صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

شرط و کتابخانه های پایتون

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | شرط و کتابخانه های پایتون
bookmark_border هفتم
book کار و فناوری هفتم
bookmarks فصل 6 : برنامه نویسی
6 ماه قبل
0

شرط

در برنامه نویسی گاهی نیاز است قسمتی از کدها در صورت برقراری شرطی اجرا شود. برای بررسی یک شرط از دستور if استفاده می کنیم. 

بلاک کد: مجموعه کدهایی که در صورت برقراری شرط اجرا می شوند، یک بلاک کد را تشکیل می دهند، که معمولا به یک میزان تورفتگی (indentation) دارند. (یک Tabیا چهار Space)

مثال

خروجی قطعه کد روبرو را حدس بزنید.

در این مثال درجه هوا است. در صورتی که درجه هوا از 10 کمتر باشد، شرط اجرا می شود.و اگر بالاتر از 10 باشد از دستور if رد شده و دستور آخر یا همان خدا نگهدار را اجرا میکند که در بلاک کد نیست.

 

کتابخانه های پایتون 

در واقع کتابخانه ها ،قطعه کدهای آماده (مجموعه دستورات با یک موضوع) هستند که استفاده از آنها از نوشتن کدهای پیچیده و وقت گیر جلوگیری میکند. یکی از بزرگترین دلیل محبوبیت پایتون، این است که بیش از صد و سی هزار کتابخانه پایتونی در دسترس برای انتخاب وجود داردکه هر یک با هدف و کاربرد خاصی ایجاد گردیده اند. در زیر به چند نمونه از آنها اشاره شده است: 

Scrapy (تجزیه و تحلیل داده ها)

Pygame (طراحی بازی)

Pillow (ویرایش تصاویر)

Turtle (گرافیکی)

و ...

 

کتابخانه لاک پشت (turtle)

کی از کتابخانه های پایتون، کتابخانه Turtle (لاکپشت) است که در این مبحث مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با کتابخانه Turtle می توانیم اشکال و الگوهای مختلفی را ترسیم کنیم.

برای آنکه بتوانیم از کدهای کتابخانه ترتل استفاده کنیم باید آنرا به محیط پایتون فراخوانی کنیم.

روش فراخوانی کتابخانه ترتل ←                       

با این کار در واقع ما به لاکپشت یک اسم می دهیم که در اینجا ما به دو روش اینکار را انجام دادیم و ()turtle.Turtle را laki قرار دادیم.

میتوانیم بجای الکی از هر حرف یا کلمه دیگری نیز استفاده کنیم. مثال: ()turtle.Turtle ویا Import turtle as که در اینصورت نام لاکپشت ما t خواهد بود.

امکان ساخت لاکپشت های دیگری نیز وجود دارد. مانند: laki1 , laki2 و یا t1 , t2

تهیه کننده: علیرضا اربطی 


سایر مباحث این فصل