صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

سبک‌های تصمیم گیری

پاسخ تایید شده
2 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | سبک‌های تصمیم گیری
bookmark_border یازدهم انسانی
book روان شناسی
bookmarks فصل 6 : تفکر (2) تصمیم گیری
2 ماه قبل
0

سبک های تصمیم گیری و انواع آن

تعریف سبک های تصمیم گیری:

به روش های ثابت و یکنواخت تصمیم گیری افراد سبک های تصمیم گیری می گویند.

انواع سبک های تصمیم گیری:

تکانشی – احساسی – وابسته – اجتنابی – منطقی

 

ویژگی های سبک تصمیم گیری تکانشی

  1. فرد به صورت ناگهانی و با عجله و بدون محاسبه تصمیم می گیرد
  2. این سبک در میان نوجوانان زیاد دیده می شود که بلافاصله با پشیمانی همراه است.

مثال

فرید جوان 18 ساله ای است که به ماشین های جدید و آخرین مدل علاقه و توجه خاصی دارد. روزی در خیابان ماشین جدیدی را می بیند که به شدت توجه او را جلب می کند. راننده ماشین بدون اینکه سوئیچ را بردارد یا آن را خاموش کند، برای خرید بیرون آمده و به طرف مغازه می رود. فرید، ناگهان و بدون توجه به عواقب خطرناک کارش، سوار ماشین شده، به سرعت آن را می راند.

مردم، با داد و فریاد صاحب ماشین، شروع به تعقیب فرید می کنند. فرید به دلیل عجله و ترس، با چند عابر برخورد می کند و بالاخره متوقف می شود. به این ترتیب فرید در زمان کوتاهی از یک نوجوان معمولی به یک سارق و قاتل تبدیل می شود.


 

ویژگی ها سبک تصمیم گیری احساسی

  1. ملاک تصمیم گیری، عواطف و هیجانات زودگذر است.
  2. احساسات به دلیل زودگذر بودن نمی توانند زیر بنای خوبی برای تصمیم گیری باشند.

مثال

ریحانه 18 سال دارد. وی فرزند یک خانواده آبرومند است. هنگام برگشت از کلاس زبان، سوار یک خودروی شخصی می شود. راننده جوان با او سر صحبت را باز می کند و این شروعی برای آشنایی بیشتر آنها می شود؛ ریحانه احساس می کند به او علاقمند شده است و مایل است با او ازدواج کند با آنکه شرایط خانوادگی، فرهنگی و مالی ریحانه با آن جوان تفاوت های بسیاری دارد و با وجود مخالفت های خانوادگی، با یکدیگر ازدواج می کنند. با گذشت زمان به تدریج مشکلاتی به وجود می آید و ریحانه هر روز تجارب منفی بیشتری ار در زندگی مشترک حس می کند و احساس تنهایی می کند. بعد از مدتی کوتاه، ریحانه متوجه می شود که ملاک تصمیم گیری اش صحیح نبوده است و می بایست با افراد خبره بیشتری مشورت می کرد.

 

ویژگی های سبک تصمیم گیری وابسته

  1. اطاعت کورکورانه از دیگران به جای فکر کردن
  2. در این روش دلیل انتخاب فرد این است که دیگران چنین تصمیمی گرفتند در حالی که انتخاب دیگران ممکن است برای ما انتخاب مناسبی نباشد.

مثال

مریم قرار است مدرسه محل تحصیل خود را انتخاب کند. دوستان نزدیک او به مدرسه ای رفته اند که با منزل مریم فاصله نسبتا زیادی دارد. مریم، به دلیل وجود دوستانش در آن مدرسه، همان مدرسه را انتخاب می کند، بدون اینکه به مسافت، هزینه و دیگر مسائل توجهی بکند. بعد از گذشت یک سال از تحصیل در رشته ریاضی، مریم از ادامه تحصیل منصرف شده و رشته دیگری را انتخاب می کند.

 

ویژگی های سبک تصمیم گیری اجتنابی

  1. در این سبک فرد قصد دارد تصمیم بگیرد ولی هیچگاه تصمیم ولی عملی نمی شود.
  2. فرد در این سبک دست دست می کند و کار امروز را به فردا می اندازد.
  3. افراد داراری این سبک بر این باورند که همه چیز خود به خود درست می شود و در نتیجه زمان را از دست می دهند و مشکل آن ها بیشتر می شود.

مثال

ساسان اخیرا با چند نفر دوست شده است. وی در روزهای نخست از این موضوع ابراز رضایت می کرد، اما به تدریج متوجه شد که دوستان جدید وی رفتارهای شایسته ای ندارند. گاهی سیگار می کشند، از واژگان نامناسب استفاده می کنند و مردم آزاری می کنند. در نتیجه، ساسان تصمیم گرفت این گروه را ترک کند، ولی با وجود گذشت روزهای زیادی از این ماجرا، هنوز موفق به انجام این تصمیم نشده است و هر روز عملی کردن تصمیم خود را به روز دیگری محول می کند.

 

ویژگی های سبک تصمیم گیری منطقی

  1. بهترین شیوه تصمیم گیری است.
  2. زیربنای آن اندیشیدن است.
  3. در این سبک تصمیم گیرنده تمامی راه کارهای ممکن را می سنجد.
  4. این سبک نه تنها در عوامل زیر بنایی با سایر سبک ها فرق دارد بلکه تابع یک روش قاعده مند و منظم است.
  5. فرد در این سبک پله پله و طبق قوانین پیش می رود.

مثال

زهرا دانش آموز پایه دوازدهم است و قصد دارد پس از موفقیت در امتحان ورودی دانشگاه رشته دانشگاهی خود را انتخاب کند. او برای این تصمیم گیری همه رشته های مورد علاقه اش را بررسی و با مشورت مشاور مدرسه ویژگی های هر یک را مطالعه می کند و همچنین با پدر و مادرش مشورت می کند، علایق و انگیزه های خود را در کنار سایر اطلاعات قرار می دهد و در نهایت، یک رشته را بر می گزیند. زهرا می داند که پشتکار و تلاش، آینده تحصیلی و شغلی وی را رقم می زند.

تهیه کننده: زهرا میرشکاری


سایر مباحث این فصل