صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

آغاز تاریخی فلسفه

پاسخ تایید شده
2 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | آغاز تاریخی فلسفه
bookmark_border یازدهم انسانی
book فلسفه (1)
bookmarks فصل 4 : آغاز تاریخی فلسفه
2 ماه قبل
0

 

آغاز تاریخی فلسفه 

نمی توان برای دانش ،فلسفه از نظر زمانی آغازی تعیین کرد . نمی توان گفت فلسفه ابتدا در کدام سرزمین پدید آمده است.

این سخن دربارۀ همۀ دانش ها صدق می کند.

هر جا تمدنی شکل گرفته کسانی بوده اند که درباره اساسی ترین مسئله های هستی و زندگی بشر می اندیشیده و سخن گفته اند، گرچه آثار مکتوبی از آنان به ما نرسیده است و ما اطلاعی از آن اندیشه ها و سخن ها نداریم. برخی از تمدن ها آن قدر قدیمی اند که در گذر زمان و آمد و شد حوادث آثار تمدنی آنها از بین رفته است. تمدن های قدیمی تر و ساده تر مقدمه و پلکان شکل گیری تمدن های جدید تر بوده اند و دستاورد آنها به تمدن های جدیدتر منتقل شده است .

اطلاعات امروز ما به هیچ وجه نمیتواند تاریخ دقیقی از آغاز فلسفه ارائه دهد بلکه میتواند براساس آثار باقی مانده گزارشی اجمالی از دورترین اندیشه های فلسفی را ذکر نماید.

ایران باستان یکی از سرزمین های فلسفه خیز بوده و حکیمان و فیلسوفانی خدا پرست در ایران می زیسته اند سهروردی از فیلسوفان بزرگ دوره اسلامی، معتقد است که در دورهٔ کیانیان انسان های وارسته ای بوده اند که هم به حکمت و فلسفه می اندیشیدند و هم دارای سلوک معنوی بوده اند.

این حکیمان اندکی پیش از فیلسوفان دوره یونان باستان و برخی نیز هم زمان و پس از آنان می زیسته اند.

در تمدن های باستانی مانند تمدن های چین، هند بین النهرین و مصر نیز که پیش از تمدن یونان شکل گرفته اند، کم و بیش حکمت و فلسفه رواج داشته و آثاری که حکایت از تفکر در مسائل بنیادین هستی داشته باشند، به جای مانده است مانند اوپانیشادها که شامل متون متعدد هندو است و گاتاها که سروده های زرتشت می باشد.

 

فلسفه در یونان

نخستین مجموعه ها یا قطعه هایی که به زبان فلسفی نگاشته شده یا جنبۀ فلسفی در آنها غلبه داشته، از یونان باستان به یادگار مانده است.

به همین جهت از سرزمین یونان به عنوان مهد تفکر فلسفی یاد می کنند. در یونان باستان بود که دانش فلسفه شکل گرفت و تفسیر جهان با روش عقلانی رایج شد.

زادگاه فلسفه یونانی بخشی بود از سرزمین یونان باستان واقع در غرب آسیای صغیر ( کشور ترکیه کنونی ) که (ایونیا) نامیده می شد.

در ایونیا بود که در حدود شش قرن پیش از میلاد مباحث فلسفی پایه گذاری شد و اولین فیلسوفان یونان پا به عرصه وجود گذاشتند.

در آغاز شکل گیری ،فلسفه آنچه بیش از هر چیز این اندیشمندان را به خود مشغول می داشت، دگرگونی هایی بود که پیوسته در جهان طبیعت رخ می داد.

اندیشمندان می کوشیدند تا به دیدگاهی دست یابند که بتوانند به درستی این دگرگونی ها را تبیین عقلانی کنند . اندیشمندانی که در دوره یونان بودند فقط به تفکر فلسفی نمی پرداختند .

دوره یونان ، دانشمندانی بودند که کم و بیش با مجموعه علوم زمان ،خود از جمله فلسفه آشنا بودند و به مسائل بنیادین هستی نیز توجه می کردند.

حتی در آن ایام هنوز کلمه « فیلسوف» برای کسی به کار نمی رفت.

در زمان سقراط بود که این کلمه بر سر زبان ها افتاد.


سایر مباحث این فصل