نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

تمرین

پاسخ تایید شده
1 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | تمرین
bookmark_border دوازدهم تجربی دوازدهم ریاضی
book عربی (3)
bookmarks فصل 3 : اَلْکُتُبُ طَعامُ الْفِکْرِ
1 ماه قبل
0

سوالات تستی

19_ عَّیّن الحصر :

1) یعیش النآس فی الدنیا براحة إلّا البخیل !                              

2) لایرید المعلّم أن یساعد أحداً إلّا المجتهدین !

3) لم یضیّع عمره فی المعاصی إلّا المخطئ فی أعماله !                

٤) یُخرج القرآن الإنسان من الیأس إلی الرّجاء إلّا الغافلین !

«گزینه 3» .همانطور که گفتیم حصر در جملاتی منفیمی آید که مستثنی منه محذوف باشد وارکان جمله قبل از إلّا کامل نباشد.در گزینه 3 فاعل فعل لم یضیع به بعد إلّا منتقل شده است.وارکان جمله قبل از إلّا کامل نیست.ترجمه:تباه نکره عمرش را در گناهان به جز انسان خطاکار در کارهایش .درسایر گزینه ها ارکان جمله قبل از إلا کامل ودارای اسلوب استثناء است.

20_ عَّیّن الإستثناء :

1) لن یحصل علی التّقدم إلّا من إجتهد وإبتعد عن الکسل !         

2)لیست الحیاة إلّا مرحلة مملوءة بالمصاءب والمشاکل !

3) لم تکن فی المجلّة إلّا قصّة عن المروءة والفتوّة !                    

٤) قال الطبیب لی :لکُلّ مرضٍ دواءٌ !

«گزینه 4» دراین گزینه ارکان جمله قبل الا کامل ومثبت است.الموت :مستثنی / ومرض:مستثنی منه

بررسی سایر گزینه ها:گزینه 1 فاعل فعل لن یحصل بعد الامنتقل شده است.گزینه 2 خبر لیس به بعد الاّمنتقل شده است.گزینه 3 اسم مؤخر کان به بعد الّا منتقل شده است.

21_ عَّیّن المستثنی منه محذوفا:ً

1) لم یطلب شعب إیران شیئاً إلّا السّعادة !                               

2) لیست الدنیا شیئاً إلّا خَیالاً عارضاً !

3) ماوجدت فی المکتبة إلّا الکتب العلمیّة !                             

٤) ما نهیت أصدقائی عن الکذب إلّا سعیداً !

«گزینه 3» :صورت تست از ماخواسته در کدام عبارت مستثنی منه محذوف است.درواقع منظور این است در کدام گزینه اسلوب حصر وجود دارد.در گزینه 3 مفعول فعل وجدت به بعد الامنتقل شده است.ترجمه:نیافتم در کتابخانه به جز کتابهای علمی.

بررسی سایر گزینه ها:گزینه 1 السعادة:مستثنی ومنصوب/شیئا:ًمستثنی منه ،گزینه 2 خیالاً :مستثنی /شیئا:ًمستثنی منه ،گزینه ٤سعیدا:ًمستثنی / أصدقاء:مستثنی منه.ممکن است سوال به ذهن خطور کند چرا کلمه شیئاً در گزینه های 1و2 مستثنی منه است درحالیکه طبق قاعده مستثنی منه از مستثنی باید عام تر باشد حال انکه شیئاً مفرد است.پاسخ :نکره دلالت بر کثرت دارد.

22_ عَّیّن ما لیس فیه أسلوب الحصر :

1) « لاییأس من روح الله إلّا القوم الکافرون »                             

2) لیس للإنسان إلّا ماسعی !

3) حضر التلامیذ فی حفلة عید المُعلّم إلّا ثلاثة منهم !               

٤) « و ما الحیاة الدنیا إلّا لهو و لعب »

«گزینه 1» این گزینه دارای اسلوب استثناء است.ثلاثة:مستثنی /التلامیذ:مستثنی منه امادر سایر گزینه اسلوب حصر وجود دارد.

23_ عَّیّن الخطأ عن إعراب المستثنی :

1) یا ولدی لا تستشر فی حیاتک إلّا العقلاءُ !                             

2) لم یشاهد رسول الله هناک إلّا جماعتین !

3) إنّی لا أعرف اللغات العالمیّة إلّا اللغة العربیّة !                         

٤) لایفلح الناس فی الآخرة إلّا المؤمنین منهم !

«گزینه 1» .دراین گزینه مفعول فعل لاتستشر به بعد الّا منتقل شده است والعقلاء بایدبه صورت منصوب باشد.نه مرفوع.

24_ عَّیّن المستثنی منه مفعولاً :

1)قد إستعدّ التلامیذ لإختبار اللغة العربیّة إلّا إثنین منهم !             

2)آمن الکفّار بالنبیِّ بعد فتح مکّة إلّا جماعة قلیلة !

3) دعا المدرّس طلّابه إلی حفلة میلاده إلّا الطالب المشاغب !       

٤)یقول النّاس کلام الحقّ فی الحیاة إلّا الکذّاب !

«گزینه 3».مستثنی :الطالب/طلاب:مستثنی منه ومفعول .

بررسی سایر گزینه ها:گزینه 1 إثنین: مستثنی /التلامیذ:مستثنی منه وفاعل ،گزینه 2 جماعة:مستثنی /الکفار:مستثنی منه وفاعل ،گزینه ٤ الکذاب:مستثنی /الناس:مستثنی منه وفاعل.

25_ عَّیّن المستثنی منه مذکورا:ً

1) لایرسب فی امتحانات نهایة السّنة إلّا الّذی لم یجتهد فی دروسه !     

2) لااُحبّ إلّا صاحب الخلق الکریم !

3) لم یکتب التمارین کلّها إلّا التلمیذ السّاعی !                                 

4)غرس المزارعون فسائل کثیرة الیوم إلّاهذا الرجل !

«گزینه 4» صورت تست از ماخواسته است در کدام گزینه مستثنی منه ذکر شده است درواقع منظور این است کدام جمله دارای اسلوب استناء است.در گزینه ٤ هذا:مستثنی /المزارعون:مستثنی منه.امادر سایر گزینه مستثنی منه محذوف وجملات دارای اسلوب حصر است.ودر گزینه های 1و2و3 به ترتیب نقشهای فاعل،مفعول،فاعل بعه بعد إلّا منتقل شده است.


سایر مباحث این فصل