صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

روکش طبیعی و مصنوعی

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | روکش طبیعی و مصنوعی
bookmark_border هفتم
book کار و فناوری هفتم
bookmarks فصل 9 : کار با چوب
6 ماه قبل
0

روکش چوب طبیعی

روکش های چوبی، ورقه ها و الیه های نازک تهیه شده از چوب طبیعی هستند. به دلیل محدودیت مقدار چوبهای با نقوش زیبا و بدون عیب و گران بودن آن معمولا اینگونه چوبها را به روکش تبدیل کرده و روی نئوپان، چند لایی ، فیبر و یا ام دی اف می چسبانند. عمدتا از گونه های درخت پهن برگ که نقوش زیبا و رنگهای متنوعی دارند تهیه می شوند . از سوزنی برگان هم روکش طبیعی تهیه می گردد اما مصرف کمی دارند.

 

روکش مصنوعی

روکش های مصنوعی از الیه ها و ورقهای مرکب از موادی نظیر کاغذهای (تزئینی یا غیر تزئینی) ساخته می شود که می تواند به رزینهای مختلف مانند مالمین فرمالدئید و فنل فرمالدئید آغشته شده باشد. این ورقها ممکن است با الکهای پوششی مقاوم در برابر عوامل مختلف مانند اکریلیک ، PVC و ... پوشش داده شود که برای پوشاندن سطوح ورقهای فشرده چوبی مثل MDF ، نئوپان و ... بکار می روند. 

 

ام دی اف (Mdf)

Mediumd Density Fiber Board بطور مختصر MDF نوعی چوب مصنوعی تولید شده از ذرات چوب خورد شده می باشد که با استفاده از چسب ، واکس یا رزین بصورت ورق تحت فشار و حرارت تولید شده است، این محصول معموال از صنایع بازیافت چوب است بطوری که ضایعات بدست آمده در فرایند بهره برداری از چوب درختان برای مصارف مختلف را تبدیل به خرده چوب می کنند، سپس این خرده چوب ها را رطوبت گیری و به خوبی همگون می کنند و چسب می زنند و تحت پرس حرارتی قرار می دهند . ورق های به دست آمده پس از سرد شدن و سمباده خوردن قابل استفاده اند. 

 

اچ دی اف HDF

در کنار تخته فیبر هایی با چگالی کم و متوسط تخته فیبر دیگری بنام اچ دی اف با چگالی باال موجود می باشد. برای ساخت اچ دی اف، نسبت به ام دی اف و نئوپان میزان گرما و پرس بیشتری مورد نیاز است، اما در عوض معمولا نیازی به مواد چسبی وجود ندارد. اچ دی اف ها معموال مقاومت بالایی دارند، اما تولید آن ها میتواند با قیمت بالا تمام شود. 

تهیه کننده: رویا نجاتی


سایر مباحث این فصل