نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

حمل و نقل هوایی

پاسخ تایید شده
2 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | حمل و نقل هوایی
bookmark_border دوازدهم انسانی
book جغرافیا (3)
bookmarks فصل 3 : ویژگی ها و انواع شیوه های حمل و نقل
2 ماه قبل
0

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل جابه جایی انسان و بار از طریق پرواز در آسمان است.

در چند دهه اخیر رقابت بین کشورهای تولید کننده برای ساختن هواپیما های بزرگتر با ظرفیت بیشتر برای حمل بار یا مسافر، موجب تغییرات و تحوالت زیادی در حمل و نقل هوایی شده است.

 

حمل و نقل هوایی در ایران

در سال 1394 تعداد کل فرودگاههای کشور بیش از 54 فرودگاه و مجموع مسافران جابجا شده از طریقپروازهای داخلی و خارجی بیش از 28 میلیون نفر بوده است.

86/4  هزار تن بار در سال 1394 با هواپیما جابجا شده است.

حدود 60 درصد نشست و برخاست هواپیما های کشور مربوط به سه فرودگاه است.

به نمودار زیر توجه کنید.

 

 

حمل و نقل از طریق خطوط لوله 

 سیالات یعنی مایعات و گازها، از طریق خطوط لوله از مکانی به مکان دیگر فرستاده می شود. ·

یکی از کاربردهای مهم این روش، انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی، گاز و مواد پتروشیمی است که در داخل یک کشور یا بین کشورها صورت می گیرد. ·

لوله های نفتی عمدتاً از فولاد ساخته شده اند و ممکن است در زیر زمین کار گذاشته شوند یا از روی زمین و یا حتی بستر دریا عبور کنند. ·

 بر سر راه لوله ها ایستگاههای پمپاژ وجود دارد. گاز طبیعی، نفت خام و فرآوردههای نفتی با فشار به درون لوله ها رانده می شوند. ·

در نزدیکی برخی مکانهای توزیع فراورده هایی مانند گاز شهری، ایستگاه های فشار شکن یا افت فشار قرار می دهند. ·

 امروزه با به کارگیری تجهیزات هوشمند، مواردی چون صدمات، نشت مواد و حتی خوردگی لوله ها به سرعت به ایستگاه ها اعلام می شود. ·

در سال 2014 میلادی بیش از 3/5 میلیون کیلومتر خط لوله در سراسر جهان وجود داشته است

 

 

حمل و نقل از طریق خطوط لوله در ایران

نخستین گام برای احداث خط لوله سراسری، که فرآوردههای نفتی را از پالایشگاه آبادان به مرکز یعنی تهران می رساند، در سال 1336 برداشته شد از آن زمان، خطوط لوله همواره در حال گسترش بوده است.

نفت خام از طریق خطوط لوله از چاه ها به پالایشگاهها منتقل میشود. سپس فرآورده های نفت نظیر نفت سفید، گازوییل و بنزین با لوله به مخازن و انبارهای سراسر کشور منتقل میشوند از مخازن نیز با تانکر به  جایگاه های سوخت حمل می شوند.

اساس کار شبکه گازرسانی کشور نیز استفاده از خطوط لوله است. امروزه ایران با در اختیار داشتن بیش از14000کیلومترخط لوله نفت و حدود 3800 کیلومتر خطوط لوله اصلی (فشار قوی) گازطولانی ترین خطوط لوله نفت و گاز را در میان کشورهای عضو اوپک دارد.

در عرصه تجارت جهانی، کشور ما گاز طبیعی را از طریق خطوط لوله به کشورهای ترکیه، عراق آذربایجان  و ارمنستان صادر می کند. و برنامه هایی نیز برای صدور گاز به دیگر کشورهای همسایه یا کشورهای دوردست دارد.

کشور ما قابلیت ایجاد خطوط لوله ترانزیت برای ارسال فرآوردهها از کشوری به کشور دیگر راداراست. برای مثال، انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان از طریق خطوط لوله در ایران میتواند منبع درآمدی برای کشور ما محسوب شود.


سایر مباحث این فصل