نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

مقدمه

پاسخ تایید شده
5 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | مقدمه
bookmark_border یازدهم انسانی
book جامعه شناسی (2)
bookmarks فصل 3 : نمونه های فرهنگ جهانی 1
5 ماه قبل
0

مقدمه

 ابونصر محمد فارابی 330)-260 هجری شمسی (متولد فاراب )ترکمنستان کنونی( می باشد. وی از بزرگترین فیلسوفان ایرانی- شرقی در سده های سوم و چهارم هجری است. اهمیت فارابی بیشتر بدلیل شرح هایی است که بر آثار ارسطو نگاشته است ،به همین دلیل است که او را معلم ثانی نامیده و در مقام بعد از ارسطو قرار داده اند. فارابی آثار و مباحث متعددی دارد. که یکی از مهمترین آنها بحث مربوط به انواع اجتماعات انسانی است .

فارابی؛ مدینه ها یا اجتماعات انسانی (جوامع انسانی) را به دو دسته کلی مدینه فاضله و مدینه جاهله تقسیم بندی کرده است.

مدینه فاضله

 جامعه ای حق است که باورها و ارزش های آن ناظر به سعادت دنیوی و اخروی همه انسان هاست.

مدینه جاهله

جامعه ای باطل است و انواع مختلفی دارد  که برخی از آنها عبارتند از : مدینه فاسقه – مدینه تغلب مدینه ضاله –مدینه مبدله- مدینه جماعیه و... 

 

ویژگی های مدینه تغلب :) یکی از انواع مدینه جاهله(

  1. مردم آن شیفته غلبه بر اقوام و ملت های دیگر هستند و هدف آنها خوار و مقهور کردن جوامع دیگر است به گونه ای که ملت مقهور )شکست خورده(نه مالک جان خود باشند و نه مال خود و نه هیچ چیز دیگر.

  2. مردم آن؛ سلطه بر دیگر جوامع را ارزش برتر می دانند.

  3. مردم آن گمان می کنند که تنها آنان هستند که خوشبخت، پیروز و مورد رشک و حسد دیگران هستند و از همه جوامع دیگر برترند.

  4. مردم آن خودخواه هستند و همواره می خواهند که دیگران آنها را ستایش کرده و چاپلوسی کنند.

  5. مردم آن گمان می کنند که ملت های دیگر نتوانسته اند به موقعیت آنها برسند و اصولا چنین سعادتی را هم ندارند.  

  6. مردم آن بر یکدیگر هم رحم نمی کنند و خواهان غلبه بر افراد جامعه خودشان هم هستند اما از آنجایی که می دانند برای بقای جامعه خود و غلبه بر سایر جوامع به همدیگر نیاز دارند؛ ناچارند از غلبه بر همدیگر خودداری کنند.

بطور خلاصه؛ جامعه تغلب؛ جامعه ای است که مردمان آن : خودخواه- خود شیفته- خود حق پندار-سلطه جو و سلطه گر هستند.

با توجه به بحث مربوط به جهانی شدن فرهنگ ها. جامعه تغلب در صورت جهانی شدن به گونه نخست تعلق خواهد داشت (فرهنگ هایی که عقاید، ارزش ها و هنجارهای آن صرفاً در خدمت گروه و قوم خاصی است و لذا  سعادت همۀ انسان ها را دنبال نکرده و لیاقت و شایستگی جهانی شدن را ندارند. اما از طریق سلطه / ثروت و تبلیغات؛ فرهنگ خود را به جوامع دیگر تحمیل می کنند.).

جامعه تغلب؛ نمونه ای از فرهنگ های سلطه و استکبار می باشد.

محمود کرمی/ زنجان/خدابنده


سایر مباحث این فصل