صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

پاسخ بخوانید و پاسخ دهید صفحه 55 تحلیل فرهنگی

-

گام به گام بخوانید و پاسخ دهید صفحه 55 درس تحولات فرهنگی

-

بخوانید و پاسخ دهید صفحه 55 درس 2

-

پروژه جهانی سازی که هم اکنون دولت آمریکا داعیه دار آن است با تسلط بر فرهنگ و همچنین دیپلماسی فرهنگی کشورها تحقق می یابد و سال هاست که آمریکا این رویه را نه برای پیشرفت کشورها بلکه برای تأمین منافع خود پیش گرفته و اجرا می کند. اسناد سفارت آمریکا در دوران پهلوی ضمن اشاره به قرابت با ایران و مدرنیزه کردن آن برای تأمین منافع خود بیان می کنند:

منافع آمریکا در این است که روابط نزدیکی با ایران داشته باشد و عناصر علاقه مند به مدرنیزه کردن را تشویق کند. مادامی که شاه بر ایران تسلط کامل دارد ما باید روابطمان را با دیگر گروه های جامعه ایران حفظ کنیم، تا کسانی را که بعد از شاه ممکن است به قدرت برسند شناسایی کنیم. درجه نفوذ آمریکا در زمینه تحصیلات در دولت جدید ایران به این وسیله مشخص می شود، که درصد کابینه در حال حاضر قسمتی یا تمام تحصیلاتشان را در آمریکا گذرانده اند.»

(اسناد لانه جاسوسی آمریکا، ج 1، ص 267 ، مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی)

سوال:

1- بر اساس سند بالا روشن کنید چرا آمریکایی ها در دیپلماسی فرهنگی شان، تمایل دارند با گروه های علاقه مند به مدرنیزه کردن (غربی کردن) ایران، ارتباط برقرار کنند؟

با توجه به سند فوق، آمریکایی‌ها در دیپلماسی فرهنگی خود تمایل دارند با گروه‌های علاقه‌مند به مدرنیزه کردن (غربی کردن) ایران، ارتباط برقرار کنند به دلایل زیر:

1) تأمین منافع:

آمریکا با برقراری روابط نزدیک با گروه‌ های علاقه‌مند به مدرنیزه کردن ایران، سعی در تأمین منافع خود دارد. این منافع ممکن است شامل دستیابی به منابع طبیعی، بازارهای جدید و همچنین حفظ نفوذ و تأثیر در منطقه باشد.

2) شناسایی قدرت‌های جدید:

با برقراری روابط با گروه‌های علاقه‌مند به مدرنیزه کردن ایران، آمریکا سعی در شناسایی قدرت‌های جدید دارد. این قدرت ‌ها ممکن است در آینده به قدرت برسند و آمریکا می‌خواهد در ابتدای رشد و تأثیرگذاری آن ‌ها حضور داشته باشد.

به طور کلی، همانطور که در سند مذکور نیز ذکر شده است، هدف اصلی آمریکا در دستگیری و کمک کردن کشورهای دیگر، تأمین منافع خود است و دستورالعمل‌های سفارت آمریکا نشان می‌دهند که تحصیلات در آمریکا و تسلط بخشیدن به فرهنگ و ایدئولوژی غرب، چارچوب عملکرد آن‌ها در این زمینه است.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه چهارم تا دوازدهم
  • آزمون آنلاین تمامی دروس
  • گام به گام تمامی دروس
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس
  • فلش کارت های آماده دروس
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن


محتوا مورد پسند بوده است ؟

5 - 1 رای

sticky_note_2 گام به گام قسمت های دیگر فصل تحولات فرهنگی

sticky_note_2 گام به گام فصل های دیگر تحلیل فرهنگی