صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
0
[شاه کلید مای درس] | ابزار و وسایل مورد نیاز و ضروری برای نجاری
bookmark_border هفتم
book کار و فناوری هفتم
bookmarks فصل 9 : کار با چوب
6 ماه قبل
0

اره

در دو مدل دستی و برقی در ابزار پرکاربرد نجاری ها استفاده می شود. با گذشت زمان و گسترش تکنولوژی اره های اره روانه بازار شدند که میزان ظرافت و سرعت کارها را بالا برد اما باید گفت که استفاده از اره های دستی خالی از لطف برقی نبوده است، اره های دستی با صدایی کمتر، حمل راحت تر، خطر کمتر نسبت به اره های برقی بوده که سالیان سال از آن ها می توانید استفاده کنید.

 

سوهان یا چوب سای

سوهان و چوب ساب ابزاری برای تراشیدن سطوح مقعر و محدب و همچنین قطعات فرم دار مورد استفاده قرار می گیرند.

برجستگیهای سطح سوهان آج نام دارد.

 

برس مویی

در هنگام سوهان یا چوب ساب کاری احتمال دارد تراشه یا براده های چوب در بین آج ها قرار گیرد و آج هارا پر کنند و در نتیجه سوهان بر روی قطعه چوب سر می خورد و برای رفع این مشکل در هنگام کار یا پایان کار با برس مویی (نه برسی سیمی) سوهان و چوب ساب را تمیز کنید.

 

رنده دستی و برقی

رنده ی نجاری برای هموار کردن و از بین بردن پستی و بلندی های سطح چوب از این وسیله استفاده می شود.

 

متر و گونیا

ابزارهای اندازه گیری نجاری را از یاد نبرید! متر و گونیا و ... ابزارهایی هستند که برای اندازه گیری و اندازه گذاری مناسب اند. نمیتوانید بدون انجام محاسبات دقیق گونیایی و اندازه ای چوب، اقدام به ساخت لوازم چوبی کنید. در هنگام خرید متر به این نکته توجه داشته باشید که متر موردنظر شما از نوع متر نجاری باشد. در قسمت زبانه متر نجاری یک شیار وجود دارد و باید از دو طرف نوار متر اندازه به سانتی متر در آن درج شده باشد.

 

مغار

مغار یا اسکنه یکی از ابزار نجاری است که برای کنده کاری و تزئین و منبت کاری بر روی چوب در نجاری و درودگری استفاده می شود. این ابزار از جنس فوالدساخته می شود و دارای دسته ای چوبی و تیغه ای فولادی است. مغار ها تماما یک شکل نبوده بلکه کارایی آن ها نیز متفاوت است.

 

سنباده

سنباده عبارت است از دانه های سخت ساینده و خورنده ای که با چسبهای مخصوص مخلوط شده و بر روی صفحات کاغذی و پارچهای مخصوص چسبانده می شود. سنباده از مواد طبیعی مانند ماسه، سنگ چخماق (فلینت)، سنگ کوارتز، سنگ لعل (گارانت) و یا مواد مصنوعی مانند کربور سیلیسیم، اکسید آلومینیم، براده فلزات، کاربید سیلیسیم تشکیل می شود. 

 

گیره کار

گیره ها برای نگه داشتن و محکم کردن اجسام و قطعات مختلف در جای خود، جهت انجام عملیات مختلف برش کاری ماشین کاری و جایگذاری و ..... استفاده می شوند. گیره ها دارای دو فک ثابت و متغیر هستند. 

تهیه کننده: رویا نجاتی


سایر مباحث این فصل