نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

توزیع متوازن جمعیت

پاسخ تایید شده
2 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | توزیع متوازن جمعیت
bookmark_border دوازدهم انسانی
book جغرافیا (3)
bookmarks فصل 2 : مدیریت شهر و روستا
2 ماه قبل
0

توزیع متوازن جمعیت

از تمرکز و اندوهی جمعیت در یک یا چند مادر شهر و مهاجرت بی رویه از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ پیشگیری می شود.

توجه به نیازهای حال و آینده :

در برنامه ریزی عمرانی مانند احداث صنایع، مراکز درمانی، دانشگاه ها و جاده ها نیازهای جمعیتی حال و آینده مناطق مختلف کشور در نظر گرفته میشود.

 

حفظ محیط زیست

در برنامه آمایش سرزمین بر بهره مندی منطقی و خردمندانه از منابع و حفاظت از محیط زیست تاکید و به آنها توجه می شود.

توجه به آمایش دفاعی:

انواع فعالیت ها و تاسیسات و تجهیزات باید به گونه ای استقرار و سازماندهی یابند که در زمان حمله های احتمالیدشمن، از آسیب و خسارت دور بمانند. در برنامه آمایش سرزمین جنبه های دفاع از منابع و سرمایه های سرزمین در مقابل دشمنان در برنامه ریزی به خوبی در نظر گرفته می شود.

 

فنون و مهارت های جغرافیایی

سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) سامانه برای مدیریت بهتر

تعریف: سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS  عبارت است از مجموعه ای از سخت افزارها ( رایانه، موش واره  و موس، چاپگر و ...). و نرم افزارهای رایانهای که امکان جمع آوری ذخیره پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نمایش اشکال مختلف داده ها و اطلاعات جغرافیایی را فراهم می آورد.

ما امروزه در عصر اطلاعات و رایانه ها زندگی می کنیم. از ویژگی های این اثر این است که انسان می تواند به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی سریع داشته باشد و بتواند آنها را به سرعت منتقل کند، به کاری که  قبال امکان پذیر نبوده است.

بسیاری از اطلاعاتی که امروزه با آنها سر و کار داریم، به نحوی با موقعیت مکانی ارتباط دارند. برای مثال، شهرها و روستاها، کارخانه ها، بناها و آثار تاریخی، پوشش گیاهی، جمعیت، ناهمواری ها، منابع و معادن، تاسیسات و تجهیزات شهری، راه ها و شبکه های حمل و نقل و... هر یک فضای جغرافیایی را اشغال کرده اند و ویژگی هایی دارند.

 

دو مولفه داده ها و اطلاعات

1- موقعیت جغرافیایی دارند (داده های مکانی)

2- دارای ویژگیهایی هستند (داده های توصیفی).

تا پیش از ظهور و گسترش رایانه، این اطلاعات به صورت دستی و با صرف تالش و وقت زیاد به صورت های مختلف طبقه بندی و ثبت می گردیند و روی نقشه ها نمایش داده می شدند. در آن زمان قابلیت جمع آوری و ذخیره و تحلیل اطلاعات محدود بود. نقشه های سنتی و کاغذی گنجایش نمایش حجم زیاد اطلاعات، بازیابی و نمایش ارتباطات متعدد پدیده ها را نداشتند.

سامانه اطلاعات جغرافیایی در واقع، سامانه رایانه ای برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی و  جغرافیایی است که می تواند با سرعت و دقت زیاد حجم زیادی از اطلاعات را پردازش کند. پردازش و تحلیل اطلاعات با GIS به تصمیم گیری می انجامد و به روند آن کمک می کند.

 

کاربردهای GIS

امروزه این سامانه در امور متعددی چون برنامه ریزی و مدیریت شهرها و روستاها کاربری زمین، آمایش سرزمین، مدیریت منابع طبیعی، مکان یابی شهرک ها و صنایع، کشاورزی، معادن، محیط زیست، مخاطرات محیطی، عمران، شبکه های حمل و نقل، نقشه برداری، امور نظامی و دفاعی، شبکه های بهداشت و درمان و کسب و کار و تجارت کاربرد دارد.

برای استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی، با توجه به اهداف مختلف، در هر زمینه، نرم افزارهای طراحی شده است که باید آنها را روی رایانه نصب کرد. برای کار با این نرم افزار باید دوره های آموزشی را گذراند.

از معروف ترین نرم افزار های GIS می توان آرک جی ای اس (Arc GIS)، کاریس (Caris)، ادریسی (Idrici)، آرک اینفو (Arc info)، آرک مپ (Arc map) و آرک ویو (Arc view) را نام برد.

به طور کلی هر سامانه جغرافیایی ازسه بخش ورودی، پردازش و خروجی تشکیل شده است. مراحل کار در سامانه اطالعات جغرافیایی نیز به صورت زیر است

 

قابلیت های GIS

در سامانه اطلاعات جغرافیایی دادههای مربوط به پدیده های دنیای واقعی را می توان بر اساس اهداف مطالعه و نوع ویژگی های مورد نظر در قالب لایه هایی جداگانه طبقه بندی و ترکیب کرد. از جمع بندی و تلفیق لایه های مختلف الیه جدیدی حاصل می شود که در برگیرنده اطلاعات دقیق و مورد نیاز کاربران است.فرض کنید قرار است در یک ناحیه روستایی یک مرکز خدماتی مانند مدرسه، درمانگاه، سالن ورزشی و... احداث شود. برای مکان یابی این مراکز به داده هایی از قبیل شیب زمین، جمعیت روستا و ترکیب تراکم آن در نقاط مختلف، پوشش گیاهی، فاصله خانه ها، محدوده زمین های کشاورزی و... نیاز داریم. این داده ها و اطلاعات جمع آوری می شوند و به صورت لایه لایه در نرم افزار قرار می گیرند. با استفاده از نقشه هایکه در واقع نقشه های هوشمندند می توانیم هر لایه از اطلاعات را که بخواهیم بازیابی و مشاهدGIS کنیم.

سامانه اطلاعات جغرافیایی قابلیت برقراری ارتباط منطقی و ریاضی بین انواع اطلاعات را دارد:

امکان به روز کردن اطلاعات در همه بخش ها وجود دارد.

می توان باGIS مکان یابی کرد.

GIS  توانایی محاسبات آماری و ریاضی را دارد.

  از روی هریک از گزینه های سمت ونوار ابزار بالای نرم افزار GIS، درصورتی که نشانه  یک نمونه نقشه چپ نقشه حذف شود آن لایه اطلاعات برداشته می شود و داده های مربوط به آن بر روی نقشه نمایش داده نمی شود.


سایر مباحث این فصل