صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

انتقاد به تاریخ نویسی سنتی

پاسخ تایید شده
2 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | انتقاد به تاریخ نویسی سنتی
bookmark_border دوازدهم انسانی
book تاریخ (3) ایران و جهان معاصر
bookmarks فصل 1 : تاریخ نگاری و منابع دوره ی معاصر
2 ماه قبل
0

انتقاد به تاریخ نویسی سنتی

  • خاوری شیرازی:از پیشگامان انتقاد به تملق و متکلّف نویسی،خاوری شیرازی مورخ مشهور زمان فتحعلی شاه و نویسنده تاریخ ذوالقرنین است. او به حقیقت نویسی و مختصر نویسی علاقه نشان داد و تملق گویی را نکوهش کرد. خاوری شیرازی درباره تملق گویی نوشته است:«تاریخ نگار را هم لازم است که راست گفتاری پیشه کند...فرشته را دیو نخواند و دیو را فرشته نداند.»
  • میرزا محمد جعفر خورموجی:میرزا محمد جعفر خورموجی،از مورخان عصر ناصری و مؤلف کتاب حقایق الاخبار ناصری،که از منتقدان تملق گویی بوده،نخستین کسی است که واقعیت قتل امیرکبیر را بازتاب داده است.
  • محمد حسن خان اعتماد السلطنه گام های بلندی در حوزه تاریخ نویسی عصر قاجار برداشت. او در یکی از آثارش به نام صدر التواریخ،امیر کبیر را ستایش می کند.
  • میرزا فتحعلی خان آخوند زاده:میرزا فتحعلی خان آخوند زاده (1228ـ 1295ق) با اینکه مورخ نبود،تاریخ نویسی سنتی را به شیوه علمی نقد کرد. میرزا فتحعلی خان آخوند زاده در رساله ایراد،شیوه تاریخ نویسی رضا قلی خان هدایت را به دلیل استفاده او از شعر در بیان رویداد ها و به کار بردن الفاظ مصنوع ادبی مورد انتقاد قرار داد.
  • میرزا آقا خان کرمانی:مورخ عصر قاجار،نیز در رواج تاریخ نگاری جدید گام های موثری برداشت. او معتقد بود که مورخان جدید اروپایی با بررسی سیر حوادث و مطالعه علل و نتایج رویداد ها به قوانینی دست یافته اند که آن را «حکمت تاریخی» می نامند.

مؤلف:بهرام شفیعی


سایر مباحث این فصل