صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
0
[شاه کلید مای درس] | سرنوشت درختان پس از قطع شدن در جنگل ها
bookmark_border هفتم
book کار و فناوری هفتم
bookmarks فصل 9 : کار با چوب
6 ماه قبل
0

سرنوشت درختان پس از قطع شدن در جنگل

درختان را پس از قطع شدن در جنگل به شکل گرده بینه درمی آورند و پس از آن به اجزا کوچکتری به نام تراورس ،الوار و ... تبدیل می کنند. 

همچینن از چوب می توان انواع روکشهای طبیعی، تخته خرده چوب (نئوپان)، فیبر Mdf و Hdf، کاغذ، مقوا و انواع محصولات هنری مثل معرق کاری و منبت کاری تولید کرد.

 

گرده بینه

قسمت های جدا شده از تنه در برشهای عرضی (با مقطع دایره مانند) را گرده بینه گویند. از گردبینه برای تیر ساختمانی و ستون استفاده می شد . هم اکنون گردبینه کاج از روسیه وارد ایران می شود.

 

الوار

قطعات بریده شده چوب است که به عنوان ماده اولیه در کارهای گوناگون نجاری و ساختمانسازی و غیره به کار می رود. معمولا کنده های درختان پس از بریده شدن و حمل به کارخانجات چوب بری، در قطعات مستطیل شکلی با طول و عرض و قطر مشخص بریده و خشکانده می شوند و پس از آن به بازار مصرف فرستاده می شوند.

 

 

تراورس چوبی یا ریل بند

این چوبها بدلیل مقاومت بالایی که دارند در گذشته برای زیر ریل راه آهن استفاده میشود چوب تراورس گونه ای از درخت کاج بود که بدلیل مقاوم بودن دربرابر فشار و رطوبت برای تیر و ستون ساختمان استفاده میشدند.

 

 

تخته چند الیه

با قرار دادن الیه های نازکی از چوب برروی هم و چسباندن آنها به یکدیگر به نحوی که در هر دو الیه مجاور امتداد فیبر ها عمود بر هم باشد تخته چند الیه ایجاد می شود که به خاطر این وضعیت تخت چند لا از مرغوبیت بیشتری برخوردار است و مطمئن ترین محصولات چوبی است که کمترین واکنش را در برابر رطوبت دارد.

 

تخته خورده چوب

اصطلاحا به آن نئوپان گفته می شود و جهت ساخت آن سر شاخه های درخت را با چوب ضایعاتی خورد کرده و سپس از دانه بندی با چسب آغشته نموده و برروی دستگاه پرس مانند الیه ای می ریزین که پس از انجام عملیات پرس به تخته ای صاف و محکم تبدیل می شود و پس از دور بری روانه بازار می گردد. با این روش مقادیر قابل توجهی از چوب صرفه جویی شده است و از نابود شدن نجات یافته اند. 

 

فیبر

چنانچه چوب های ضایعاتی را به پودر تبدیل کرده و از آن خمیر بسازند (خمیر چوب + خمیر کاغذ باطله) و سپس به آن آهار اضافه کنند (منظور اضافه کردن پارافین جهت افزایش مقاومت آن به رطوبت است). خمیری به دست می آید که اگر آن را روی دستگاه پرس ریخته و عملیات پرس انجام شود تخته ای خشک، محکم و استخوانی به نام فیبر به دست می آید.

تهیه کننده: رویا نجاتی


سایر مباحث این فصل