صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

ارتفاع و عمود منصف

پاسخ تایید شده
5 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | ارتفاع و عمود منصف
bookmark_border ششم
book ریاضی ششم
bookmarks فصل 5 : اندازه گیری
5 ماه قبل
0

رسم ارتفاع در مثلث

اگر در مثلثی از یک رأس بر ضلع مقابل آن عمود کنیم این پاره خط عمود همان ارتفاع مثلث و ضلع مقابل به آن نیز قاعده ی نظیر آن ارتفاع می باشد.. در شکل زیر از رأس (ج) بر ضلع مقابل آن یعنی ضلع آب پاره خط (ج) (د) را عمود کرده ایم به این ترتیب پاره خط (د ج) همان ارتفاع مثلث ضلع (آ ب) نیز قاعده ی متناظر با آن ارتفاع می باشد. توجه داشته باشید که گاهی مجبوریم ارتفاع وارد بر یک ضلع را در خارج از مثلث . بر امتداد آن ضلع رسم کنیم در شکل زیر پاره خط (آ و) ارتفاع هر مثلث دارای سه ارتفاع میباشد که همگی آنها یک دیگر را در یک نقطه قطع می کنند. در شکل های زیر ارتفاع های سه نوع مثلث را نشان داده ایم به ارتفاع هایی که در بیرون مثلث رسم می شوند ارتفاع خارجی می گوییم.

نظیر ضلع (ج) (ب) میباشد که برا امتداد ضلع (ج ب) عمود شده است و این اتفاق زمانی می افتد که مثلث زاویه ی بزرگ تر از ۹۰ درجه داشته باشد.

 

عمود منصف

در شکل مقابل خط (ج د) بر پاره خط (آ ب) عمود شده و آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده است. به این خط یعنی خط (ج د)، عمود منصف پاره خط (ب آ) گفته می شود.

در شکل بالا نقطه ی (ه) روی عمود منصف پاره خط (ب آ) قرار دارد از طرفی فاصله ی دو نقطه (ه آ) با فاصله ی دو نقطه ی (ب ه) برابر است از این خاصیت میتوان برای تشخیص عمود منصف بودن یک خط استفاده کرد.

۱ عمود منصف، خطی است که از وسط پاره خط بگذرد و بر آن عمود باشد.

2 هر نقطه روی عمود منصف یک پاره خط از دو سر آن پاره خط به یک فاصله است.


سایر مباحث این فصل