صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

پاسخ به تمامی سوالات کتاب دین و زندگی (2) - حل المسائل کتاب دین و زندگی (2) - گام به گام 1401 کتاب دین و زندگی (2) - گام به گام کتاب دین و زندگی (2) مطابق با آخرین تغییرات کتب درسی



تدبر در قرآن صفحه 14 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 14 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 14 درس

تدبر در قرآن صفحه 14 درس

در آیات سوره عصر تدبر کنید و با کمک دوستان خود، به سؤالات پاسخ دهید:

بِسمِ اللهِ الـرَّحمنِ الـرَّحیم
وَالعَصرِ ، اِنَّ الاِنسانَ لَفی خُسرٍ ، اِلا الَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ و تَواصَوا بِالحَقِّ و تَواصوا بِالصَّبر
1) خداوند در این سوره به چه چیزی سوگند خورده است؟ چرا؟

2) چه خسارتی انسان را تهدید می کند؟

3) چه کسانی دچار خسران نمی شوند؟

1) عصر (روزگار)، به دلیل اهمیت فرصت زندگی که خداوند در اختیار انسان قرار داده است زیرا این فرصت، محدود و گذرا است و بسیار با ارزش است.

2) 1- عدم ایمان به خدا    2- عدم انجام کارهای شایسته    3- عدم سفارش همدیگر به حق و صبر

3) مومنانی که کار شایسته انجام می دهند و یکدیگر را به حق و صبر سفارش می کنند.

 



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



فعالیت کلاسی صفحه 15 دین و زندگی (2)

پاسخ فعالیت کلاسی صفحه 15 دین و زندگی (2)

فعالیت کلاسی صفحه 15 درس

فعالیت کلاسی صفحه 15 درس

 

با توجه به توضیحات، بررسی کنید که
الف) آیا عقل انسان به تنهایی می تواند به این سؤال های اساسی پاسخ کامل و جامع دهد؟ چرا؟

 

ب) آیا انسان به تنهایی می تواند مسیر سعادت را طراحی کند؟ چرا؟

 

الف) خیر، به دلیل این که عقل انسان احاطه کامل بر امور اطراف خود ندارد و دارای اطلاعات ناقص و بعضا غلط است نمی تواند به نیازهای بنیادین و برتر پاسخ کامل و جامع بدهد.

ب) خیر، زیرا انسان آگاهی کاملی از خلقت خود، جایگاهش در نظام هستی، ابعاد دقیق و ظریف روحی و جسمی و نیز فردی و اجتماعی خود و سرنوشتش پس از مرگ ندارد.





تکمیل کنید صفحه 16 دین و زندگی (2)

پاسخ تکمیل کنید صفحه 16 دین و زندگی (2)

تکمیل کنید صفحه 16 درس

تکمیل کنید صفحه 16 درس

اگر خداوند به سؤال های اساسی انسان پاسخ ندهد و او را رها کند، انسان در قیامت می تواند بگوید: ........................................................

 خداوند، در قرآن کریم دربارهٔ تمام و کامل شدن حجت الهی با فرستادن انبیا فرموده است:
رُسُلاً مُبَشِّرینَ و مُنذِرینَ لِئَلّا یَکونَ لِلنّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةً بَعدَ الرُّسُل ...
رسولانی (را فرستاد که) بشارت دهنده و انذارکننده باشند، تا بعد از آمدن پیامبران، برای مردم در مقابل خداوند، دستاویز و دلیلی نباشد...
خداوند با ............................... راه ............................... را بسته است و حجت را بر بندگان تمام کرده است.

اگر خداوند به سؤال های اساسی انسان پاسخ ندهد و او را رها کند، انسان در قیامت می تواند بگوید: .....برنامه ای برای هدایت ما ارائه نگردید و به این دلیل ما گمراه شدیم و اگر خداوند پیامبرانی برای ما می فرستاد، ما راه درست را انتخاب می کردیم تا به هدف برسیم..... .

خداوند با  ....فرستادن پیامبران....  راه  ....بهانه جویی انسان ها....  را بسته است و حجت را بر بندگان تمام کرده است.





اندیشه و تحقیق صفحه 18 دین و زندگی (2)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 18 دین و زندگی (2)

اندیشه و تحقیق صفحه 18 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 18 درس

1) آیا انسان می تواند پاسخ دادن به نیازهای برتر را نادیده بگیرد و براساس ضرب المثل «هرچه پیش آید خوش آید» رفتار کند؟ چرا؟

2) آیا می توانیم پاسخ به نیازهای برتر را به احساسات شخصی و سلیقه فردی واگذار کنیم؟ چرا؟

3) شعر زیر با کدام یک از نیازهای برتر انسان مرتبط است؟ چرا؟

           مرد خردمند هنر پیشه را             عمر دو بایست در این روزگار

           تا به کی تجربه آموختن               با دگری تجربه بردن به کار

1) خیر زیرا نیازهای برتر انسان، از سطح زندگی روزمره و نیازهای طبیعی فراترند و در صورت پاسخ صحیح به این نیازها انسان سعادتمند می شود، پس نمی توان سعادت و خوشبختی را به حال خود رها کرد تا دید چه پیش می آید.

2) خیر، نیازهای برتر برآمده از سرمایه های ویژه ای همچون تفکر و انتخاب است که خداوند به انسان عطا کرده است و انسان در صورتی می تواند به این نیازها پاسخ دهد که از این سرمایه ها سود برده و در مورد پاسخ بیندیشد و روش درست را انتخاب کند.

3) با «کشف راه درست زندگی» مرتبط است – زیرا با توجه به اینکه فرصت زندگی برای انسان فقط یک بار است و تکرار نمی شود، باید راهی را برای زندگی انتخاب کند که از آن مطمئن باشد و این سرمایه خدادادی را از دست ندهد.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تدبر در قرآن صفحه 23 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 23 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 23 درس

تدبر در قرآن صفحه 23 درس

به ترجمه آیات توجه کنید:
1) «خداوند از دین همان را برایتان بیان کرد که نوح را بدان سفارش نمود. و آنچه را ما به تو وحى کردیم و به ابراهیم و موسى و عیسى توصیه نمودیم، این بود که دین را بهپا دارید، و در آن تفرقه نکنید»
2) «قطعاً دین نزد خداوند، اسلام است و اهل کتاب در آن، راه مخالفت نپیمودند مگر پس از آنکه به حقانیت آن آگاه شدند، آن هم به دلیل رشک و حسدی که میان آنان وجود داشت»
3) «[این دین] آیین پدرتان ابراهیم است و او شما را از پیش مسلمان نامید»
4) «ابراهیم نه یهودى بود و نه مسیحى؛ بلکه یکتاپرست (حقگرا) و مسلمان بود»
اکنون به این سؤالات پاسخ دهید:
الف) خداوند از پیامبران می خواهد تا در چه چیز تفرقه نکنند؟

ب) دین مورد قبول نزد خداوند کدام است؟

ج) اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) درباره چه چیز اختلاف کردند؟ علت اختلاف آنها چه بود؟

د) حضرت ابراهیم چه آیینی داشت؟

هـ) مسیحیان و یهودیان او را پیرو چه آیینی می دانستند؟

الف) خداوند از پیامبران می خواهد در تبلیغ دین وحدت داشته و تفرقه نکنند.

ب) اسلام

ج) درباره حقانیت دین اسلام دچار اختلاف شدند، به دلیل رشک و حسدی که میان آنان وجود داشت.

د) یکتاپرست (حقگرا) و مسلمان

هـ) مسیحیان او را مسیحی و یهودیان او را یهودی می دانستند.





اندیشه و تحقیق صفحه 32 دین و زندگی (2)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 32 دین و زندگی (2)

اندیشه و تحقیق صفحه 32 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 32 درس

به نظر شما آیا این امکان وجود داشت که خداوند برنامه سعادت بشر را یک بار برای همیشه در زمان حضرت آدم برای مردم بفرستد؟ چرا؟

در این صورت به دلیل عدم آگاهی مردم از جهت بلوغ فکری و عدم فهم دین، دین رها شده و متروک می گردید و زمینه های انحراف در آن پدید می آمد و تعلیمات دین هیچ گاه به طرز صحیح به نسل بعد انتقال پیدا نمی کرد و آنها از داشتن دین صحیح و شناخت خداوند و زندگی سالم محروم می ماندند.





فعالیت کلاسی صفحه 38 دین و زندگی (2)

پاسخ فعالیت کلاسی صفحه 38 دین و زندگی (2)

فعالیت کلاسی صفحه 38 درس

فعالیت کلاسی صفحه 38 درس

به نظر شما چرا خداوند معجزه آخرین پیامبر خود را کتاب قرار داده است؟

معجزه از جنس کتاب فراتر از معجزه های قبلی است و از نوع فرهنگی، این معجزه به گونه ای است که آیندگان نیز می توانند از آن سود برده، معجزه بودن آن را تایید کنند. این معجزه مورد تایید مردم زمان خود پیامبر هم بوده است و دیگر اینکه این معجزه کاری خارق العاده و فوق توان بشری است.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تدبر در قرآن صفحه 40 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 40 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 40 درس

تدبر در قرآن صفحه 40 درس

خداوند در قرآن می فرماید:

اَفَلا یَتَدَبَّرون القُرآنَ وَ لَو کانَ مِن عِندِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدوا فیهِ اختِلافاً کَثیراً.

با توجه به این آیه بیان کنید چرا خداوند بر این نکته تأکید دارد که اگر قرآن از جانب غیر خدا بود، قطعاً ناسازگاری و اختلافات زیادی در آن یافت می شد؟

زیرا حتی یک فرد از افراد بشری در وجود خودش و در گفتار و کارهایش از اختلاف مصون نیست، چه برسد به مجموعه ای از افراد بشر، که اگر از جانب انسان آورده می شد اختلافات فراوانی در آن مشاهده می شد.





تدبر در قرآن صفحه 43 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 43 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 43 درس

تدبر در قرآن صفحه 43 درس

با توجه به آیه صفحه بعد، چرا خداوند معجزه جاوید خود را توسط پیامبری به دست مردم رساند که نزد هیچ کس درس نخوانده بود؟ اگر این کتاب توسط یکی از درسخواندگان و دانشمندان جامعه آورده می شد، ممکن بود چه شک و شبهه ای ایجاد شود؟

وَ ما کُنتَ تَتلو مِن قبلِهِ مِن کِتابٍ وَ لا تَخُطُّه بِیَمینِكَ اِذًا لَارتابَ المُبطِلونَ.

و پیش از آن هیچ نوشته ای را نمی خواندی و با دست خود، آن را نمی نوشتی که در آن صورت، اهل باطل به شک می افتادند.

درس نخوانده بودن پیامبر (ص) در واقع تاکیدی بر نبوت وی است، این ویژگی شائبه استفاده از دانش خود و سایر انسان ها در عرصه قرآن را منتفی می کند.





اندیشه و تحقیق صفحه 43 دین و زندگی (2)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 43 دین و زندگی (2)

اندیشه و تحقیق صفحه 43 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 43 درس

به نظر شما چرا اندیشه دانشمندان به مرور زمان تغییر می کند؟

این ویژگی چگونه الهی بودن قرآن را اثبات می کند؟

2) با توجه به دو متن زیر، به سؤالات پاسخ دهید:
الف) شاید نتوان کتابی را در جهان یافت که در آن به اندازه قرآن کریم به تعقل، تفکر و علم دوستی تأکید شده
باشد. در این کتاب، بیش از 770 بار از علم، 185 بار از گوش دادن و توجه کردن، 49 بار از عقل، 18 بار از فکر کردن، 132 بار از تبیین و دلیل و نیز ده ها کلمه دیگر مانند قلم و کتاب که به تفکر و علم مربوط می شوند، نام برده شده است. همچنین آیات متعددی در نکوهش جهل، غفلت و تعقل نکردن وجود دارد.
ب) در جامعه آن روز عربستان و حتی دیگر نقاط جهان، کرامت زنان نادیده گرفته می شد. به گونه ای که اگر
خانواده ای فرزند دختر به دنیا می آورد، احساس شرم می کرد. در چنین فضایی، قرآن کریم با بیان کرامت زن و تساوی وی با مرد در انسانیت اعلام کرد: هر کس، از مرد و زن، عمل صالح انجام دهد و اهل ایمان باشد، خداوند به او حیات پاک و پاکیزه می بخشد؛ و عمل هیچ مرد و زنی را ضایع نمی کند.علاوه بر این، قرآن کریم برای زن حقوق خانوادگی و اجتماعی قائل شد، در مالکیت به او استقلال بخشید و درآمد کارش را از آن خودش دانست؛
هزینه خانواده را از دوش او برداشت و بر دوش مرد قرار داد و به خصوص بر کرامت، عزت و عفافش تأکید کرد تا در جامعه مورد سوء استفاده مرد قرار نگیرد.

* متن الف به کدامیک از جنبه های اعجاز قرآن کریم اشاره می کند؟

** متن ب به کدام یک از انواع اعجاز محتوایی اشاره می کند؟

1) برای این که به مرور زمان اندیشه ایشان کامل تر و پخته تر می شود لذا در نظریات گذشته خود تجدید نظر می کنند و اشتباهاتشان را اصلاح یا تکمیل می کنند.

با این که بیش از شش هزار آیه قرآن در طول 23 سال به تدریج نازل شده و درباره موضوعات متنوع سخن گفته شده نه تنها میان آیات آن، تعارض و ناسازگاری نیست بلکه آیانش دقیق تر از اعضای یک بدن، با یکدیگر هماهنگی دارند و همدیگر را تایید می کنند.

2) * اعجاز محتوایی

** تاثیرپذیری از عقاید دوران جاهلیت



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



پیشنهاد صفحه 44 دین و زندگی (2)

پاسخ پیشنهاد صفحه 44 دین و زندگی (2)

پیشنهاد صفحه 44 درس

پیشنهاد صفحه 44 درس

در یک کار تحقیقی برخی نمونه های دیگر از اعجازهای علمی قرآن را پیدا و در کلاس بیان کنید.


1) تزیین آسمان با ستارگان

إِنَّا زَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِزِینَةٍ الْکَوَاکِبِ (الصافات/ 6)؛ «در حقیقت، ما آسمان نزدیک را با زیور سیّارات آراستیم».

نکتة علمی

خدای متعال در آیه فوق میفرماید: «آسمان پایین را با کواکب تزیین کردیم»، در حالی که فرضیهای که در آن زمان بر افکار و دانشمندان حاکم بود میگفت فقط آسمان بالا (آسمان هشتم طبق فرضیه بطلمیوس) آسمان ستارگان ثوابت است.

ولی چنان که میدانیم، بطلان این فرضیه اثبات شده و عدم پیروی قــرآن از فرضیة نادرست مشهور آن زمان، خود معجزه زنده‌ای از این کتاب آسمانی است (همان، 19/17).نکته جالب دیگر اینکه از نظر علم امروز مسلم است که چشمک زدن زیبای ستارگان به خاطر قشر هوایی است که اطراف زمین را فرا گرفته و آنها را به این کار وا میدارد و این با تعبیر «السماء الدنیا»؛ (آسمان پایین) بسیار مناسب است، اما در بیرون جو زمین، ستارگان حالت زیبای چشمک زنی را ندارند.

2) جایگاه و مسیر مشخص ستارگان

فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ (واقعه/ 75 و 76)؛ «و به جایگاه ستارگان، سوگند یاد مىکنم! و مسلماً، آن سوگند بزرگى است، اگر (بر فرض) بدانید!».

نکتة علمی

امروزه برای ما روشن شده است که ستارگان آسمان هر کدام جایگاه مشخصی دارد و مســیر و مدار آنها که طبق قانون جاذبه و دافعه تعیین میشود، بسیار دقیق و حساب شده است. سرعت سیر هر کدام از آنها با برنامه معینی انجام میپذیرد. این مسأله گرچه در کرات دور دست دقیقاً قابل محاسبه نیست، اما در منظومه شمسی که خانواده ستارگان نزدیک به ما را تشکیل میدهد، دقیقاً مورد بررسی قرار گرفته و نظام مدارات آنها به قدری دقیق و حساب شده است که انسان را به شگفتی وا میدارد.

هنگامی که به این نکته توجه کنیم که طبق گواهی دانشمندان تنها در کهکشان ما حدود یک هزار میلیون ستاره وجود دارد و در جهان، کهکشان‌های زیادی موجود است که هر کدام مسیر خاصی دارد، به اهمیت این سوگند قرآن بیشتر پی می‌بریم. هم‌چنین دانشمندان فلکی معتقدند این ستارگان که تعداد آنها بیش از میلیاردها عدد است، فقط قسمتی از آنها را با چشم غیر‌مسلح می‌توان دید و قسمت بسیار بیشتری را جز با تلسکوب‌ها نمی‌توان دید. حتی قسمتی از آنها با تلسکوب هم دیده‌شدنی نیست، بلکه فقط با وسائل خاصی می‌توان از آنها عکس‌برداری کرد و همه اینها در مدار مخصوص خود شناورند و هیچ احتمال نیز وجود ندارد که یکی از آنها در حوزة جاذبه ستاره دیگری قرار گیرد یا با ستاره دیگری تصادف کند.

در واقع، چنین تصادفی همانند این است که فرض کنیم یک کشتی اقیانوسپیما در دریای مدیترانه با کشتی دیگری در اقیانوس کبیر تصادف کند، در حالی که هر دو کشتی به یکسو و با سرعت واحدی در حرکتند. چنین احتمالی اگر محال نباشد، لااقل بعید است. با توجه به این اکتشافات علمی از وضع ستارگان اهمیت سوگند بالا بیشتر روشن میگردد؛ از این‌رو، آیه بعد می‌افزاید: وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ (واقعه/ 76)؛ «و مسلماً، آن سوگند بزرگى است، اگر (بر فرض) بدانید!».

این آیه به خوبی گواهی میدهد که علم و دانش بشر در آن زمان این حقیقت را به طور کامل درک نکرده بود و این خود که در عصری که شاید هنوز عدهای می‌پنداشتند ستارگان میخ‌های نقرهای هستند که بر سقف آسمان کوبیده شدهاند، یک اعجاز علمی قرآن به شمار می‌رود. یک چنین بیانی، آن هم در محیطی که به حق محیط جهل و نادانی بود، محال است از یک انسان عادی صادر شود (همان، 23/ 265).

3ـ حرکت دورانی و جریانی خورشید

وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَااللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِوَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ (یس/ 38ـ40)؛ «و خورشید که تا قرارگاهش روان است؛ این اندازهگیرى (خداى) شکستناپذیر داناست * و ماه را برایش منزلگاههایى قرار دادیم، تا اینکه همچون شاخک دیرینه [قوسى شکلِ زرد رنگ] برگردد * نه خورشید برایش سزاوار است که ماه را دریابد، و نه شب بر روز پیشى گیرنده است؛ در حالى که هریک در مدارى شناورند».

نکتة علمی

آن روز که این آیات نازل شد، فرضیه هیأت بطلمیوس با قدرت هر چه تمام بر محافل علمی حاکم بود. طبق این فرضیه، اجرام آسمانی به خودی خود گردشی نداشتند، بلکه در دل افلاک که اجسامی بلورین و همچون طبقات پوست پیاز روی هم متراکم بودند، میخکوب شده بودند و حرکت آنها تابع حرکت افلاکشان بود.

بنا‌بر‌این، در آن روز نه شناور بودن خورشید مفهومی داشت و نه حرکت طولی و جریانی آن، اما بعد از فرو ریختن پایههای فرضیة بطلمیوس در پرتو کشفیات قرون اخیر و آزاد شدن اجرام آسمانی از قید و بند افلاک بلورین، این نظریه قوت گرفت که خورشید در مرکز منظومه شمسی ثابت و بیحرکت است و تمام منظومه شمسی پروانهوار به گرد آن می‌چرخند.





تدبر در قرآن صفحه 51 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 51 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 51 درس

تدبر در قرآن صفحه 51 درس

در آیات زیر تفکر کنید و مشخص کنید که دلایل مطرح شده در بحث ضرورت حکومت اسلامی، (دلایل الف و ب) با کدام یک از آیات زیر مرتبط است.

1) اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ یَزعُمونَ اَنَّهم آمَنوُا بِما اُنزِلَ اِلَیکَ وَ ما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ یُریدونَ اَن یَـتَحاکَموا الَی الطاغوتِ وَ قَد اُمِروا اَن یَکفروا بِه و یُریدُ الشَّیطانُ اَن یُضِلَّهم ضَلالاً بَعیدًا.
آیا ندیده ای کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو نازل شده و به آنچه پیش از تو نازل شده ایمان دارند، اما می خواهند داوری به نزد طاغوت برند، حال آنکه به آنان دستور داده شده که به آن کفر بورزند و شیطان می خواهد آنان را به گمراهی دور و درازی بکشاند.
2) لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُم الکِتاب و المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ.
به راستی که پیامبرانمان را همراه با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنان کتاب آسمانی و میزان نازل کردیم تا مردم به اقامه عدل و داد برخیزند
.

 

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:





کشف رابطه صفحه 52 دین و زندگی (2)

پاسخ کشف رابطه صفحه 52 دین و زندگی (2)

کشف رابطه صفحه 52 درس

کشف رابطه صفحه 52 درس

امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، بزرگترین شخصیت عصر حاضر است که به تبیین ضرورت حکومت اسلامی پرداخته و با بیان روشنگرانه خود، توجه مردم را بدان جلب کرده است. در سخنانی که از ایشان نقل می شود، بیندیشید و ببینید که با کدام یک از دلایل تشکیل حکومت ارتباط دارد؟

 



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



اندیشه و تحقیق صفحه 58 دین و زندگی (2)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 58 دین و زندگی (2)

اندیشه و تحقیق صفحه 58 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 58 درس

1) نمونه هایی از احکام اجتماعی اسلام را که اجرای آنها نیازمند تشکیل حکومت است، بیان کنید.

2) به نظر شما کدام یک از احکام و دستورات دین اسلام نیاز بیشتری به تشکیل حکومت الهی دارد؟

الف) نماز و روزهٔ واجب

ب) حج

ج) امر به معروف و نهی از منکر

د) حجاب و پوشش

هـ) توانمندی نظامی و ایجاد رعب در دل دشمنان

و) نفی سلطه بیگانگان

ز) کمک به مسلمانان گرفتار در نقاط مختلف جهان

3) با توجه به حدیث امام باقر بیان کنید که چرا ولایت از نماز و روزه و سایر عبادات مهم تر است؟

1) خمس، زکات، حقوق و مسئولیت های خانواده و جامعه، امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با ظلم، جهاد با تجاوزکاران و ستمکاران و ...

2) هـ) توانمندی نظامی و ایجاد رعب در دل دشمنان

و) نفی سلطه بیگانگان

ز) کمک به مسلمانان گرفتار در نقاط مختلف جهان

3) زیرا با تامین امنیت و ... شرایط بهتری برای انجام عبادات فردی و اجتماعی فراهم می آورد و نقش تعیین کننده و تاثیرگذار دارد.





تفکر صفحه 65 دین و زندگی (2)

پاسخ تفکر صفحه 65 دین و زندگی (2)

تفکر صفحه 65 درس

تفکر صفحه 65 درس

به نظر شما تعیین جانشین توسط پیامبر آن هم در شرایطی که ایشان هنوز موفقیتی کسب نکرده بود و حتی خویشانش نیز دعوت او را نپذیرفته بودند، چه پیام هایی در برداشت؟

جانشینی پیامبر (ص) چنان اهمیتی دارد که از همان روزهای اول دعوت باید برای مردم مشخص شود و نمی‌توان آن را به انتخاب مردم واگذار کرد.





ارتباط میان آیه و حدیث صفحه 66 دین و زندگی (2)

پاسخ ارتباط میان آیه و حدیث صفحه 66 دین و زندگی (2)

ارتباط میان آیه و حدیث صفحه 66 درس

ارتباط میان آیه و حدیث صفحه 66 درس

با تفکر در آیهٔ 59 سوره نساء و حدیث جابر، پیام های زیر را تکمیل کنید.

1) مسلمانان باید از ...................  ، ...................   و  ...................  اطاعت کنند.

2) از آنجا که این سه اطاعت در کنار هم قرار گرفته اند؛ سرپیچی از هر مورد ...................  است.

3) از آنجا که مصداق  ...................  در آیه مشخص نشده، برای آگاهی مردم و اشتباه نکردن آنها لازم است که رسول خدا ................... .

4) بنا بر سخن پیامبر اکرم کسانی که مصداق ...................  هستند، عبارت اند از:

1) مسلمانان باید از  ....خداوند.... ، ....پیامبر اکرم (ص)....  و  ....اولی الامر (امامان (ع))....  اطاعت کنند.
2) از آنجا که این سه اطاعت در کنار هم قرار گرفته اند؛ سرپیچی از هر مورد  ....حرام....  است.

3) از آنجا که مصداق  ....اولی الامر (امامان (ع))....  در آیه مشخص نشده، برای آگاهی مردم و اشتباه نکردن آنها لازم است که رسول خدا  ....ایشان را به عموم مردم معرفی نماید.... .
4) بنا بر سخن پیامبر اکرم کسانی که مصداق  ....ولی امر (اولی الامر)....  هستند، عبارت اند از: 1- علی بن ابی طالب    2- حسن بن علی      3- حسین بن علی

4- علی بن الحسین    5- محمد بن علی    6- جعفر بن محمد

7- موسی بن جعفر     8-علی بن موسی        9- محمد بن علی

10- علی بن محمد    11- حسن بن علی       12 حجة بن الحسن



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تفکر در حدیث صفحه 67 دین و زندگی (2)

پاسخ تفکر در حدیث صفحه 67 دین و زندگی (2)

تفکر در حدیث صفحه 67 درس

تفکر در حدیث صفحه 67 درس

با تفکر در این حدیث، چه پیامهایی را می توان استخراج کرد؟

1) همان طور که قرآن و پیامبر از هم جدا نمی شوند، قرآن و اهل بیت نیز همواره با هم اند.

2) همان طور که قرآن همیشگی است، وجود معصوم نیز در کنار آن همیشگی است.

3) در صورتی مسلمانان گمراه نمی شوند که در ..................................... .

4) نمی توان برای هدایت و سعادت اخروی، فقط از یکی از دو یادگار پیامبر پیروی کرد؛ بلکه باید  .....................................

3) در صورتی مسلمانان گمراه نمی شوند که در  ....تمام کلیات و جزئیات زندگی از قرآن کریم و عترت (اهل بیت) پیامبر سود جسته و از آن ها جدا نشوند.... .
4) نمی توان برای هدایت و سعادت اخروی، فقط از یکی از دو یادگار پیامبر پیروی کرد؛ بلکه باید ....از هر دوی آن ها و در کنار هم سود ببرند....





تدبر در قرآن صفحه 68 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 68 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 68 درس

تدبر در قرآن صفحه 68 درس

در آیه بالا، تدبر کنید و به سؤال های زیر پاسخ دهید.

1) خداوند چه فرمانی به پیامبر می دهد؟

2) اهمیت این فرمان چقدر است؟

3) چرا خداوند به پیامبر اکرم وعده می دهد که او را حفظ خواهد کرد؟

1) خداوند به پیامبر دستور می دهد آنچه را از خدا دریافت کرده به گوش مردم برساند.

2) این فرمان به قدری اهمیت دارد که عدم بیان آن برابر با انجام ندادن رسالت پیامبر (ص) است.

3) زیرا حکم این آیه امر مهمی است که در تبلیغ بیم خطر، یا بر جان رسول خدا(ص) و یا بر پیشرفت دینش وجود دارد. زیرا این بیم وجود دارد که مردم ممکن است آن حضرت را متهم کنند که به نفع خود قانون و شریعتی را وضع کرده است و در نتیجه خود مسلمین و نه کفار و بت پرستان و اهل کتاب، بنیان دین متلاشی سازند.





تفکر در حدیث صفحه 69 دین و زندگی (2)

پاسخ تفکر در حدیث صفحه 69 دین و زندگی (2)

تفکر در حدیث صفحه 69 درس

تفکر در حدیث صفحه 69 درس

1) درباره واقعه بزرگ غدیر بیندیشید و به سؤال های زیر پاسخ دهید:

الف) چرا مراسم غدیر همزمان با بزرگترین اجتماع مسلمانان برگزار شد؟

ب) چرا خداوند انجام ندادن این مأموریت را مساوی با عدم انجام رسالت اعلام کرد؟

ج) تبریک و تهنیت مردم به حضرت علی پس از پایان مراسم، نشانه چیست؟

د) چرا کلمه «مولی» در حدیث غدیر به معنای سرپرست است، نه دوست؟

1) الف) زیرا در اجتماع 120 هزار نفره (حجة الوداع) تعداد به قدری بالاست که دیگر کسی نمی تواند این اتفاق و این حدیث را زیر سوال ببرد و همین عانل باعث شده که این حدیث از جهات معنوی و لفظی قوی ترین حدیث در میان شیعه و اهل سنت باشد.

ب) با توجه به اهمیت مسئله ولایت و ادامه مسیر پیامبر اگر این ماموریت انجام نگیرد تمام زحمات مربوط به رسالت پیامبر از بین رفته و نابود می شود.

ج) نشانه زعامت و خلافت و رهبری امت است که تا آن روز به طور رسمی ابلاغ نشده بود، چرا که محبت و دوستی چیز تازه ای نبود تا به خاطر آن 120 هزار نفر تا نماز مغرب مشغول تبریک به آن حضرت شوند.

د) الف) ماده مولی (بر وزن مفعل) به این معنا است به شهادت کتب لغت :

لغت شناسان  و کتاب های برجسته و ممتاز لغت، کلمه ولایت را به معنای سرپرستی، عهده داری امور، سلطه، استیلا، رهبری و زمامداری معنا کرده اند، در این جا معنای این کلمه را با برخی از مشتقاتش فقط از کتاب های لغت اهل سنت برایتان نقل می کنیم :

- راغب اصفهانی می نویسد : «ولایت یعنی یاری کردن و ولایت یعنی زمامداری و سرپرستی امور و گفته شده است که ولایت و ولایت مانند دلالت و دلالت است و حقیقت آن «سرپرستی» است، ولی و مولی نیز در همین معنا به کار می رود».

- ابن اثیر می نویسد : «ولی یعنی یاور و هر کس امری را بر عهده گیرد، « مولی و ولی آن است». سپس خودش می گوید : «و از همین قبیل است حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه». و سخن عمر که به علی (ع) گفت : «تو مولای هر مومنی شدی» یعنی «ولی مومنان گشتی»»

-صاحب مقاییس می نویسد : «هر کس زمام امر دیگری را به عهده بگیرد «ولی، اوست»».

اکنون با این گفته های مضرح ارباب لغت، چگونه می توان گفت :«من کنت مولاه فعلی مولاه» را به دوستی صرف معنا کرد و سرپرستی اجتماعی و زمامداری را از آن جدا ساخت؟ کگر نه اسن است که «این اثیر» لغت شناس معروف عرب و سنی، خودش تصریح می کند که کلمه «مولی» در روایت من کنت مولاه فعلی مولاه از زبان پیامبر (ص) و در گفتار عمر در همین معنا به مار رفته است؟

ب)فرمان داخلی این حدیث بر معنای مذکور دلالت دارد : مانند صدر حدیث که حضرت رسول فرمود : الست اولی بکم من انفسکم.

و همچنین در ذیل روایت حضرت می فرمایند : «الله اکبر علی اکمال الذین و اتمام النعمه» و مردم را به بیعت با حضرت علی دعوت می کند و مردم با آن حضرت بیعت کرده به او تبریک می گویند.

و بدیهی است که معنای دوستی و دوست داشتن با این ذیل سازگار نیست. زیرا معنایش این است که مردم به علی (ع) چنین تبریک می گویند : «به تو تبریک می گوییم که محبوب همه مومنان هستی».

ج)موقعیت و وضعیت واقعه غدیر فقط با این سازگار است.

د) عکس العمل حاضران در واقعه و بیعت با آن حضرت در همان مجلس شاهد همین معنا است.

هـ) اشعار شعرای آن زمان که این حدیث را به نظم کشیده اند بر همین معنا مبتنی است. از آن جا که دلالت حدیث غدیر بر معنای سرپرستی به دلیل شواهد فوق روشن و واضح است اگر قرینه ای بخواهد معنای حدیث را از ظاهرش تغییر دهد، باید هم اصل وقوع آن و هم چگونگی دلالت بر معنای مقصودش با ادله معتبر ثابت شود، در حالی که این قرینه نه سندی دارد و نه می تواند دلالت بر مقصود داشته باشد.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تفکر در حدیث صفحه 81 دین و زندگی (2)

پاسخ تفکر در حدیث صفحه 81 دین و زندگی (2)

تفکر در حدیث صفحه 81 درس

تفکر در حدیث صفحه 81 درس

در اين دو حديث بينديشيد و به سؤال های زير پاسخ دهيد:
ــ رسول خدا : عَلیُّ مَعَ القُرآنِ وَ القُرآنَ مَعَ عَلیٍّ.
ــ رسول خدا : عَلیُّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلیٍّ.
1) ميان حديث اول و حديث ثقلين چه رابطه ای وجود دارد؟

2) حديث دوم چگونه با بحث عصمت، عدالت و علم امام ارتباط دارد؟

1) در هر دو حدیث با هم بودن و جدایی ناپذیر بودن قرآن و امام (ع) تاکید شده است و برای هدایت و سعادت اخروی نمی توان یکی از این دو را بدون دیگری داشت.

2) زیرا داشتن عصمت، عدالت و علم دلیل بر حق بودن امام علی (ع) و معرفی ایشان به عنوان امام از جانب خداست.





تفکر در حدیث صفحه 83 دین و زندگی (2)

پاسخ تفکر در حدیث صفحه 83 دین و زندگی (2)

تفکر در حدیث صفحه 83 درس

تفکر در حدیث صفحه 83 درس

اين حديث شريف، دربردارندهٔ پيام های متعددی است. با تفکر در آن، سه پيام آن را به دست آوريد.

1- حضرت علی (ع) پس از رسول خدا از همه داناتر است.

2- حضرت علی (ع) در علم خود معصوم است.

3- بر مردم واجب است که از دانش حضرت علی (ع) بهره ببرند.





تدبر در قرآن صفحه 89 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 89 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 89 درس

تدبر در قرآن صفحه 89 درس

در آیه شریفه زیر بیندیشید و به سؤالات پاسخ دهید:
وَ ما مُحَمَّدٌ اِلّا رَسولٌ                  و محمد نیست، مگر رسولی
قَد خَلَت مِن قَبلِهِ الرُّسُل             كه پیش از او رسولان دیگری بودند.
اَفَاِن ماتَ اَو قُتل                       پس اگر او بمیرد یا كشته شود،
اِنقَلَبتُم عَلى اعقابِكُم                   آیا شما به گذشته [و آیین پیشین خود] بازمیگردید؟
وَ مَن يَنقَلِب على عَقبَیهِ              و هركس به گذشته بازگردد،
فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَیئا                      به خدا هیچ گزند و زیانی نرساند
وَ سَیَجزِي اللّٰهُ الشّاكِرین              و خداوند به زودی سپاسگزاران را پاداش می دهد.

1) خداوند چه هشداری به مردم زمان پیامبر می دهد؟

2) آیا خطر بازگشت به ارزشهای دوران جاهلیت فقط اختصاص به زمان پیامبر دارد؟

3) به نظر شما، سپاسگزاران واقعی نعمت رسالت، چه کسانی اند؟

1) بازگشت به جاهلیت

2) خیر، این خطر بازگشت به دوران جاهلی برای تمام زمان هاست و در صورتی که معیار و ملاک صحیحی برای کارهای خود نداشته باشیم همیشه در کمین ماست.

3) کسانی که در مسیری که پیامبر اکرم (ص) ترسیم کرده باقی بمانند و با تمام ارکان جاهلیت مبارزه کنند و ثابت قدم باشند و گرفتار تزلزل در اعتقاد و اعمال نشوند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



فعالیت کلاسی (1) صفحه 90 دین و زندگی (2)

پاسخ فعالیت کلاسی (1) صفحه 90 دین و زندگی (2)

فعالیت کلاسی (1) صفحه 90 درس

فعالیت کلاسی (1) صفحه 90 درس

با همفکری دوستان خود بگویید چه عواملی باعث شد که بعد از گذشت پنجاه سال از وفات پیامبر، نوهٔ ایشان یعنی امام حسین این گونه توسط امت پیامبر به شهادت برسد؟

امام صادق (ع) دلیل اصلی شهادت امام حسین (ع) را جهالت و گمراهی مردم می داند. زیرا مردم در کربلا نتوانستند امام حق را تشخیص دهند، در زمانی که مثل روز روشن بود که یزید فاسق و گناهکار است، اکثریت مردم زمان امام حسین (ع) به سمت یزید رفتند و امام حق را تنها گزاردند.





فعالیت کلاسی (2) صفحه 94 دین و زندگی (2)

پاسخ فعالیت کلاسی (2) صفحه 94 دین و زندگی (2)

فعالیت کلاسی (2) صفحه 94 درس

فعالیت کلاسی (2) صفحه 94 درس

به نظر شما آگاهی از اوضاع اجتماعی و فرهنگی عصر ائمه چه فوایدی برای زندگی امروز ما دارد؟

از شرایط به وجود آمده در آن دوران پند و عبرت گرفته و در شرایط مشابه که برای ما پیش می آید از رفتار و عکس العمل های معصومین (ع) و یاران راستینشان الگوبرداری کنیم تا فریب فریبکاران را نخوریم و از تضعیف شیعه جلوگیری کرده و پیروانی باشیم که حداقل اشتباهات فردی و اجتماعی را داشته باشیم. به عنوان مثال در مورد شایعات و اخبار غلط و ... به منابع صحیح آن مراجعه کنیم.





اندیشه و تحقیق صفحه 94 دین و زندگی (2)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 94 دین و زندگی (2)

اندیشه و تحقیق صفحه 94 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 94 درس

1) چه مسائلی زمینه را برای ورود جعل و تحریف به احادیث پیامبر اکرم آماده کرد؟

2) تفاوت های اساسی حکومت بنی امیه و بنی عباس با رهبری پیامبر چه بود؟

1) منع نوشتن احادیث پس از رحلت پیامبر، نیاز حاکمان و صاحبان قدرت به توجیه موقعیت خود و اقدامات مخالف اسلام

2) 1- عادلانه بودن حکومت رسول خدا (ص) و تکیه بر ظلم و جور در حکومت های بنی امیه و بنی عباس

2- گسترش اندیشه های اصیل اسلامی توسط رسول خدا (ص) و میدان دادن به اندیشه های غیر اصیل و تحیف شده در آن حکومت ها

3- عمل دقیق به دستورات و احکام الهی توسط رسول خدا (ص) و زیر پا گذاشتن احکام الهی توسط آن حکومت ها

4- مشی ساده حکومت داری رسول خدا (ص) و مشی اشرافی آن حکومت ها



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تفکر در حدیث صفحه 99 دین و زندگی (2)

پاسخ تفکر در حدیث صفحه 99 دین و زندگی (2)

تفکر در حدیث صفحه 99 درس

تفکر در حدیث صفحه 99 درس

1) با تأمل در سخنان امیرالمؤمنین علی، سه مورد از نشانه های بازگشت مسلمانان به دوره جاهلیت را بیان کنید.

2) برای نجات از گمراهی و تشخیص راه حق، امیرالمؤمنین چه پیشنهادی به مردم می دهد؟

3) فکر می کنید مصداق پیشنهاد امام علی چه کسانی اند؟

1) الف) پوشیده بودن حق، آشکار بودن باطل و رایج بودن دروغ بر خدا و پیامبر (ص)

ب) کم بها بودن قرآن وقتی بخواهد به درستی خوانده شود و رایج بودن آن وقتی به صورت وارونه معنا شود.

ج)  در حاشیه و انزوا قرار گرفتن خوبی ها و نیکی ها و شایع شدن گناه و فساد

2) 1- پشت کنندگان به صراط مستقیم را شناسایی کنید.

2- برای وفای عهد خود با قرآن شکنندگان را تشخیص دهید.

3- برای پرو قرآن بودن فراموش کنندگان قرآن را بشناسید.

4- پس همه این ها را از اهلش طلب کنید.

3) اهل بیت و معصومین (ع)





بررسی صفحه 102 دین و زندگی (2)

پاسخ بررسی صفحه 102 دین و زندگی (2)

بررسی صفحه 102 درس

بررسی صفحه 102 درس

در درس قبل با شرایط و مشکلات اجتماعی عصر ائمه آشنا شدیم. اکنون توضیح دهید که اقدام این بزرگواران، پاسخ گوی کدام یک از مشکلات آن دوره بوده است؟

«اقدام برای حفظ سخنان و سیره پیامبر (ص)» باعث گردید تا آثار ناشی از ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر اکرم (ص) کم فروغ گردد.

«تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو» و «تعلیم و تفسیر قرآن کریم» زمینه های کاهش آثار تحریف در معارف اسلامی و جعل حدیث و تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت را فراهم آورد.





بررسی صفحه 104 دین و زندگی (2)

پاسخ بررسی صفحه 104 دین و زندگی (2)

بررسی صفحه 104 درس

بررسی صفحه 104 درس

سیره و روش امام حسن در صلح با معاویه و سیره و روش امام حسین در قیام علیه یزید را با یکدیگر مقایسه کنید و بگویید:
1) شخصیت معاویه و یزید چه تأثیری بر تفاوت عملکرد امام حسن و امام حسین داشت؟

2) به نظر شما اگر امام حسن در زمان حکومت یزید زندگی می کرد، با یزید بیعت می کرد؟ چرا؟

1) معاویه دارای شخصیتی بود که ظاهرا به اسلام پایبند بود ولی حیله گر بود و برای رسیدن به اهداف از هیچ هزینه ای فروگذار نمی کرد اما دوران امام حسین (ع) مصادف با حکومت یزید بود که در رفتارش برخلاف معاویه ظاهر را حفظ نمی کرد و از اسلام دور و بیگانه بود و در صورت ماندکاری حقیقت اسلام را نابود می کرد.

2) خیر، زیرا امامان (ع)، شیوه مبارزه با حاکمان را متناسب با شرایط زمان برمی گزیدند و شخصیت یزید بر خلاف معاویه، قبول ادامه حکومت وی از جانب هیچ کدام از ائمه معصومین (ع) را نمی داد.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



برنامه ریزی صفحه 105 دین و زندگی (2)

پاسخ برنامه ریزی صفحه 105 دین و زندگی (2)

برنامه ریزی صفحه 105 درس

برنامه ریزی صفحه 105 درس

ائمه اطهار از ما شیعیان خواسته اند به گونه ای زندگی کنیم که مایه زیبایی آنان باشیم؛ بگویید با چه برنامه ها و اقداماتی می توانیم به این هدف برسیم؟

و چه کارهایی ما را از این مسیر دور می کند؟

1- از اهانت و توهین به مقدسات سایر مسلمانان خودداری کنیم.

2- رفتارهای انسان دوستانه و مطابق با فرمان های الهی داشته باشیم.

3- از غیبت، دروغ و رذائل اخلاقی دیگر بپرهیزیم و فضایل اخلاقی را کسب کنیم.

خیانت در امانت، بدزبانی، انجام گناهان و دور بودن از آموزه های قرآنی و اخلاق معصومین (ع) ما را از این مسیر دور می کند.





تدبر در قرآن صفحه 112 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 112 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 112 درس

تدبر در قرآن صفحه 112 درس

خداوند در قرآن کريم، علت از دست دادن نعمت ها را اين گونه بیان کرده است :
ذلکَ بِاَنَّ اللّٰه لَم يَکُ مُغَیِّرًا نِعمَةً اَنـعَمَها عَلی قَومٍ، حَتّی يُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم وَ اَنَّ اللّٰه سَمیعٌ عَلیمٌ.
«خداوند نعمتی را که به قومی ارزانی کرده است، تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها، خود وضع خود را تغییر دهند. همانا که خداوند شنوا و داناست»
با تفکر در اين آيه، عبارت های زير را کامل کنید:
1) اگر مردم نعمتی را که خدا به آنها داده است درست استفاده نکنند، ......................... .
2) زمینه ساز هلاکت يا عزت و سربلندی يک جامعه ......................... .

1) اگر مردم نعمتی را که خدا به آنها داده است درست استفاده نکنند، ....خداوند آن نعمت را از آنان می گیرد.... .
2) زمینه ساز هلاکت يا عزت و سربلندی يک جامعه  ....اعمال و کردار همان جامعه است.... .





تدبر در قرآن صفحه 114 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 114 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 114 درس

تدبر در قرآن صفحه 114 درس

قرآن کريم، در برخی از آيات دربارهٔ آيندهٔ زندگی انسانها در زمین سخن گفته و وعده هايی داده است.

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ....

خداوند به کسانی از شما که ايمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، وعده داده است که آنان را جانشین در زمین قرار دهد، همان طور که قبل از آنان کسانی را جانشین قرار داد، و دينشان را که برای آنان پسنديده مستقر سازد و بیم و ترسشان را به امنیت مبدل سازد. ]به گونه ای که ديگر] مرا بپرستند و به من شرک نورزند.

وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ

ما می خواهیم بر مستضعفان زمین، منت نهیم و آنان را پیشوايان [مردم] قرار دهیم و آنان را وارثان [زمین] قرار دهیم.

وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ

به راستی در زبور، پس از ذکر (تورات) نوشته ايم که زمین را بندگان شايسته من به ارث می برند.

در اين آيات بینديشید و بگويید چه آينده ای برای هريک از موارد زير بیان شده است؟

1) مؤمنین صالح: .........................

2) مستضعفین : .........................

3) بندگان شايسته : .........................

4) دين حق : .........................

1) مؤمنین صالح: جانشینی درزمین، استقرار دینشان و تبدیل شدن بیم و ترسشان به امنیت

2) مستضعفین : پیشوایان و وارثان زمین

3) بندگان شايسته : به ارث بردن زمین 

4) دين حق : در جهان استقرار پیدا کند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تفکر در حدیث صفحه 117 دین و زندگی (2)

پاسخ تفکر در حدیث صفحه 117 دین و زندگی (2)

تفکر در حدیث صفحه 117 درس

تفکر در حدیث صفحه 117 درس

با توجه به توضیحات قبل، با تفکر در اين حديث بگويید ما چگونه می توانیم امام زمان خويش را بشناسیم؟
پیامبر اکرم ؛
مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِه                  هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد،
ماتَ میتَةً جاهِلِیَّـة                                 به مرگ جاهلی مرده است.

شناخت امام زمان باعث می شود که شک و دودلی و تردید که باعث بی ایمانی می شود از میان برود و مومن حقیق با یقین برای فردای روشن آماده شود.





اندیشه و تحقیق صفحه 120 دین و زندگی (2)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 120 دین و زندگی (2)

اندیشه و تحقیق صفحه 120 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 120 درس

1) از ديدگاه قرآن کريم، آينده تاريخ از آن چه کسانی است؟

2) معتقد بودن به انتظار، چه تأثیرهايی بر شخصیت فرد منتظر دارد؟

3) اين جمله را تحلیل کنید: «منتظران مصلح، خود بايد صالح باشند.»

1) حکومت جهانی به مومنان صالح می رسد و مستضعفان وارث زمین خواهند شد.

2) چون انتظار امام زمان (عج) از روی اشتیاق و مهر و محبت است، در شخص منتظر آثاری دارد. از جمله :

1- برای جلب رضایت امام تلاش می کند.

2-امام را الگو قرار می دهد و می کوشد تا خصلت های مورد توجه ایشان را در خود به وجود آورد.

3-شخص را فعال و بانشاط می کند و امید به آینده ای زیبا را در او افزایش می دهد.

3) هدف و فلسفه ظهور امام زمان (عج) اصلاح جامعه و گسترش عدالت در سراسر جهان است، بنابراین کسانی که می خواهد آن حضرت را در رسیدن به این منظور یاری نمایند، خود باید صالح باشند، کسی که خود از صلاحیت و شایستگی برخوردار نیست، نمی تواند کارگزار جامعه اسلامی باشد.





پیشنهاد صفحه 120 دین و زندگی (2)

پاسخ پیشنهاد صفحه 120 دین و زندگی (2)

پیشنهاد صفحه 120 درس

پیشنهاد صفحه 120 درس

1) يکی از دعاهای مهمی که ارتباط ما را با امام عصر تقويت می کند، دعای عهد است. اين دعا را در  تاب مفاتیح الجنان بیابید؛ آن را مطالعه کنید و ببینید که در اين دعا چه عهدی مطرح شده است.

عهد با امام عصر علیه السلام در قالب دعا این چنین آمده است: «اللّهُمَّ اجعَلني مِن أنصارِه و أعوانِه و الذّابینَ عَنهُ و المُسارِعینَ إلیه في قَضاءِ حَوائِجِه و المُمتَثِلینَ لِأوامِرِه و المُحامینَ عَنهُ و السَّابِقینَ إلی إرادَتِه و المُستَشهِدینَ بَینَ یَدیهِ»

یعنی با امام زمان علیه السلام عهد می كنیم كه از:

1- یاران (أنصار)

2- مددكاران (أعوان)

3- دفاع كنندگان (ذابین)

4- شتابندگان به سویش در برآوردن خواسته هایش (المُسارِعینَ إلیه في قَضاءِ حَوائِجِه)

5- اطاعت كنندگان اوامرش (المُمتَثِلینَ لِأوامِرِه)

6- مدافعان حضرتش (المُحامینَ عَنهُ)

7- پیشی گیرندگان به جانب خواسته هایش (السَّابِقینَ إلی إرادَتِه)

8- و از كشته شدگان در پیشگاهش (المُستَشهِدینَ بَینَ یَدیهِ) باشیم.

نكته اینكه عهد در قالب دعا آمده به خاطر اینكه از خداوند می خواهیم كه توفیق وفای به این عهد و تحقق این عهد را به ما عنایت كند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تدبر در قرآن صفحه 125 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 125 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 125 درس

تدبر در قرآن صفحه 125 درس

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

 وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ.

و نمی شود که مؤمنان، همگی [برای آموزش دین] اعزام شوند، پس چرا از هر گروهی، جمعی از آنها اعزام نشوند تا دانش دین را [به طور عمیق] بیاموزند و آنگاه که به سوی قوم خویش بازگشتند، آنها را هشدار دهند، باشد که آنان [از کیفر الهی] بترسند.
با توجه به آیۀ بالا به سؤال های زیر پاسخ دهید:

1) به نظر شما، چرا خداوند حتی در زمان پیامبر و با وجود حضور ایشان، عده ای را تشویق به فراگیری علم دین می کند؟

٢) آیا آموختن عمیق دین و بیان تعالیم آن، اختصاص به زمان پیامبر دارد؟ چرا؟

1) زیرا در زمان ایشان نیز مردمانی در شهرهای دوردست بودند و به ایشان دسترسی نداشتند و نمی توانستند احکام دین را از ایشان بشنوند، بنابراین طبق دستور قرآن کریم لازم بود که گروهی از مردم وقت و همت خود را صرف شناخت دقیق دین کنند و پس از کسب علم به شهرهای خود بروند و قوانین اسلام را به مردم بیاموزند.

2) خیر، زیرا تعلیم و تبیین تعالیم دین پس از ایشان نیز توسط ائمه تداوم می یابد و در زمان غیبت نیز بر عهده فقیهان است و مسلمانان در احکام و مسائل فردی و اجتماعی باید به ایشان مراجعه کنند.





فعالیت کلاسی صفحه 128 دین و زندگی (2)

پاسخ فعالیت کلاسی صفحه 128 دین و زندگی (2)

فعالیت کلاسی صفحه 128 درس

فعالیت کلاسی صفحه 128 درس

الف) شما با چه روشی مرجع تقلید خود را انتخاب کرده اید؟

ب) اگر کسی که به سن تکلیف رسیده است، مرجع تقلید خود را انتخاب نکند، اعمال وی چگونه خواهد بود؟

الف) با دو نفر عادل و مورد اعتماد که توانستند فقیه واجد شرایط را تشخیص دهند، مشورت کرده ام.

ب) بر هر شیعه مکلفی که خودش مجتهد نیست و راه عمل به احتیاط را نمی داند، واجب است از یک مجتهد جامع الشرایط و در صورت امکان «علم» تقلید نماید. حتی اگر احتمال «اعلم» بودن مرجعی را بدهد، باز هم واجب است از او تقلید کند، در غیر این صورت اعمال مکلف صحیح نیست.





اندیشه و تحقیق صفحه 133 دین و زندگی (2)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 133 دین و زندگی (2)

اندیشه و تحقیق صفحه 133 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 133 درس

1) مقصود از «تقلید» در احکام دینی چیست؟

2) تقلید برای چه کسانی لازم است و شامل چه زمینه هایی می شود؟

3) چرا مرجع تقلید باید «عادل» و «زمان شناس» باشد؟

4) انتخاب ولیّ فقیه در کشور ما چگونه انجام م یگیرد و مردم از چه طریقی در انتخاب ایشان دخالت دارند؟

1) مراجعه افراد غیر متخصص و غیر کارشناس به فرد کارشناس و متخصص در احکام دین. را تقلید می گویند.

2) به طور کلی هر انسانی در چیزی که تخصص و مهارت ندارد به کسی که در آن ماهر است، مراجعه می‌کند، اما در اینجا مقصود احکام دینی است. در این صورت اگر شخص فقیه نباشد و به سن بلوغ رسیده باشد لازم است که در دین و دستورات عملی اسلام تقلید کند.

تقلید شامل اصول اعتقادی (توحید، معاد، نبوت، امامت و عدل) نمی‌شود و در این موارد هر کس باید با دلیلی که در حد خود دارد به یقین برسد.

3) عادل باید باشد را که باید احکام خدا را به دور از هوی و هوس دنیوی و تمایلات سیاسی، اجتماعی و جناحی بیان کند و فقط مطابق نظر الهی باشد و همچنین باید زمان شناس باشد چرا که باید مطابق نیازهای روز جامعه حکم دهد.

4) مردم در ابتدا نمایندگان خبره خود را انتخاب می‌کنند و آن خبرگان نیز از میان فقها آن شخصی را انتخاب می‌کنند که برای رهبری شایسته‌تر است.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



پیشنهاد صفحه 133 دین و زندگی (2)

پاسخ پیشنهاد صفحه 133 دین و زندگی (2)

پیشنهاد صفحه 133 درس

پیشنهاد صفحه 133 درس

1) در خصوص فقهایی که در جامعه امروز ما به عنوان مرجع تقلید شناخته می شوند تحقیق کنید و اسامی آنان را در کلاس بیان کنید.

2) اصل 107 قانون اساسی را که مربوط به انتخاب رهبر است، مطالعه کنید و چگونگی انتخاب ولی فقیه را توضیح دهید.

1) آیت الله خامنه ای

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله سبحانی

آیت الله سیستانی

آیت الله صافی گلپایگانی

آیت الله نوری همدانی

2) مردم ابتدا نمایندگان خبرگان خود را انتخاب می کنند و آن خبرگان نیز از میان فقها آن کس را که شایسته تر برای رهبری تشخیص دهند، به جامعه اعلام می کنند.





تدبر در قرآن صفحه 139 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 139 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 139 درس

تدبر در قرآن صفحه 139 درس

در آیات زیر بیندیشید و راه دستیابی به «عزت» را بیان کنید.

1- مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ...

هرکس عزت می خواهد [بداند] که هرچه عز ِ ت است، از آن خداست.
2  لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِيَادَةٌ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ
برای کسانی که نیکوکاری پیشه کردند، پاداشی نیک و چیزی فزون تر است و بر چهره آنان غبار خواری و ذلت نمی نشیند.
3- وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ....

آنان که بدی پیشه کردند، جزای بد به اندازهٔ عمل خود می بینند و بر چهره آنان غبار ذلت می نشیند.
راه پیشنهادی قرآن برای رسیدن به عزت:

1- روی آوردن به خداوند

2- انجام کارهای شایسته

3- دوری از بدی ها





خودارزیابی (1) صفحه 141 دین و زندگی (2)

پاسخ خودارزیابی (1) صفحه 141 دین و زندگی (2)

خودارزیابی (1) صفحه 141 درس

خودارزیابی (1) صفحه 141 درس

آیا تاکنون با کسی که عزت و کرامت شما را نادیده گرفته، مواجه شده اید؟ چه عکس العملی نشان داده اید؟

بله، در مقابل این افراد با توجه به آموزه های خدا در قرآن سعی کرده ام بدی را با بدی پاسخ ندهم و با متانت و سلامت نفس برخورد کرده ام تا هم ارزش خودم را حفظ کرده باشم و هم بدون بی ادبی و نادیده گرفتن عزت طرف مقابل با برخوردی مناسب او را متوجه اشتباهش کنم و همیشه لحاظ کرده ام که دیگران تا زمانی که من به آنها اجازه ندهم نمی توانند من را بیازارند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



خودارزیابی (2) صفحه 143 دین و زندگی (2)

پاسخ خودارزیابی (2) صفحه 143 دین و زندگی (2)

خودارزیابی (2) صفحه 143 درس

خودارزیابی (2) صفحه 143 درس

با توجه به آیات و احادیث و نکاتی که در درس آمده جاهای خالی را تکمیل کنید.
تسلیم و بندگی خداوند    ......................
احساس حضور در پیشگاه خداوند  ............................ و ......................
غفلت از خداوند ...................... و ......................
عزت نفس  حفظ پیمان با خدا و ......................
ذلّت نفس ......................  و سستی در عزم و تصمیم
فقیری که دارای عزت نفس باشد ...................... نمی کند. گدا، ......................  و سپس گدایی می کند. جوانی که عزت نفس دارد، در برابر ...................... نمی شکند.
انسان عزیز در برابر ...................... شکست ناپذیر و در برابر مردم ...................... است.

تسلیم و بندگی خداوند کسب عزت نفس
احساس حضور در پیشگاه خداوند حفظ عزت نفس، دوری از گناه و توجه به خود عالی و نفس لوامه
غفلت از خداوند افتادن در دام گناه و گرفتار شدن به خوددانی و نفس اماره به سوء و ذلت نفس
عزت نفس  حفظ پیمان با خدا و باقی ماندن بر عزم و تصمیم
ذلّت نفس شکستن پیمان با خدا و سستی در عزم و تصمیم
فقیری که دارای عزت نفس باشد گدایی نمی کند. گدا، ابتدا خود را حقیر و کوچک می کند و سپس گدایی می کند. جوانی که عزت نفس دارد، در برابر شهوت نمی شکند.
انسان عزیز در برابر ظلم و ستمگر شکست ناپذیر و در برابر مردم متواضع و فروتن است.





تدبر در قرآن صفحه 149 دین و زندگی (2)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه 149 دین و زندگی (2)

تدبر در قرآن صفحه 149 درس

تدبر در قرآن صفحه 149 درس

1- وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ.

و از نشانه هاى خدا آن است که همسرانی از [نوع] خودتان براى شما آفريد تا با آنها آرامش يابيد و ميان شما «دوستی» و «رحمت» قرارداد. همانا که در اين مورد، نشانه هايى است برای کسانی که تفکر می کنند.

2- وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَنِينَ وَ حَفَدَةً وَ رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ

و خداوند براى شما همسرانی از [ نوع] خودتان قرار داد و از همسرانتان براى شما فرزندان و نوادگانی نهاد و از پاکيزه ها به شما رزق و روزى داد. حال، آيا آنان به باطل ايمان می آورند و به نعمت الهی کفران مى ورزند؟

در اين آيات تفکر کنيد و به سؤالات پاسخ دهيد.

1) هدف از تشکيل خانواده چيست؟

٢) نوع نگاه اسلام به زن و مرد چگونه است؟

٣) خداوند چه چيزهايی را به عنوان آيات و نشانه های خود معرفی کرده است؟

1) رسیدن به آرامش، رشد و پرورش فرزندان

2) در خلقت یکسان هستند، سبب آرامش یکدیگرند و بینشان دوستی و رحمت برقرار است.

3) آفرینش همسرانی از نوع خود انسان که با آن به آرامش برسد و نیز ایجاد دوستی و رحمت میان همسران






محتوا مورد پسند بوده است ؟

2.59 - 454 رای