درسنامه کامل علوم و فنون ادبی (1) فصل 6 سجع و انواع آن
تعداد بازدید : 3.75Mخلاصه نکات علوم و فنون ادبی (1) فصل 6 سجع و انواع آن - درسنامه شب امتحان علوم و فنون ادبی (1) فصل 6 سجع و انواع آن - جزوه شب امتحان علوم و فنون ادبی (1) نوبت اول فصل 6 سجع و انواع آن
سجع و انواع آن
سجع و انواع آن
به دو واژه ای که در واج یا واجهای پایانی و در وزن یکسان باشند می گوییم آرایه سجع دارند
سجع در نثر مثال قافیه در شعر است یعنی در پایان جمله ها می آید و ایجاد آهنگ و موسیقی می کند
انواع سجع
- سجع مطرف
اگر دو واژه در واجهای پایانی یکسان باشند سجع مطرف نام دارد.
مثال: آرند با بیازارند در جمله ی : دوستی را که به یک سال فراچنگ آرند نشاید که به یک دم بیازارند
- سجع متوازن
اگر دو وازه در وزن ( تعداد و نوع هجاها ) یکسان باشند سجع متوازن نام دارد
مثال: ضایع با باطل در جمله ی : ملک بی دین باطل است و دین بی ملک ضایع
مثال: مال از بهر آسایش عمر است نه عمر از بهر گرد کردن مال اولین واژه «عمر» در پایان جمله با مال سجع متوازن است
- سجع متوازی
اگر دو واژه هم در واجهای پایانی و هم در وزن یکسان باشند سجع متوازی نام دارند
مثال: سال با مال در جمله ی : توانگری به هنر است نه به مال و بزرگی به هنر است نه به سال
ارزش موسیقیایی سجع متوازی از هم سجع ها بیشتر است
سجع در شعر هم به کار می رود یعنی در پایان نیم مصرع های اول ، دوم و سوم به کار می رود
مثال: من مانده ام مهجور از او دیوانه و رنجور از او ./. گویی که نیشی دور از او در استخوانم می رود
« مهجور با رنجور » سجع متوازی و « مهجور و رنجور » با « دور » سجع مطرف می باشد.
فایده سجع در نثر ایجاد موسیقی و در شعر افزایش موسیقی است .
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
- گام به گام تمامی دروس پایه (1)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)
موازنه و ترصیع
موازنه و ترصیع
موازنه
اگر واژه های دو جمله یا دو مصرع همه مقابل هم سجع متوازن یا متوازی باشند آرایه موازنه ایجاد میشود
مثال: زگرز تو خورشید گریان شود ./. زتیغ تو بهرام بریان شود
آرایه موازنه دارد چون دو واژه (گرز با تیغ و خورشید با بهرام) سجع متوازن و واژه (بریان و گریان) سجع متوازی هستند
در بیت: گر عزم جفا داری سر در رهت اندازم ./. و راه وفا گیری جان در قدمت ریزم
وقتی واژه ها را مقابل هم قرا می دهیم شاید با توجه به اختیار شاعری دو واژه ی آخر هم وزن در بیایند یعنی تعداد هجاهاشون برابر باشه ولی بدون در نظر گرفتن و کاربرد اختیار شاعری متوازن یا متوازی نیستند.
پس در این بیت واژه (رهت با قدمت) و (اندازم با ریزم) سجع مطرف هستند و این بیت موازنه ندارد .
ترصیع
همان موازنه است با این فرق که همه واژه ها مقابل هم در دو جمله یا در دو مصرع سجع متوازی هستند
مثال: ما برون را ننگریم قال را ./. ما درون را بنگریم و حال را (همه واژه ها مقابل هم سجع متوازی هستند)
بچه های خوبو عزیز ، ممکن است از شما بپرسند که شاعر یا گوینده از چه شیوه ای برای بهره گیری سجع در مثال بالا استفاده کرد؟
پاسخ : به شیوه ترصیع و اگر بیتی آرایه موازنه داشت به شیوه موازنه از سجع بهره گیری کرد .