیداری خود را بیشتر کنیم تا سواد شنیداری و هوش موسیقایی خود را پرورش دهیم

ب) روش تقطیع کردن شعر: شعر را به پاره هایی هماهنگ و مساوی بخش کنیم تا تساوی و توازن آوایی آن را به دست می آوریم

 

رکن 

هر مصراع از پاره هایی درست شده است که به آن رکن می گویند.

برای نمونه مصراع « تواز هر در که باز ایی بدین خوبی و زیبایی » را اینگونه می خوانیم :

هر رکن از بخش های کوچک تری به نام هجا تشکیل می شود.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



انواع واج و هجا

هجا )بخش( 

مقدار آوایی است که دهان با یک بار باز شدن آن را ادا می کند.

هجا از « واج » پدید می آید. شکل نوشتاری واج را « حرف »می نامند.

واج چیست؟ کوچک ترین واحد آوایی زبان است. کتاب: ک / -ِ /ت / ا / ب

در زبان فارسی 29 واج وجود دارد

 

انواع واج

الف) مصوّت (6 واج)

1- مصوّت کوتاه: ــَــ ، ــِــ ، ــُــ

2- مصوّت بلند: آ، ای ، او

ب) صامت (23 واج)

ء (=ع)، ب، پ، ت =(ط)، ج، چ، خ، د، ر، ز=(ذ، ظ، ض)، ژ، س=(ث ،ص)، ش، غ=(ق(، ف، ک، گ، ل، م، ن، و، ه=(ح)، ی.

 

مصوّت بلند، در اول هجا مساوی با سه واج است ،مثال: آب : آ )سه واج( + ب )یک واج(

 /ایل: ای (سه واج) + ل (یک واج) / اور: او (سه واج) + ر (یک واج)/

مصوّت بلند، در وسط یا آخر هجا مساوی دو واج است، مثال: باد : ب (یک واج)+ ا (دو واج) + د (یک واج(

بید : ب (یک واج) + ی (دو واج) + د (یک واج)‌ / بود : ب (یک واج) + و (دو واج)+ د (یک واج)

قبل از جداسازی هجاها به این نکات توّجه کنید :

  1. هر هجا (بخش)، فقط یک مصوّت دارد ( بنابراین، تعداد هجا ی یک کلمه برابر است با تعداد مصوت های آن کلمه)
  2. هرهجا را همان طور که می خوانیم، می نویسیم

مثل: تو تُ ( U): هجای کوتاه

// خواب   خاب : هجای کشیده (ـــ  (u

  1. در فارسی، هیچ واژه یا هجایی با مصوّت آغاز نمی شود ) اولین واج هر هجا حتما صامت است )

)بنابراین ، واژه هایی که به ظاهر با مصموت آغاز می شوند در ابتدای خود یک صامت همزه دارند که در تعیین نوع هجا باید به آن توجه کرد. مثال: از: هجای بلند (سه واجی) / آب: هجای کشیده ی (چهار واجی)

  1. هجای کشیده معدل یک هجای بلند و یک هجای کوتاه است.
  2. مصوت بلند پیش از «نّ» ( نون ساکن ) کوتاه به حساب می آید.

درشعر فارسی اگر هجای پایانی،کوتاه، بلند یا کشیده باشد، آن را هجای بلند محسوب می کنیم 





شرایط هموزن بودن دو مصراع یا دو بیت

شرایط هم وزن بودن دو مصراع یا دو بیت

الف) تعداد هجاهای آنها برابر باشد

ب) هجاهای کوتاه و بلند مقابل هم قرار بگیرند (کوتاه در مقابل کوتاه و بلند در مقابل بلند)

بخور تا توانی به بازوی خویش        که سعیت بود در ترازوی خویش    (سعدی)

شاعران، تساوی مصراع ها را در شعر نو ضروری نمی دانند به همین دلیل، طول مصراع های شعرنو یکسان نیست.

مثالی برای شعر نو

تو را من چشم در راهم

شباهنگام

که می گیرند در شاخِ تلاجن، سایه ها رنگِ سیاهی

وزان دل خستگانت راست اندوهی فراهم

تو را من چشم در راهم     (نیما یوشیج)






محتوا مورد پسند بوده است ؟

5 - 0 رای