نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

وجوب علّی و معلولی

پاسخ تایید شده
2 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | وجوب علّی و معلولی
bookmark_border دوازدهم انسانی
book فلسفه (2)
bookmarks فصل 3 : جهان علّی و معلولی
2 ماه قبل
0

وجوب علی و معلولی

  • در مباحث قبلی بیان شد که اشیاء در ذات و ماهیت ،خود ممکن الوجود بودهاند و اکنون که موجودند وجود برای آنها ضروری شده است و ضرورت وجود پیدا کرده اند.
  • به عقیده ابن سینا آنچه به معلول ضرورت وجود می دهد ، علت است ، و معلول با قطع نظر از علت ، امکان ذاتی ، دارد یعنی ذات و ماهیت آن نسبت به وجود و عدم مساوی است با آمدن علت ، وجود معلول ضرورت می یابد و موجود می شود. پس علت به معلول خود ضرورت وجود می بخشد و معلول را موجود می کند.

معلول که در ذات خود ممکن الوجود است و فقط امکان موجود شدن را دارد توسط علت واجب الوجود میشود و لباس هستی میپوشد چنین واجب الوجود را واجب الوجود بالغيد می نامند.

 

دو کفه ترازو

  • حالت یک معلول را که ذاتا ممکن الوجود است میتوان به ترازویی تشبیه کرد که دو کفه آن به حالت تعادل در برابر یکدیگر ایستاده اند و هیچ کفه ای بر کفۀ دیگر فزونی ندارد شئ ممکن الوجود نسبت به وجود و عدم چنین حالتی دارد.
  • در اینجا عاملی بیرونی لازم است که یکی از کفه های ترازو را بر دیگری فزونی بخشد و ترازو را از تعادل خارج نماید.
  • عقلاً محال است که بدون وجود هیچ عاملی ، یک کفه بر کفۀ دیگر سنگینی کند.
  • این عامل بیرونی در مورد شیء ممکن الوجود همان علت است.

پاورقی جهت مطالعه کنکور

  • فارابی ، ابن سینا و دیگر فیلسوفان مسلمان بیان میکنند که اصل علیت یعنی هر حادثه ای نیازمند علت است از شاخه های اصل «امتناع اجتماع و ارتفاع» دو نقیض است به این نحو که اصل امتناع ترجیح بلا مرجح از اصل «امتناع اجتماع و ارتفاع» نقیضین به دست می آید و اصل علیت از اصل امتناع ترجیح بلا مرجح.
  • حادث آن چیزی است که وجودش از خودش نیست و وجودش نو و حادث است. حال اگر علتی به او وجود نداده باشد به معنای این است که بدون مرحج بدیده آمده این امی مجالی است.

اصطلاحات زیر را تعریف کنید.

الف) علت                                                ب) معلول                                  ج)اصل سنخیت علت و معلول

الف) علت چیزی است که وجود معلول متوقف بر آن است و تا آن ،نباشد معلول هم پدید نمی آید ،یعنی در وجودخود بدان نیازمند است .

ب) معلول چیزی است که وجودش را از چیزی دیگری که علت است می گیرد لذا در وجود خود نیازمند دیگری است.

ج) طبق این اصل ، هر معلولی از هر علتی پدید نمی آید بلکه هر معلولی از علت خاصی صادر می شود و پدید می آید.

 مفهوم تداعی نزد هیوم چگونه مفهومی است؟

تداعی چیزی جز یک امر روانی ناشی از توالی پدیده ها نیست. از این طریق است که ما عادت کرده ایم چیزی را علت چیزی دیگر بنامیم

یکی از نتایج اصل را بنویسید .

یکی از نتایج اصل سنخیت آن است که انسان از هر چیزی انتظار آثار متناسب با خودش را دارد؛ لذا می کوشد ویژگی های هر شیء را بشناسد و به تفاوت های آن با اشیاء دیگر پی ببرد تا بهتر بتواند آثار ویژۀ آن را شناسایی کند.

تهیه کننده : حیدر جلالی


سایر مباحث این فصل