صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

رسم شکل های هندسی در صفحه مختصات

پاسخ تایید شده
5 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | رسم شکل های هندسی در صفحه مختصات
bookmark_border ششم
book ریاضی ششم
bookmarks فصل 4 : تقارن و مختصات
5 ماه قبل
0

رسم شکل های هندسی در صفحه مختصات

اگر مختصات رأس های یک شکل هندسی معلوم ،باشد میتوانیم این رأس ها را در صفحه ی مختصات به طور دقیق مشخص نماییم، سپس آن نقاط را به وسیله ی خط کش به یک دیگر وصل می کنیم تا شکل مورد نظر رسم شود. حالا با شمردن تعداد مربع های داخل شکل یا استفاده از فرمول های محاسبه ی مساحت، می توانیم مساحت شکل مورد نظر را تعیین کنیم.

مثال

 نقاط \( = \left[ \begin{array}{l}2\\1\end{array} \right]\)  آ \( = \left[ \begin{array}{l}5\\1\end{array} \right]\)  ب \( = \left[ \begin{array}{l}5\\4\end{array} \right]\)  ج رأس های یک مثلث هستند. ابتدا مثلث را رسم کرده، سپس مساحت آن را حساب کنید.

ابتدا نقاط بالا را به طور دقیق روی صفحه ی مختصات مشخص و آنها را به یک دیگر وصل میکنیم تا مثلث آب ج» به دست آید. همان طور که ملاحظه میکنید این مثلث قائم الزاویه است، پس مساحت آن برابر است با

۴/۵ = ۲ ÷ (۳×۳) = ۲ ÷ (قاعده × ارتفاع) = مساحت مثلث

 

بزرگ نمایی شکل ها در صفحه مختصات

به مختصات رأس های دو مستطیل «آ ب ج د» و «ا ز و ه» دقت کنید.

مستطیل «آ ز و ه» :

آ=\(\left[ \begin{array}{l}0\\0\end{array} \right]\)     ب=\(\left[ \begin{array}{l}0\\3\end{array} \right]\)    ج=\(\left[ \begin{array}{l}4\\3\end{array} \right]\)     د=\(\left[ \begin{array}{l}4\\0\end{array} \right]\)     آ=\(\left[ \begin{array}{l}0\\0\end{array} \right]\)     ز=\(\left[ \begin{array}{l}0\\6\end{array} \right]\)  

همان طور که ملاحظه کنید، ابعاد مستطیل بزرگ تر دو برابر ابعاد مستطیل کوچک تر است، اما مساحت آن ۴ برابر مساحت مستطیل کوچک تر می باشد.

۴۸ = ۶ × ۸ = مساحت مستطیل بزرگ

۱۲ = ۳ × ۴ = مساحت مستطیل کوچک تر

 اگر مختصات رأس های یک شکل را در عددی مانند «آ» ضرب کنیم به این ترتیب باید هم طول و هم عرض تمامی نقاط شکل را در عدد «آ» ضرب کنیم در این صورت شکلی به وجود می آید که شبیه شکل اولیه است اما مساحت آن (آ × آ ) برابر مساحت شکل اولیه خواهد شد.

سایر مباحث این فصل