صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

ساختار اجتماعی

پاسخ تایید شده
4 ماه قبل
4 ماه قبل
0
 

ساختار اجتماعی

همانگونه که می دانیم؛ هر کدام از نهادها و بخش های مختلف جامعه؛ قواعد و قوانین خاص خودشان را دارند. مسأله اینجاستکه در یک جامعه؛ نهادها و بخش های مختلف چگونه با همدیگر مرتبط، هماهنگ و سازگار می شوند؟؟

پاسخ به این سؤال؛ مفهوم ساختار اجتماعی را به میان می آورد.

نکته مهم اینجاست که؛ پایگاه و نقش هر کدام از پدیده های اجتماعی و سلسله مراتب موجود میان آنهاست که چگونگی پیوند و ارتباط میان آنها را مشخص می سازد.

 

به گونۀ کامل تر، می توان گفت: ساختار اجتماعی یعنی:

الگوی سازماندهی / سازماندهی پایگاه ها و نقش های اجتماعی/ الگوی سلسله مراتب /میزان اقتدار و حقوق و وظایف پایگاه ها و نقش ها که الگوی ارتباط و پیوند میان بخش های مختلف اجتماعی را مشخص می سازد.

مثال

خانواده بعنوان یک پدیده اجتماعی، ساختارمند است دارای ساختار است.

 

ساختار خانواده: یعنی : پایگاه و نقش هر یک از اعضاء / اقتدار و حقوق و وظایف آنها / و چگونگی پیوند و ارتباط میان آنها.

برخی خانوداه ها ساختار سنتی دارند. به این مفهوم که : نقش و جایگاه و اقتدار پدر بسیار باالتر از سایر اعضاست و و الگوی ارتباطی بصورت آمریت اطاعت است. پدر امر کننده/ سایر اعضاء مطیع برخی خانواده های ساختار مدرن و دموکراتیک دارند. نقش و جایگاه و اقتدار اعضاء برابر است. الگوی ارتباطی بصورت احترام متقابل است.

وقتی می گوییم در یک خانواده مشکل ساختاری وجود دارد. منظور این است که جایگاه و نقش اعضاء / حدود اقتدار وحق و حقوق و وظایف آنها دقیقا مشخص نشده است.

مثال

فرزند نمی داند جایگاه او کجاست/ اقتدار او تا چه حد است و چه حق و حقوق و وظایفی در قبال والدین دارد و یا الگوی ارتباطی در خانواده ها؛ الگوی مناسبی نیست.

تهیه کننده: محمود کرمی


سایر مباحث این فصل