درسنامه کامل دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 7 امامت، تداوم رسالت
تعداد بازدید : 3.74Mخلاصه نکات دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 7 امامت، تداوم رسالت - درسنامه شب امتحان دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 7 امامت، تداوم رسالت - جزوه شب امتحان دین و زندگی (2) رشته انسانی نوبت اول فصل 7 امامت، تداوم رسالت
استمرار امامت
استمرار امامت
از میان قلمرو های رسالت پیامبر (ص)، دريافت و ابلاغ وحی توسط پيامبر بعد از ختم نبوت به پايان می رسد.
مرجعیت دینی و ولایت ظاهری (مربوط به امامت): سه فرض وجود دارد که تنها فرض سوم صحیح است. یعنی تداوم این دو مسئولیت؛ در مورد این دو قلمرو:
فرض اول: نمی توان گفت قرآن و پیامبر سکوت کرده؛ زیرا قرآن هدایتگر مردم است و پیامبر آگاه ترین مردم به این مسئولیت ها ـ سکوت دلیل بر نقص اسلام است.
فرض دوم: نمی توان گفت پایان این دو را اعلام کرده؛ زیرا گسترش سرزمین اسلامی، ظهور فرقه ها و مشکلات جدید و انبوه افکار، نیاز به امام بیشتر هم شده است.
فرض سوم: رسول خدا (ص) به فرمان خدا، تداوم این دو مسئولیت را به شکل امامت فرمان داده است. اصولاً حکومت و تعلیم دین، امری تمام شدنی نیست.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه انسانی- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه انسانی
- گام به گام تمامی دروس پایه انسانی
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه انسانی
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه انسانی
- فلش کارت های آماده دروس پایه انسانی
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه انسانی
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه انسانی
تعیین امام
تعیین امام
از آنجا که امام دو مورد از مسؤولیت های پیامبر (ص) را بر عهده دارد و انجام این مسؤولیت ها نیازمند عصمت می باشد و تشخیص عصمت فقط توسط خداوند میسر است، لذا تنها خدا باید امام را تعیین کند؛
آیات و روایات تعیین کننده جانشین بعد از پیامبر (ص)
نزول آیه انذار؛ آیه مقدم بر واقعه (واقعه مؤخر از آیه(
نزول آیه ولایت؛ آیه مقدم بر واقعه (واقعه مؤخّر از آیه(
حدیث جابر؛ آیه مقدم بر حدیث جابر (حدیث مؤخر از آیه اولی الامر(
حدیث ثقلین
حدیث منزلت
حدیث غدیر؛ آیه مقدم بر حدیث غدیر (حدیث مؤخر از آیه تبلیغ(
نزول آیه انذار؛ آیه مقدم بر واقعه (واقعه مؤخر از آیه(
حدود سال سوم بعثت آیه انذار بر پیامبر (ص) نازل شد: (و انذر عشیرتک الاقربین)
(خویشان نزدیکت را انذار کن) و پیامبر (ص) 40 نفر از بزرگان بنی هاشم را دعوت به یک میهمانی کرد و با آنان درباره اسلام سخن گفت و نهایتاً پرسید کدام یک از شما مرا در این راه کمک می دهد تا برادر، وصی و خلیفه ی من در میان شما باشد؟ پاسخ میهمانان سکوت بود؛ تنها پاسخ را حضرت علی (ع) که نوجوان بود داد که فرمود: (من یار و یاور تو خواهم بود)؛ این اتفاق سه بار تکرار شد؛ در آخر پیامبر (ص) فرمودند: (همانا این، برادر من، وصی من و جانشین من در میان شما خواهد بود.)
تعیین جانشین در ابتدای دعوت نشان دهنده دو چیز است:
- اهمیت بالای آن
- طوری است که مردم نمیتوانند تعیین کنند.
نزول آیه ولایت؛ آیه مقدم بر واقعه (واقعه مؤخّر از آیه(
آیه ولایت: (انما ولیکم الله و رسوله و الذین ءامنو الذین یقیمون الصلوة و یوتون الزکوة و هم راکعون)
آیه نزدیک ظهر نازل شد؛ پیامبر (ص) بعد از نزول آیه شتابان به سمت مسجد رفته و در راه آیه را می خواند و وقتی به مسجد رسید سؤال پرسید چه کسی در رکوع انگشترش را بخشیده؛ فقیری که انگشتر در دست داشت اشاره به حضرت علی (ع) کرد؛ عکس العمل ها بعد از پاسخ فقیر چنین بود که یاران تکبیر گفتند؛ پیامبر (ص)؛ ستایش و سپاس خدا را به جا آورد؛ این اتفاق به گونه ای رخ داد تا امکان کتمان کردن آن توسط مردم از بین برود و مردم به چشم خود ببینند و با گوش خود بشنوند.
حدیث جابر؛ آیه مقدم بر حدیث جابر (حدیث مؤخر از آیه اولی الامر(
آیه اولی الامر: (یا ایها الذین ءامنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم) آیه در مدینه نازل شد.
بعد از نزول آیه ای که حکم کلی موضوعی را بیان می کرد یاران از پیامبر (ص) جزئیات آن را می پرسیدند. مثلاً در مورد نماز فرمودند: (اینگونه که من نماز می خوانم، شما هم بخوانید.)؛ جابر بن عبدالله انصاری، معنای اولی االمر را از پیامبر (ص) پرسیدند و پاسخ پیامبر (ص) به حدیث جابر مشهور شد؛ از نکات این حدیث، آمدن نام 12 امام (ع) به ترتیب، اشاره شده جابر، امام باقر (ع) را در پیری ملاقات خواهد کرد و خواستند که سلامش را به امام باقر (ع) برساند؛ به هم نامی و هم کنیه بودن پیامبر (ص) با امام زمان (ع) اشاره شده است. به غیبت طولانی امام زمان (ع) و باقی ماندن افراد دارای ایمان راسخ بر عقیده به آن حضرت (ع) اشاره شده است.
حدیث ثقلین
در اواخر عمر مکرر پیامبر (ص) می فرمودند: (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلو ابدا و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض)
من در میان شما دو چیز گرانبها می گذارم، کتاب خدا و عترتم اهل بیتم را تا وقتی که به این دو تمسک جویید هرگز گمراه نمی شوید و این دو هیچ گاه از هم جدا نمی شوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.
1 اگر به هر دو متمسک شوند گمراه نمی شوند.
2 همیشگی هستند. (تضمین ثبات قدم)
3 جدانشدنی هستند.
4 نمی شود از یکی پیروی کرد.
حدیث منزلت
پیامبر (ص) بارها به حضرت علی (ع) فرموده اند: (انت منی بمنزلة هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی)
تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی؛ جز اینکه بعد از من پیامبری نیست.
1 خدا هارون را برای موسی (ع) مشاور، پشتیبان و شریک در امر هدایت معرفی کرد، منزلت علی (ع) نیز بعد از پیامبر (ص) اینگونه است.
2 امامت الهی است و باید خداوند آن را توسط پیامبرش تعیین کند.
حدیث غدیر؛ آیه مقدم بر حدیث غدیر (حدیث مؤخر از آیه تبلیغ(
آیه تبلیغ: (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس)
آیه در 18 ذی الحجه سال دهم هجری در آخرین حج به نام (حجة البلاغ) یا (حجة الوداع) در محلی به نام غدیر خم نازل شد؛ در این حج حدود 120 هزار نفر حضور داشتندو پیامبر (ص) روش انجام دادن حج را یاد دادند؛ بعد از نزول آیه پیامبر (ص) دستور توقف دادند تا بازماندگان برسند و پیش رفتگان بازگردند. ظهر بود و ایشان نماز ظهر خوانده و سپس خطبه را آغاز کردند. در جایی از سخنرانی از مردم پرسیدند: (ایها الناس مَنْ اولی الناس بالمؤمنین من انفسهم) ای مردم چه کسی به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است. گفتند خدا و پیامبرش بر ما ولایت و سرپرستی دارند؛ پیامبر (ص) 3 بار فرمودند: من کنت مولاه فهذا علیٌّ مولاه؛ هرکس که من ولی و سرپرست او هستم علی نیز ولی و سرپرست اوست؛ همچنین خواستند حاضران به غایبان برسانند و مردم برای تبریک سوی علی (ع) آمده و با وی بیعت کردند.
1 همزمانى واقعه غدیر با حج می تواند در جهت اطلاع رسانى باشد تا این انتصاب به اطلاع مردم در سرزمین هاى مختلف برسد.
2 گفتن تبریک، نشانه آن است که مردم دانستند حضرت علی (ع) به منصب امامت برگزیده شده و با گفتن تبریک، رضایت و وفاداری خود را اعلام کرده اند.
3 به سه جهت نمى توان (مولا) را به معناى دوست گرفت:
- این (مولا) باید متناسب با جمله ى قبل (مَن أولی الناس...) باشد که خدا و رسول را از خود مؤمنان سزاوارتر در تصرف معرفى می کند.
- این است که اگر (مولى) به معناى دوست باشد، متناسب با آیه نیست که به پیامبر (ص) فرمود اگر این مأموریت را انجام ندهى، رسالت او را انجام نداده اى.
- این است که انجام این واقعه تاریخى و بیان خطبه هاى بسیار طولانى متناسب با اعلام دوستى علی (ع) نیست بلکه متناسب با اعلام رهبرى و جانشینى است.
جزوات جامع پایه انسانی
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 1 هدایت الهی
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 2 تداوم هدایت
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 3 آخرین پیامبر
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 4 معجزۀ جاویدان
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 5 مسئولیت های پیامبر (ص)
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 6 پیشوای اسوه
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 7 امامت، تداوم رسالت
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 8 جان و جانشین پیامبر (ص)
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 9 وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان، پس از رحلت رسول خدا (ص)
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 10 احیای ارزش های راستین
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 11 جهاد در راستای ولایت ظاهری
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 12 عصر غیبت امام زمان (ع)
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 13 در انتظار ظهور
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 14 مرجعیت و ولایت فقیه
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 15 رهبری و مردم
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 16 عزّت نفس
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 17 زمینه های پیوند
جزوه جامع دین و زندگی (2) رشته انسانی فصل 18 پیوند مقدّس
نزول آیه تطهیر
نزول آیه تطهیر
نزول آیه ی تطهیر بیانگر عصمت اهل بیت؛ آیه مؤخر از دعای پیامبر (ص) (دعا مقدم بر آیه) ـ آیه مقدم بر سخن پیامبر (ص) با ام سلمه
آیه تطهیر: (انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا)
آیه در منزل ام سلمه همسر پیامبر (ص) نازل شد؛ وقتی که به ترتیب حضرت زهرا )(س)، امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در کنار پیامبر )(ص) قرار گرفتند، پیامبر (ص) رو به درگاه الهی کرده فرمودند :خدایا! اینان اهل بیت من اند؛ آنان را از هر پلیدى و ناپاکى حفظ کن. سپس آیه نازل شد؛ بعد از نزول آیه وقتی ام سلمه خواست کنارشان قرار گیرد پیامبر (ص) فرمودند: تو همسر من هستی و عاقبت نیکویی داری اما اینان اهل بیت من هستند. پیامبر (ص) بعد آن هر صبح (مدت مدید صبحگاهی) هنگام رفتن به مسجد از کنار خانه زهرا (س) عبور و اهل خانه را اهل بیت صدا زده و آیه را می خواند.
1 لازمه ی جانشینی ائمه (ع)، علم و معرفت کامل و عصمت از گناه و اشتباه است و سخن و عمل اهل بیت، مطابق با دین و دستورات خداوند است.
2 حضرت زهرا (س) جزء اهل بیت است و اگر چه عهده دار امامت نبوده اما علم و عصمت کامل دارد و پیروی از رفتار ایشان بر همه واجب است.
3 طبق این آیه فقط تعداد خاصی از خانواده پیامبر مقام عصمت دارند و شامل همه نمی شود. همچنین در سخنان دیگر پیامبر، امامان بعدی هم جزء اهل بیت می باشند.
ترجمه و نکات آیات
ترجمه و نکات آیات
یا ایها الذین آمنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم (نساء/59)
ای کسانی که ایمان آوردید خدا و رسول و صاحبان امرتان را اطاعت کنید
1 طبق آیه مسلمانان باید در برنامه های خود از خدا، رسول خدا (ص) و صاحبان امر(اولی الامر) اطاعت کنند و سرپیچی از هر مورد حرام است
2 از آنجا که آیه، مصداق اولی الامر را تعیین نکرده وظیفه پیامبر (ص) به عنوان مفسر قرآن، این است که آنها را مشخص نماید.
آیه ولایت
انما ولیکم الله و رسوله و الذین ءامنو الذین یقیمون الصلوة و یوتون الزکوة و هم راکعون (مائده/55)
فقط سرپرست شما، خدا و رسولش است و کسانی که ایمان آوردند کسانی که نماز به پا می دارند و زکات می دهند در حالی که در رکوع هستنند.
1 آیه بیانگر انحصار ولایت در خدا، رسول خدا(ص) و علی(ع) است. (إنّما)
2 منظور آیه از به پا دارنده نماز و زکات دهنده در حالت رکوع، حضرت علی()ع) می باشد.
آیه تبلیغ (ابلاغ)
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین (مائده/67)
ای رسول! آنچه از پروردگارت به تو نازل شده برسان و اگر چنین نکردی پس رسالتش را انجام نداده ای و خداوند تو را از مردم حفظ می کند همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند.
1 آیه به پیامبر(ص) فرمان می دهد که آنچه از پروردگار به ایشان نازل شده به مردم ابلاغ کند؛ (بلغ ما انزل الیک من ربک)
2 اهمیت این فرمان به حدی است که اگر انجام ندهد در واقع رسالت خدا (رسالته) را انجام نداده است. (و ان لم تفعل فما بلغت رسالته)
3 عبارت (الله یعصمک من الناس) نشان دهنده وجود خطرها در انجام این فرمان می باشد. (خطر منافقین(
4 طبق آیه، هدایت خداوند شامل حال کافرین نمی شود. (ان الله لا یهدی القوم الکافرین)
آیه تطهیر
انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (احزاب/33)
همانا خدا اراده کرده که دور گرداند از شما اهل بیت پلیدی و ناپاکی را و شما را کاملا پاک و طاهر قرار دهد.
1 آیه در صدد اثبات عصمت برای اهل بیت(ع) می باشد. زیرا رجس(هر نوع گناه و پلیدی) را از آنان دور دانسته است. (لیذهب عنکم الرجس)
2 طبق آیه، سخن و عمل اهل بیت(ع) مطابق با دین و دستورات الهی است.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه انسانی- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه انسانی
- گام به گام تمامی دروس پایه انسانی
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه انسانی
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه انسانی
- فلش کارت های آماده دروس پایه انسانی
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه انسانی
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه انسانی