صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

بخش صنعت و معدن

پاسخ تایید شده
2 سال قبل
2 سال قبل
0

بخش صنعت و معدن:

صنعت:

صنعت شامل مجموعه فعالیت هایی است که به تغییر شکل فیزیکی یا شیمیایی مواد مختلف اولیه و تبدیل آنها به محصولات جدید منجر می شود؛ اعم از اینکه این تغییرات با دست یا ماشین در کارگاه و یا منزل انجام شود. بخش صنعت، محرک اصلی رشد، موفقیت و نوآوری کشورها به شمار می رود. فعالیت در این بخش به ایجاد اشتغال منجر خواهد شد. بسیاری از مشاغل به طور مستقیم یا غیرمستقیم به صنعت وابسته است. بخش صنعت در تجارت، تحقیق، توسعه و بهره وری سهم قابل توجهی دارد.

تقسیم بندی صنایع در ایران:

صنایع اصلی کشور را می توانیم به دو گروه «صنایع دستی» و «صنایع ماشینی» تقسیم بندی کنیم.

صنایع دستی:

صنایع دستی؛ به آن دسته از فعالیت هایی گفته می شود که عمدتاً با استفاده از مواد اولیه بومی و به کارگیری ابزار و وسایل سادۀ دستی، در قسمتی از مراحل اساسی تولید و به ساخت محصولی منجر می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر به گونه ای تجلی می یابد.

یکی از صنایع دستی مهم ایران فرش دستبافت است. کشور ما یکی از صادرکنندگان عمدۀ این فرش در جهان است که به دلیل بافت و نقش و نگار خاص، از اهمیت و شهرت بین المللی برخوردار است.

صنایع ماشینی:

صنایع ماشینی شامل صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، فلزات اساسی، خودروسازی، ماشین سازی، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی می شود

صنایع ماشینی - صنایع فلزات اساسی:

از جملۀ صنایع ماشینی است که شامل صنعت فولاد، آلومینیروم، مس ، سرب و روی می شود. بخش زیادی از صادرات غیرنفتی کشور را، این بخش صنعتی پوشش می دهد.

صنایع ماشینی – بخش صنایع پتروشیمی:

از جمله صنایع مهم کشورمان صنعت پتروشیمی است که بعد از نفت و گاز، بزرگ ترین بخش صنعتی کشور به شمار می رود. مواد پتروشیمی در تولید انواع لاستیک، پلاستیک، شوینده، چسب، کود، رنگ، الیاف مصنوعی و ... کاربرد دارد.

صنایع خودروسازی:

صنعت خودروسازی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی کشور است که می تواند فرصت های شغلی بسیاری برای کشور فراهم آورد و از جمله صنایعی است که در سند چشم انداز به آن توجه خاصی شده است. دو شرکت بزرگ ایرران خودرو و پارس خودرو (سایپا)، بخش عمده ای از خودرو های کشور را تولید می کنند.

صنایع دفاعی:

این صنایع وظیفه طراحی و تولید تجهیزات نظامی برای نیروهای مسلح را عهده دار است و از بخش های تحقیق و توسعه، تولید تجهیزات نظامی و تأسیسات و کارخانجات تشکیل شده است.

محصولات دفاعی ایران از نظر کیفیت در صدر سلاح های جهان قرار داشته و ضامن استقلال، خودکفایی و امنیت کشور هستند.

معادن:

در کشور ما موادی مانند نفت، گاز، بوکسیت، مس، روی، سرب، سنگ آهن و... وجود دارد .بخش معدن یکی از بخش های مهم اشتغال در کشورمان است.

استان های یزد، کرمان و اصفهان بیشترین شاغلان بخش معدن کشور را دارند.


سایر مباحث این فصل