صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

پاسخ تأمل صفحه 82 فلسفه (2)

-

گام به گام تأمل صفحه 82 درس دورۀ میانی

-

تأمل صفحه 82 درس 10

-

دیدگاه ابن‌سینا دربارۀ عالم طبیعت را مطالعه کنید و به سؤال‌های زیر پاسخ دهید.

1) چرا ابن‌سینا عالم طبیعت را هدفمند می‌داند و برای آن هدف و مقصد قائل است؟

2) چگونه ابن‌سینا طبیعت را یک مجموعۀ دارای اعتدال و روبه کمال می‌داند، در عین حال که از اموری مانند مرگ، سیل، زلزله و نظایر آن هم آگاهی دارد؟

3) شهرت ابن‌سینا در طب و طبیعت‌شناسی کمتر از فلسفه نیست. پس، چرا نگاه او به طبیعت با نگاه کسی که فقط در زیست‌شناسی یا طبیعت‌شناسی تخصص دارد، متفاوت است؟ آیا قبیل تفاوت‌ها را امروزه هم می‌توان مشاهده کرد؟
 

 1) چون معتقد است که عالم طبیعت با لطف و عنایت الهی ایجاد شده است و همه اجزای آن به گونه‌ای تألیف شده‌اند که بهترین نظام ممکن را تحقّق بخشیده‌اند. از طرفی هم طبیعت هر شیء آن را به سوی خیر و کمال مطلوبش سوق می‌دهد به شرطی که مانعی در راه طبیعت قرار نگیرد.

2) از نظر ابن‌سینا اموری از قبیل سیل و زلزله در نظام کلّی عالم، شرّ محسوب نمی‌شوند و همگی در این نظام کلّی لازمهٔ اعتدال و دارای تأثیر مثبت هستند و به کمال نهایی طبیعت کمک می‌کنند.

3) نگاه ابن‌سینا به طیبعت، یک نگاه الهی است و نگاه طبیعی تنها نیست. از این جهت او عالم طبیعت را معلول یک ذات بی نیاز می‌داند.
بله. به عنوان مثال نگاه فردی مانند پاسکال که یک نگاه الهی و توحیدی به جهان دارد با نگاه یک زیست شناس که معتقد به خدا نیست، تفاوت دارد. انسان‌هایی که هم به امور مادّی توجّه دارند و هم به امور معنوی، طبیعت را به عنوان یک موجود زنده و دارای هدف و غایت می‌بینند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه چهارم تا دوازدهم
  • آزمون آنلاین تمامی دروس
  • گام به گام تمامی دروس
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس
  • فلش کارت های آماده دروس
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن


محتوا مورد پسند بوده است ؟

5 - 1 رای

sticky_note_2 گام به گام قسمت های دیگر فصل دورۀ میانی

sticky_note_2 گام به گام فصل های دیگر فلسفه (2)