صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

یافتن قرینه نقاط مختصاتی

پاسخ تایید شده
5 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | یافتن قرینه نقاط مختصاتی
bookmark_border ششم
book ریاضی ششم
bookmarks فصل 4 : تقارن و مختصات
5 ماه قبل
0

یافتن قرینه نقاط مختصاتی

در سال گذشته با تقارن مرکزی آشنا شدید و آموختید که اگر بخواهیم قرینه ی نقطه ای مانند «آ» را نسبت به نقطه ی «م» به دست آوریم ابتدا به وسیله ی خط کش این دو نقطه را به هم وصل می کنیم و در طرف دیگر به همان اندازه ادامه میدهیم تا به قرینه ی «آ» برسیم. اگر بخواهیم قرینه ی یک شکل را نسبت به یک نقطه رسم کنیم میتوانیم از روشهای زیر استفاده کنیم.

۱- استفاده از کاغذ شفاف

در این روش ابتدا کاغذ شفاف را روی شکل مورد نظر قرار داده و آن شکل را رسم می کنیم، سپس نوک مداد را روی نقطه ای که می خواهیم قرینه ی شکل را نسبت به آن رسم می گذاریم و کاغذ شفاف را ۱۸۰ درجه (نیم دور) حول آن نقطه می چرخانیم به این ترتیب قرینه ی شکل نسبت به نقطه رسم می شود.

2- جابه جایی نقاط شکل

 برای رسم قرینه ی یک شکل نسبت به یک نقطه ابتدا قرینه ی رأس های آن شکل را نسبت به نقطه ی مورد نظر مشخص می کنیم نقاط به دست آمده را مانند شکل اصلی به یک دیگر وصل میکنیم برای مشخص کردن قرینه ی هر رأس کافی است که آن رأس را به وسیله خط کش به نقطه ی مورد نظر وصل کنیم و در طرف دیگر آن نقطه به همان اندازه امتداد دهیم.

3- استفاده از محور تقارن

 ابتدا روی نقطه ی مورد نظر یک محور افقی و یک محور عمودی رسم میکنیم سپس قرینه ی شکل را ابتدا نسبت به محور عمودی رسم می کنیم تا شکل (۱) به دست آید و بعد قرینه ی شکل (۱) را نسبت به محور افقی رسم میکنیم تا شکل (۲) که همان قرینه ی شکل اصلی نسبت به نقطه ی «م» می باشد، به دست آید.

۴- انتقال نقاط روی صفحه ی شطرنجی:

 در این روش باید جابه جایی هر رأس را تا نقطه ی مورد نظر، ابتدا به صورت افقی و سپس عمودی بررسی کنیم سپس از آن نقطه مجدداً به همان جهت قبلی ابتدا افقی و سپس عمودی حرکت کنیم به این ترتیب قرینه ی هر رأس نسبت به نقطه ی مورد نظر مشخص می شود.


سایر مباحث این فصل