درسنامه کامل تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 16 هنر و معماری
تعداد بازدید : 3.76Mخلاصه نکات تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 16 هنر و معماری - درسنامه شب امتحان تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 16 هنر و معماری - جزوه شب امتحان تاریخ (1) ایران و جهان باستان نوبت اول فصل 16 هنر و معماری
آثار هنری و مهارت مادی ها و دستاورد های معماری آن ها
آثار هنری به دست آمده از دوره ی مادها
آثار هنری مختلفی شامل اشیا زرین و سیمین وظروف سفالی بدست امده است.
مهارت های قابل توجه هنرمندان مادی
درفلز کاری جواهر سازی و سفال گری مهارت در خور توجه ای داشتند.
تکیه گاه و اساس هنر مادی
متکی برتجربیات و دستاوردهای هنری بومیان غرب فلات ایران بوده است که قرن ها از مادی ها در این منطقه می زیسته اند و صاحب تمدن درخشانی بوده اند.
دستاوردهای حکومت مادی در عرصه معماری
در این دوره قلعه ها کاخ ها و شهر هایی ساخته شد. مادی ها در قلعه سازی تبحر و برای مقابله با دشمنان خارجی خود به ویژه آشوریان قلعه های مستحکمی ساخته اند.
پایتخت های مادی ها و ویژگی آن ها از نظر معماری
شهر هگمتان ، همدان امروزی بود که یونانیان به آن اکباتان می گفتند این شهر از هفت قلعه تودر تو تشکیل شده بود که در هر قلعه رنگ نمادین خاصی داشت.
شهرهای دوره ماد
بیستون ، اسپدانه (اصفهان) و کنگاور.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه باستان- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه باستان
- گام به گام تمامی دروس پایه باستان
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه باستان
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه باستان
- فلش کارت های آماده دروس پایه باستان
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه باستان
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه باستان
اوج شکوفایی هنر و معماری و درباری بودن هنر هخامنشی
علت به اوج شکوفایی رسیدن هنر و معماری ایران در دوران هخامنشی
به سبب ثبات آرامش رونق اقتصادی و حمایت پادشاهان.
نکته
از مناطق پاسارگادـ تخت جمشید شوش آثار قابل توجهی ازمعماری هنرهای تزیینی وابسته به معماری نقش برجسته های سنگی و شاهکارهای مهم هنری دیگر برجا مانده است.
ویژگی های مهم هنر و معماری عصر هخامنشی
1) تاثیرپذیری از دستاوردهای هنری اقوام و ملت های تابع آن حکومت بودکه پیشینه ی تمدنی درخشانی داشتند.
2) درباری بودن آن بود به این معنی که شکوه شاهانه و تشریفات و تجملات درباری رابه نمایش می گذارد.
3) طبیعت گرایی یا به عبارت دیگر استفاده و تقلید از عناصر موجود در طبیعت مانند حیوانات وگیاهان در آثار هنری شان است.
منظور از درباری بودن هنر هخامنشی
یعنی بخش عمده ی آثار هنری شاخص و ساختمان های مجلل به خواست شاهان و درباریان و برای زندگی تجملاتی و تشریفاتی آنان به وجود امد.
مهم ترین بناهای دوره ی هخامنشیان
آرامگاه ها ـ کاخ هاـ آتشگاه ها و دیگر ساختمان های عمومی است.
جزوات جامع پایه باستان
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 1 تاریخ و تاریخ نگاری
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 2 زمان و مکان
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 3 باستان شناسی؛ در جست و جوی میراث فرهنگی
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 4 پیدایش تمدّن؛ بین النهرین و مصر
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 5 هند و چین
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 6 یونان و روم
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 7 مطالعه و کاوش در گذشته های دور
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 8 سپیده دم تمدن ایرانی
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 9 از ورود آریایی ها تا پایان هخامنشیان
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 10 اشکانیان و ساسانیان
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 11 آیین کشورداری
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 12 جامعه و خانواده
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 13 اقتصاد و معیشت
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 14 دین و اعتقادات
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 15 زبان،علم و آموزش
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 16 هنر و معماری
قدیمی ترین بناهای هخامنشی و مسائل مورد تأکید داریوش بزرگ در لوح سنگی
محل قدیمی ترین بناهای دوره ی هخامنشی
در پاسارگاد، نخستین پایتخت هخامنشی بر پا شدندـ این مجموعه شامل کاخ شاهی و آرامگاه کوروش هخامنشی بود.
نکته
اوج شکوه و عظمت معماری ایران باستان در زمان داریوش یکم می باشد.
اقدامات مهم داریوش یکم در زمینه معماری
1) این پادشاه در ابتدای حکومتش دستور داد کاخی بزرگ به نام آپادانا در شهر شوش به عنوان پایتخت اداری حکومت هخامنشی ساخته شود.
2) عظیم ترین مجموعه ی ساختمانی و شاهکار معماری باستان (تخت جمشید) نیز به دستور داریوش یکم بر پا شد.
مسائل مورد تأکید داریوش بزرگ در لوح سنگی یاد بودی که در کاخ آپادانای شوش کشف شده
تاکید می کند که این بنای مجلل را با گرد آوردن بنایان و کارگران ماهر و مصالح ساختمانی عالی از سراسر امپراتوری ساخته است.
نحوه ساخت و تشکیل تخت جمشید
همچون کاخ آپادانای شوش با مشارکت گروه کثیری از معماران بنایان هنرمندان وکارگران و نیز با گرد آوری مصالح ساختمانی از سراسر قلمرو هخامنشی بر پا گردید.
مکان های کنده کاری شده، موضوعات نقش و نگار ها و نتایج به دست یافته پژوهشگران در دوره هخامنشی
مکان های کنده کاری شده نقش برجسته های دوران هخامنشی
برخی از این نقش برجسته ها بر سینه ی صخره ای کوه ها و بسیاری دیگر از آن ها بر روی دیوار بناهای حکومتی به ویژه کاخ ها و آرامگاه ها.
موضوعات نقش و نگارهای کنده کاری شده زمان هخامنشی بر روی سنگ
پیکره ی پادشاه و مال زمان او به هنگام پیروزی بر دشمن و یا بار عام پیکری حیوانات واقعی و افسانه ای و همچنین نمادها و نشانه های دینی.
شکل و شمایل اهوره مزدا در نقش برجسته های صخره ای هخامنشی
به شکل نمادین حلقه ای بال دار در حال پرواز بر بالای سرپادشاه.
نتایج به دست یافته پژوهشگران با مقایسه ی نقش برجسته های دوره ی هخامنشی با دوران پیش از آن
دریافته اند که سنگ تراشان هنرمندی که در خدمت هخامنشیان بوده اند از نقش برجسته های بین النهرین و به ویژه نقش برجسته های آشوری الهام و الگو گرفته اند.
نکته
از دوران هخامنشیان در تخت جمشید و شوش، تندیس یا مجسمه های جانوری یافت شده است.
تنها تندیس انسانی باقی مانده از زمان هخامنشیان که بزرگ تر از اندازه ای طبیعی ساخته شده
پیکری بدون سر متعلق به داریوش یکم است که در شوش از زیر خاک بیرون اورده شده است.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه باستان- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه باستان
- گام به گام تمامی دروس پایه باستان
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه باستان
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه باستان
- فلش کارت های آماده دروس پایه باستان
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه باستان
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه باستان
ظریف ترین آثار هنری و آثار باقی مانده هخامنشی و آثار معماری دوره اشکانیان
ظریف ترین آثار هنری دوران هخامنشیان
در فلز کاری های نفیس و جواهرات ممتازی که اختصاصا برای پادشاه و درباریانش ساخته شده اند انواع گوناگونی از تکوک زیتون و دیگر ظروف های طلایی، نقره ای و مفرغی مزین به نقشه ای مختلف و نیز زیورآلات.
آثار باقی مانده از آثار بافندگی دوره ی هخامنشی
به جز قالی پازیریک چیزی باقی نمانده است.
نکته
جامعه های پر نقش و نگار و تزیین شده ی پادشاهان وسپاهیانش در نقش برجسته ها نشان می دهد که هنر بافندگی در دوره ی هخامنشی در اوج قرار داشته است.
آثار برجسته ی معماری دوران اشکانیان
بقایای شهر نسا، صد دروازه دامغان، معبد آناهیتا در شهر کنگاور در استان کرمانشاه، کوه خواجه ی سیستان و کاخ شهر هترا (الحضر) در نزدیکی موصل در کشور.
مصالح ساختمانی در دوره اشکانیان
شامل خشت آجر سنگ نتراشیده و تراشیده بود.
ویژگی های معماری دوران اشکانیان
1) ساخت بناهای طاق دار گنبدی و دارای دیوان.
2) هنر گچ بری رواج یافت و در بناهای کوه خواجه به نهایت ظرافت رسید.
3) آرایه دیگری که در معماری اشکانی رواج داشته نقاشی دیواری است.
نکته
1) هنر مجسمه سازی در دوره ی اشکانیان متاثر از هنر یونانی رونق گرفت و برجسته ترین اثر پیکره ی برنزی شاهزاده ی اشکانی است.
2) نقش برجسته های باقی مانده از دوران اشکانی از نظر فنی و هنری در سطح نقش برجسته های هخامنشی و ساسانی نیستند.
جزوات جامع پایه باستان
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 1 تاریخ و تاریخ نگاری
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 2 زمان و مکان
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 3 باستان شناسی؛ در جست و جوی میراث فرهنگی
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 4 پیدایش تمدّن؛ بین النهرین و مصر
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 5 هند و چین
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 6 یونان و روم
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 7 مطالعه و کاوش در گذشته های دور
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 8 سپیده دم تمدن ایرانی
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 9 از ورود آریایی ها تا پایان هخامنشیان
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 10 اشکانیان و ساسانیان
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 11 آیین کشورداری
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 12 جامعه و خانواده
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 13 اقتصاد و معیشت
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 14 دین و اعتقادات
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 15 زبان،علم و آموزش
جزوه جامع تاریخ (1) ایران و جهان باستان فصل 16 هنر و معماری
هنر های رایج در دوران اشکانیان، نتیجه ی توجه حکومت ساسانی به هنر و مهم ترین آثار معماری و با شکوه ترین بناهای آن ها
هنر های رایج در دوران اشکانیان علاوه برمعماری و پیکره سازی
سفالگری، فلز کاری و جواهر سازی .
ویژگی سفال های دوره ی اشکانی
در این دوره سفال ها نقش وطرح متنوع وگوناگونی نداشتند اما دارای لعابی اغلب سبز رنگ بودند.
نتیجه ی توجه حکومت ساسانی به هنر و پشتیبانی آنان از هنرمندان
هنری پدید آمد که به لحاظ عظمت و شکوه با هنر روم برابری می کرد و گاه بر آن برتری داشت.
پیشینه و ریشه هنر ساسانی
ریشه در هنرهای کهن ایران ونیز هنر دوران هخامنشی و اشکانی داشت وحتی از هنر یونانی و رومی نیز تاثیر پذیرفته بود.
مهم ترین آثار معماری دوره ی ساسانیان
کاخ ها، آتشکده ها، پل ها، کاروانسرا ها، قلعه ها و بندها (سد ها(.
آغاز معماری ساسانی و به اوج قدرت رسیدنش
با ساخت بنای کاخ اردشیر در فیروزآباد فارس (گور) آغاز شد و با ساخت کاخ تیسفون به اوج قدرت رسید.
با شکوه ترین و زیبا ترین بناهای ساسانی دوره ساسانی
کاخ تیسفون که طاق یا ایوان کسری بخشی از آن کاخ بود و در کنار رود دجله ساخته شد.
ویژگی برجسته ی معماری دوره ی ساسانیان
کاربرد وسیع گنبد ایوان و طاق در ساخت بناها به ویژه کاخ ها بود.
نکته
سبک کار معماران ساسانی در ساخت گنبد الگویی برای معماران در دوران اسلامی و حتی اروپایی شد.
روش های مورد استفاده برای تزئینات داخلی و ویژگی نقش برجسته ها در دوره ساسانی
روش های مورد استفاده در دوره ی ساسانی برای تزیینات داخلی کاخ ها و بناها
روش های گوناگونی مانند موزاییک کاری نقاشی دیواری گچ بری و نقش برجسته استفاده می شد.
شکل و شمایل آتشکده های ساسانی
به شکل گنبد چهار طاق بود که آتش مقدس در درون آن نگهداری می شد.
نکته
بیشتر شهرهای ساسانی در فارس و خوزستان برپا گردیدندـ طرح و نقشه ی آن همچون شهرهای اشکانی به شکل دایره بود.
مکان اکثر نقش برجسته های دوران ساسانی در فارس زادگاه خاندان شاهی قرار دارند.
محتوا و مضمون اغلب نقش برجسته های دوره ساسانی
اعطای منصب شاهی از سوی اهورامزدا به شاه و صحنه هایی از پیروزی های شاهان.
معروفترین نقش برجسته ی دوره ساسانی و مشخصات آن
مجموعه طاق بستان است که دوطاق سنگی بزرک وکوچک نقش دار و یک نقش برجسته بدون طاق را شامل می شود. آنچه این مجموعه را به طاق بستان معروف کرده طاق بزرگی است که شکارگاه خسرو پرویز را در دیواره های داخلی طاق نشان می دهد.
وضعیت هنر نقاشی و نگار گری در عصر ساسانی
در دوران ساسانی هنر نقاشی و نگارگری در ایران رونق و رواج چشم گیری یافت و نقاشان ایرانی در ترسیم نقوش گل و گیاه، جانوران و انسان مهارت افزایی از خود نشان دادند. نقش و نگارهای نقاشان ایرانی در عهد ساسان الهام بخش هنرمندان دوران بعد به ویژه دوره ی اسلامی بود.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه باستان- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه باستان
- گام به گام تمامی دروس پایه باستان
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه باستان
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه باستان
- فلش کارت های آماده دروس پایه باستان
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه باستان
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه باستان
اغلب آثار باقی مانده، وضعیت موسیقی و هنر بافندگی در دوره ساسانی
بیشتر آثار فلزی باقی مانده از دوره ساسانی و ویژگی ها و کاربرد آن ها
انواع بشقاب، سینی و کاسه تشکیل می شوند. این ظرف ها دارای نقش ونگارهای بسیار زیبا و ظریف هستندو اغلب برای مصرف خاندان شاهی و خانواده های اشرافی تهیه می شدند.
وضعیت موسیقی در دوره ساسانی
دوره ساسانی یکی از دوران های درخشان موسیقی ایران است. هنرمندان عرصه موسیقی در دوره ساسانی بیش از پیش مورد توجه شاهان قرار گرفت و از منزلت امتیازهای ویژه برخوردار شدند.
نکته
از خوانندگان و نوازندگان دوره ساسانی با عنوان گوسان خنیاگر و رامش گر یاد شده است.
وضعیت هنر بافندگی در دوره ساسانی
منسوجات آن زمان به ویژه پارچه های ابریشمی بسیار ظریف و پر نقش و نگار بودند شواهد موجود بیانگر رونق و شکوفایی هنر فرش بافی در آن دوره است قالی بهارستان که اعراب مسلمان از کاخ تیسفون غنیمت گرفتند شهرت بسیار دارد .
سه مورد از عوامل رونق و شکوفایی هنر و معماری ایران در دوران باستان
1) حمایت و پشتیبانی شاهان و طبقات بالای جامعه از هنرمندان.
2) ثبات و امنیت سیاسی.
3) رونق اقتصادی در ایران باستان، تاثیر پذیری از دستاوردهای هنری کشور ها، اقوام و ملل تا به ایران.