صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

* توضیحاتی در مورد اعداد انگلیسی:

اعداد در زبان انگلیسی به دو دسته تقسیم می شوند؛ اعداد اصلی (cardinal numbers) و اعداد ترتیبی (ordinal numbers) همانطور که می دانید کاربرد اعداد اصلی تعیین تعداد است.اعداد یک، دو، سه، چهار و ... اعداد اصلی هستند. از سوی دیگر اعداد ترتیبی برای تعیین رتبه چیزی یا شخصی بکار می روند. البته اعداد ترتیبی برای موارد دیگری همچون نوشتن آدرس و تاریخ به انگلیسی نیز بکار می روند. اعدادی مثل یکم، دوم، سوم، چهارم و ... اعداد ترتیبی هستند.

در زبان انگلیسی اعداد ۰ تا ۱۰ کاملا بی قاعده هستند. پس باید این اعداد را به صورت کامل حفظ کنید. برای اعداد ۱۱ تا ۱۹ موضوع کمی متفاوت است، بخشی از این اعداد بی قاعده هستند و بخشی از آنها با قاعده، در واقع اعداد ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۵ بی قاعده هستند و بقیه با اضافه کردن پسوند teen به عدد یک رقمی ساخته می شوند. برای دو رقمی مجذور ۱۰ بیش از ۲۰، خود اعداد ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ تا حدی بی قاعده هستند اما بقیه این اعداد با اضافه کردن پسوند ty- ساخته می شوند. ساختن بقیه اعداد دو رقمی هم فرمول زیر را دارد:

کافیست رقم اول (پر ارزش) عدد را به صورت مجذور ده بخوانید و سپس رقم دوم (کم ارزش) را پس از آن بخوانید. به این صورت، داریم:

21 = twenty-one              22 = twenty-two              23 = twenty-three

* نکته: برخلاف فارسی در انگلیسی نیازی به گفتن «و» بین اعداد نیست و دو رقم پشت سر هم خوانده می

شوند.

عدد ترتیبی چیست؟

اعداد ترتیبی همانطور که از نامشان پیداست اعدادی هستند که از آنها برای نشان دادن ترتیب استفاده می شود. مثلا زمانی که می خواهیم به ترتیب سه دونده در مسابقه دو اشاره کنیم به جای استفاده از اعداد عادی (یک، دو، سه) از اعداد ترتیبی (اول، دوم، سوم) استفاده می کنیم. در انگلیسی هم این اعداد کاربرد مشابهی دارند. مهمترین کاربرد اعداد ترتیبی در اشاره به تاریخ است.

* نکته: دقت کنید که برای بیان یکمی، دومی و سومی از (first, second, third) استفاده می شود حتی اگر، این اعداد بیست و یکم و ... باشد که بعد از عدد بیست یکم و دوم و سوم را با (first, second, third) بیان می کنیم. ولی بقیه اعداد با اضافه کردن (th) به آخر آنها بکار برده می شوند. که بطور مثال چهارم، پنجم و ... (یعنی اعداد ترتیبی) می باشند.

The girl is 2nd in the line.

The two pups are 3rd and 4th.

خواندن اعداد اعشار: برای خواندن اعداد اعشاری، اگر بعد از اعشار، صفر وجود داشته باشد و فقط از کلمه Zero برای خواندن آن ها استفاده می شود. در ضمن در این حالت برای خواندن عدد صفر قبل اعشار (اگر وجود داشته باشد) کلمه Naught به کار می رود.

* 0.05 = naught point zero five (پنج صدم)

* 0.002 = naught point zero zero two (دو هزارم)

* 9.05 = nine point zero five (نه ممیز پنج صدم)

* 10.002 = ten point zero zero two (ده ممیز دو هزارم)

* 3.0053 = three point zero zero five three (سه ممیز پنجاه و سه ده هزارم)

در مواقعی هم که صفر بعد از اعشار قرار می گیرد و عدد صفر می تواند به صورت Oh نیز خوانده می شود.

* 0.05 = point oh five

* 0.002 = point oh oh two

* 9.05 = nine point oh five

* 10.002 = ten point oh oh two

* 3.0053 = three point oh oh five three

* کسرها

هنگام خواندن اعداد اعشار در انگلیسی برای صورت ها از اعداد شمارشی و مخرج ها از اعداد ترتیبی استفاده میکنیم. تقریبا می توان گفت که مثل زبان فارسی است، بطور مثال کسر یک سوم که در فارسی هم مثل انگلیسی صورت ها اعداد شمارشی و مخرج ها اعداد ترتیبی هستند.

* درصدها

گفتن و نوشتن درصدها در انگلیسی راحت است چون بعد از گفتن عدد مورد نظر از درصد (percent) استفاده می کنیم و برای نوشتن بعد از عدد علامت درصد 7 را قرار می دهیم.

سایر مباحث این سری