صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

نحوه ساخت و تغییر متغیر در پایتون

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | نحوه ساخت و تغییر متغیر در پایتون
bookmark_border هفتم
book کار و فناوری هفتم
bookmarks فصل 6 : برنامه نویسی
6 ماه قبل
0

ساخت متغیر در پایتون

ساخت یک متغیر جدید با علامت تساوی (=) انجام می شود. به مثال زیر دقت کنید:

>>> n = 300

در مثال بالا، مقدار عددی 300 را در متغیری به نام n ذخیره کردیم. حالا میتوانید از این متغیر در برنامه استفاده کنید:

>>> print(n)

300

در زمان مقداردهی متغیر ها، پایتون به طور اتوماتیک نوع متغیر را مشخص میکند. مثلا در کد بالا، مفسر پایتون میتواند تشخیص دهد که یک عدد را در متغیر n ذخیره کردیم. برای تشخیص نوع متغیر میتوانید از تابع type استفاده کنید. مثلا در کد زیر، نوع متغیر عددی int است:

>>> n = 300

>>> type(n)

<class 'int'>

یا اگر متغیر با نوع رشته ذخیره کنید، مفسر پایتون نوع متغیر را str مشخص میکند:

>>> m = 'amir'

>>> type (m)

<class 'str'>

 

تغییر مقدار متغیر در پایتون 

در پایتون می توانید نوع یک متغیر را تغییر دهید. مثال اگر مقدار ذخیره شده در یک متغیر عدد باشد، میتوانید آن را به انواع دیگر مانند رشته و ... تغییر دهید. 

همانطور که در مثال زیر می بینید، مقدار متغیر n ابتدا عدد بود اما توانستیم آن را به نوع رشته)متن( تغییر دهیم.

به کد زیر دقت کنید:

>>> n = 300

>>> n = 'amir'

>>> n

amir

 

قوانین نامگذاری متغیر ها 

1- نام ها به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند. برای مثال دو نام Age و age با هم متفاوت اند. 

2- نام ها می توانند شامل حروف کوچک و بزرگ، همچنین اعداد و زیر خط باشند.

[ A-z , 0-9 , _ ]

3- نام ها نمیتوانند شامل کاراکترهای خاص مانند : !@%$#^&* باشند

4- نام ها نمی توانند با عدد شروع شده و یا دارای فاصله باشند.

5- استفاده از کلمات کلیدی زبان پایتون در نامگذاری متغیر مجاز نیست مانند : intو forو from و ...

6- نام متغیر ها نمیتواند به _ (زیر خط) ختم شود.

7- نام متغیرها حتما باید با حروف الفبای انگلیسی و یا زیر خط شروع شود.

تهیه کننده: علیرضا اربطی


سایر مباحث این فصل