ساخت یک متغیر جدید با علامت تساوی (=) انجام می شود. به مثال زیر دقت کنید:
>>> n = 300
در مثال بالا، مقدار عددی 300 را در متغیری به نام n ذخیره کردیم. حالا میتوانید از این متغیر در برنامه استفاده کنید:
>>> print(n)
300
در زمان مقداردهی متغیر ها، پایتون به طور اتوماتیک نوع متغیر را مشخص میکند. مثلا در کد بالا، مفسر پایتون میتواند تشخیص دهد که یک عدد را در متغیر n ذخیره کردیم. برای تشخیص نوع متغیر میتوانید از تابع type استفاده کنید. مثلا در کد زیر، نوع متغیر عددی int است:
>>> n = 300
>>> type(n)
<class 'int'>
یا اگر متغیر با نوع رشته ذخیره کنید، مفسر پایتون نوع متغیر را str مشخص میکند:
>>> m = 'amir'
>>> type (m)
<class 'str'>
در پایتون می توانید نوع یک متغیر را تغییر دهید. مثال اگر مقدار ذخیره شده در یک متغیر عدد باشد، میتوانید آن را به انواع دیگر مانند رشته و ... تغییر دهید.
همانطور که در مثال زیر می بینید، مقدار متغیر n ابتدا عدد بود اما توانستیم آن را به نوع رشته)متن( تغییر دهیم.
به کد زیر دقت کنید:
>>> n = 300
>>> n = 'amir'
>>> n
amir
1- نام ها به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند. برای مثال دو نام Age و age با هم متفاوت اند.
2- نام ها می توانند شامل حروف کوچک و بزرگ، همچنین اعداد و زیر خط باشند.
[ A-z , 0-9 , _ ]
3- نام ها نمیتوانند شامل کاراکترهای خاص مانند : !@%$#^&* باشند
4- نام ها نمی توانند با عدد شروع شده و یا دارای فاصله باشند.
5- استفاده از کلمات کلیدی زبان پایتون در نامگذاری متغیر مجاز نیست مانند : intو forو from و ...
6- نام متغیر ها نمیتواند به _ (زیر خط) ختم شود.
7- نام متغیرها حتما باید با حروف الفبای انگلیسی و یا زیر خط شروع شود.
تهیه کننده: علیرضا اربطی