صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

ایران در جنگ

پاسخ تایید شده
2 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | ایران در جنگ
bookmark_border دوازدهم انسانی
book تاریخ (3) ایران و جهان معاصر
bookmarks فصل 8 : جنگ جهانی دوم و جهانِ پس از آن
2 ماه قبل
0

ایران در جنگ

  • وقتی جنگ جهانی دوم در گرفت، دولت ایران اعلام بی طرفی کرد.
  • روابط ایران و آلمان همزمان با جنگ جهانی دوم: در آن زمان، کشور ما روابط بازرگانی گسترده ای با آلمان داشت و تعداد زیادی از کارشناسان (تکنسین های) آلمانی در ایران مشغول کار بودند.
  • اعتراض حکومت رضاشاه: تلاش های انگلستان برای جلوگیری از دادوستد آلمان با کشورهای بی طرف، اعتراض حکومت رضاشاه را برانگیخت و باعث شد که ایران از طریق شوروی به تجارت با آلمان ادامه دهد.
  • اتحاد شوروی و انگلستان در جنگ دوم جهانی در مقابل ایران: با حمله هیتر به شوروی (ژوئن ۱4۹۱/تیر ۱۳۲۰) معادله جهانی به زیان ایران به هم خورد و یک بار دیگر، شوروی و انگلستان علیه میهن ما متحد شدند. در پی هجوم ارتش نازی به خاک شوروی، حفاظت از منابع نفت باکو برای روس ها و منابع نفت جنوب ایران برای انگلیسی ها اهمیت حیاتی یافت. از سوی دیگر، خاک ایران مناسب ترین مسیر برای رساندن کمک های تسلیحاتی و تدارکاتی متفقین به نیروهای شوروی بود.
  • علت اشغال ایران در جنگ جهانی دوم: در حالی که ارتش آلمان در خاک شوروی به سوی ایران پیشروی می کرد، دولت های شوروی و انگلستان از حکومت ایران خواستند که آلمانی ها را اخراج کند و به اقدامات خصمانه علیه هیتلر دست بزند، چون حکومت رضاشاه به این درخواست توجهی نکرد، نیرو های شوروی و انگلستان در سوم شهریور 1320 (اوت 1941) از شمال و جنوب به ایران هجوم آوردند.ارتش ایران مقاومتی نکرد و به سرعت تسلیم شد.
  • پس از اشغال ایران توسط نیروهای متفقین، رضاشاه به نفع پسرش، محمدرضا وادار به کناره گیری از سلطنت شد و به جزیره موریس در جنوب
    اقیانوس هند تبعید گردید.

 

جهان پس از جنگ جهانی دوم

  • توافق های سران متفقین پس از جنگ جهانی دوم: 
  1. شوروی تسلط سیاسی نظامی خود را بر اروپای شرقی اعمال کرد.
  2. آلمان نیز به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد؛ روس ها نیمه شرقی و
  3. نمایندگان ۵۰ کشور در شهر سان فرانسیسکوی آمریکا گرد هم آمدند و درباره تأسیس سازمانی جهانی با عنوان ملل متحد به توافق رسیدند.
  • تشکیل سازمان ملل متحد: نمایندگان ۵۰ کشور در شهر سان فرانسیسکوی آمریکا گرد هم آمدند و درباره تأسیس سازمانی جهانی با عنوان ملل متحد که مسئولیت صلح و همکاری میان کشور ها را عهده دار شود، به توافق رسیدند (آوریل تا ژوئن 1945)

  
عصر جنگ سرد
کشورها را عهده دار شود به توافق رسیدند (آوریل تا ژوئن ۱۹۴۵)
تقسیم جهان بعد از جنگ جهانی دوم پس از جنگ جهانی دوم آمریکا با تکیه بر قدرت سیاسی اقتصادی و نظامی فزاینده خود رهبری جهان غرب یا کشورهای دارای نظام سرمایه داری بلوک غرب را بر عهده گرفت شوروی نیز رهبر کشورهای کمونیستی(بلوک شرق) شد.. عصر جنگ سرد اتحاد و همکاری شوروی با دیگر قدرتهای متفق در زمان جنگ جهانی دوم به سبب ضرورت مقابله با دشمن مشترک، یعنی فاشیسم و نازیسم، صورت گرفته بود. از این رو با از میان رفتن دشمن مشترک، رقابت و بی اعتمادی شدیدی میان شوروی و کشورهای اقماری آن از یک سو، و آمریکا و کشورهای تحت حمایت آن از سوی دیگر در گرفت و تا سقوط دیوار برلین و فروپاشی نظام کمونیسم ادامه یافت (۱۹۸۹) م). این دوره از تاریخ به عصر جنگ سرد معروف شده است.
ویژگی های جنگ سرد: ۱- مسابقه های تسلیحاتی و علمی-۲- برقراری اتحادها و پیمانهای سیاسی نظامی مانند ناتو و ورشو ۳- جنگ تبلیغاتی شدید ۴ رقابتهای اقتصادی -۵ پرهیز از برخورد نظامی مستقیم با یکدیگر پرهیز می کردند.
کرد اما کشورهای اروپای غربی پس از پایان جنگ بی درنگ باکار
سخت، برنامه ریزی مؤثر و هوشمندانه انجام دادن اصلاحات اجتماعی و دریافت کمکهای او علمی فناوری و اقتصادی قرار گرفتند؛ از جمله آلمان غربی در کمتر از ۲۰ سال به قدرت صنعتی و افق بزرگی در جهان تبدیل شد. از نظر سیاسی نیز دموکراسی توسعه پیدا کرد و حکومتهای آزاد و مردمی گسترش یافتند.
بازسازی و رونق اقتصادی اروپا جنگ بخش وسیعی از اروپا را ویران و اقتصاد آن را نابود و نگاه بازسازی را آغاز کردند و به سرعت در مسیر رشد و رونق
 

عصر جنگ سرد

  • تقسیم جهان بعد از جنگ جهانی دوم: پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا با تکیه بر قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی فزاینده خود رهبری جهان غرب یا کشورهای دارای نظام سرمایه داری (بلوک غرب) را بر عهده گرفت. شوروی نیز رهبر کشورهای کمونیستی (بلوک شرق) شد..
  • عصر جنگ سرد: اتحاد و همکاری شوروی با دیگر قدرت های متفق در زمان جنگ جهانی دوم به سبب ضرورت مقابله با دشمن مشترک، یعنی فاشیسم و نازیسم، صورت گرفته بود. از این رو، با از میان رفتن دشمن مشترک، رقابت و بی اعتمادی شدیدی میان شوروی و کشورهای اقماری آن از یک سو، و آمریکا و کشورهای تحت حمایت آن از سوی دیگر در گرفت و تا سقوط دیوار برلین و فروپاشی نظام کمونیسم ادامه یافت (۱۹۸۹) م). این دوره از تاریخ به عصر جنگ سرد معروف شده است.
  • ویژگی های جنگ سرد:
  1. مسابقه های تسلیحاتی و علمی
  2. برقراری اتحادها و پیمان های سیاسی نظامی مانند ناتو و ورشو
  3. جنگ تبلیغاتی شدید
  4. رقابت های اقتصادی
  5. پرهیز از برخورد نظامی مستقیم با یکدیگر پرهیز می کردند.
  • بازسازی و رونق اقتصادی اروپا: جنگ بخش وسیعی از اروپا را ویران و اقتصاد آن را نابود کرد اما کشورهای اروپای غربی پس از پایان جنگ بی درنگ باکارسخت، برنامه ریزی مؤثر و هوشمندانه، انجام دادن اصلاحات اجتماعی و دریافت کمک های اقتصادی از آمریکا، بازسازی را آغاز کردند و به سرعت در مسیر رشد و رونق علمی، فناوری و اقتصادی قرار گرفتند؛ از جمله، آلمان غربی در کمتر از ۲۰ سال به قدرت صنعتی و اقتصادی بزرگی در جهان تبدیل شد. از نظر سیاسی نیز دموکراسی توسعه پیدا کرد و حکومت های آزاد و مردمی گسترش یافتند.

 

مؤلف:بهرام شفیعی


سایر مباحث این فصل