گام به گام قلمرو ادبی صفحه 54 درس 6 فارسی (2) (پرورده ی عشق)
تعداد بازدید : 51.38Mپاسخ قلمرو ادبی صفحه 54 فارسی (2)
-گام به گام قلمرو ادبی صفحه 54 درس پرورده ی عشق
-قلمرو ادبی صفحه 54 درس 6
-1) شاعران، در سرودن منظومه های داستانی، غالبا از قالب «مثنوی» بهره می گیرند؛ مهم ترین دلیل آن را بنویسید.
2) هر یک از بیت های زیر را از نظر كاربرد آرایه های ادبی بررسی كنید.
چون رایت عشق آن جهان گیر شد چون مه لیلی آسمان گیر
برداشته دل ز كار او، بخت درماند پدر به كار او سخت
3) در بیت زیر، شاعر، چگونه از تشبیه برای خلق کنایه بهره گرفته است؟
آمد سوی كعبه، سینه پرجوش چون كعبه نهاد حلقه در گوش
1) مثنوی به معني دو تايی است زيرا در هر بيت دو قافيه مستقل آمده است يعنی هر دو مصراع قافيه دارد و با بيت بعد فرق دارد.
از آنجا که مثنوی به لحاظ قافيه محدوديت ساير قالب ها را ندارد غالبا از این قالب در منظومه های داستانی طولانی استفاده می شود.
2) * بیت اول:
جهان گیر، آسمان گیر ، قافیه
رایت عشق : اضافه تشبیهی
بیت تشبیه (وجه شبه : آسمان گیر شدن)
آسمان گیر شدن رایت : کنایه از برافراشته شدن رایت
مه : استعاره از چهره ی زیبای لیلی
مه و آسمان : مراعات النظیر
** بیت دوم:
بخت و سخت : قافیه
دل برداشتن بخت : استعاره مکنیه و تشخیص
مصراع اول کنایه از خوشبخت نبودن
بخت و سخت : جناس ناهمسان
تکرار واژه های او ، کار
واج آرایی « ر »
دل برداشتن معادل دل کندن است
3) مصراع دوم تشبیه دارد (مجنون از نظر حلقه به گوش بودن به کعبه تشبیه شده است. وجه شبه : حلقه بر گوش)
سینه پرجوش بودن: کنایه از ناراحتی فراوان، اضطراب برای حل مشکل
حلقه در گوش بودن: کنایه از اطاعت کردن، مطیع بودن
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه چهارم تا دوازدهم- آزمون آنلاین تمامی دروس
- گام به گام تمامی دروس
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس
- فلش کارت های آماده دروس
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه