نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

پاسخ به تمامی سوالات کتاب دین و زندگی (3) - حل المسائل کتاب دین و زندگی (3) - گام به گام 1401 کتاب دین و زندگی (3) - گام به گام کتاب دین و زندگی (3) مطابق با آخرین تغییرات کتب درسی



تفکر در متن صفحه 8 دین و زندگی (3)

پاسخ تفکر در متن صفحه 8 دین و زندگی (3)

تفکر در متن صفحه 8 درس

تفکر در متن صفحه 8 درس

توضیحات صفحه قبل را به صورت یک استدلال، به طور خلاصه بنویسید.

مقدمه اول: ما و این جهان .......................................................................

مقدمه دوم: موجوداتی که .......................................................................

نتیجه: .......................................................................

مقدمه اول: ما و این جهان پدیده هستیم یعنی وجودمان از خودمان نیست و هستی ما از خودمان سرچشمه نمی گیرد.

مقدمه دوم: موجوداتی که  وجودشان از خودشان نیست (پدیده ها)، در موجود شدن خود نیازمند به پدید آورنده ای هستند که خودش پدیده نباشد، بلکه وجودش از خودش باشد.

نتیجه: ما و همه پدیده های جهان در پدید آمدن و هست شدن خود نیازمند آفریننده ای هستیم که او خودش پدیده نباشد و سرچشمه هستی باشد.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تدبر در قران صفحه 10 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 10 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 10 درس

تدبر در قران صفحه 10 درس

در آیه شریفه زیر تدبر کنید و به سؤال طرح شده پاسخ دهید.

* یا اَیُّهَا النّاسُ                                      ای مردم

اَنتُمُ الفُقَرءُ اِلَ اللهِ                                شما به خداوند نیازمند هستید

وَ اللهُ هُوَ الغَنیُّ الحمیدُ                          و خداست که ]تنها[ بی نیازِ ستوده است.

* یَسآَلُه مَن فِی السَّماواتِ والارضِ          هر آنچه در آسمان ها و زمین است،

                                                          پیوسته از او درخواست می کند.

کُلَّ یَومٍ هُوَ فی شَآنٍ                              او همواره دست اندرکار امری است

1- فکر می کنید چرا موجودات پیوسته از خداوند درخواست دارند؟

2- نیاز انسان به خدا شامل چه چیزهایی می شود؟

3- منظور از اینکه خداوند هر لحظه دست اندرکار امری است، چیست؟

با اینکه آیه 15 سوره فاطر خطاب به مردم است، اما مردم به عنوان مصداق و نمونه ای از مخلوقات خداوند مورد نظر است و وقتی در آیه می خوانیم که «ای مردم، شما فقیر الی الله هستید»، گویای ویژگی هر مخلوقی است. با توجه به این نکته پاسخ پرسش ها بدین قرار است:

1- چون همه موجودات برای لحظه لحظه وجود خود محتاج و نیازمند خدا هستند و اگر خداوند لحظه ای آنان را به حال خود واگذارد همه نیست و نابود می شوند. همچون منبع نوری که اگر یک لحظه نورافشانی نکند پرتوهای نور از بین خواهند رفت.

2- انسان هر چه دارد از خدا دارد و تمام داشته هایش از خدا است. بالاترین داشته انسان همان نعمت وجود است که خدا به او عطا کرده است. از این رو انسان در هستی خود به خدا نیازمند است و این نیاز همواره و در هر آن است و هیچ گاه قطع یا کم نمی شود. سایر داشته های انسان که همه بر آمده از نعمت وجود است نیز همه نیازمند و وابسته به لطف خداست و اگر خدا هر لحظه اراده کند می تواند آن را از انسان بگیرد. بنابر این انسان سر تا پا نیازمند خداوند است.

3- نیازهای دائمی موجودات لطف و فیض دائمی را طلب می کند، او هر لحظه دارای فیضی جدید و مستمر برای آفریده ها است. چنین نیست که خداوند، عالم را آفریده و آن را به حال خود رها کرده باشد بلکه همواره امور هستی را تدبیر و اداره می کند. بنابراین او هر لحظه دست اندر کار امری است.





تفکر در احادیث صفحه 12 دین و زندگی (3)

پاسخ تفکر در احادیث صفحه 12 دین و زندگی (3)

تفکر در احادیث صفحه 12 درس

تفکر در احادیث صفحه 12 درس

امیرالمؤمنین علی  (ع) می فرماید:

ما رَاَیتُ شَیئاً                     هیچ چیزی را ندیدم

اِلّا وَ رَاَیتُ اللهَ                    مگر اینکه خداوند را

قَبلَه وَ بَعدَه وَ مَعَه             قبل و بعد و با آن دیدم

مقصود امیرالمؤمنین(ع) از اینکه می فرماید قبل و بعد و همراه هر چیزی خدا را دیدم چیست؟

اشاره به این نکته دارد که آن حضرت با نگاه دقیق خود وقتی به اشیاء پیرامون خود می نگرند در می یابند که همه این اشیاء پدیده هایی هستند که قبلا نبوده اند پس حتما علتی آن ها را به وجود آورده است، پس پی به خالق آن می برد و تعبیر « معه » اشاره به این دارد که وقتی آن حضرت می نگرند که این شیء سرتاسر نیاز و فقیر در حال حاضر وجود دارد پس در می یابد که بقای آن مرهون خداست و تعبیر «بعده» اشاره به این دارد که ایشان وقتی می بینند که این شیء بعد از مدتی از بین رفت می دانند که تنها خداست که خالق موت و حیات است پس در فنای شیء نیز باز خدا را مشاهده می کنند.





اندیشه و تحقیق صفحه 14 دین و زندگی (3)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 14 دین و زندگی (3)

اندیشه و تحقیق صفحه 14 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 14 درس

با وجود شباهت های ظاهری رابطه خدا و جهان با رابطه ساعت ساز و ساعت، تفاوت های این دو رابطه را بنویسید.

1. وجود جهان از خداست اما وجود ساعت از ساعت ساز نیست و او فقط اجزای ساعت را تنظیم می کند.

2. دوام و بقای ساعت، وابسته به ساعت ساز نیست اما بقای جهان وابسته به خداوند است.

* نوع رابطه خدا با مخلوقات، رابطه علت با معلول است. برای معلول بدون علت حتی لحظه ای امکان بقا وجود ندارد و اگر لحظه ای این عنایت (هستی بخش) از مخلوقات برداشته شود چیزی به نام عالم و موجودات آن وجود ندارد...



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تدبر در قران صفحه 22 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 22 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 22 درس

تدبر در قران صفحه 22 درس

الف) با توجه به اهمیت سوره توحید و جایگاه آن در قرآن کریم، در آيات این سوره تدبّر کنید و پیام های آن را به دست آورید.

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * قُل هُوَاللهُ اَحَدً (1) اَللهُ الصَّمَدُ (2) لَم یَلِد وَ لَم یولَد (3) وَ لَم یَکُن لَهُ کُفُوًا اَحَدٌ (4)

ب) با توجه به آیه 16 سوره رعد، به سوالات زیر پاسخ دهید:

قُل مَن رَبُّ السَّماواتِ و الاَرضِ            بگو پروردگار آسمان ها و زمين كيست؟

قُلِ اللّٰه                                            بگو خدا است،

قُل اَ فَاتَّخَذتُم مِن دونِه أولیاءَ              بگو آيا غير از او سرپرستانى گرفته ايد که

لایَملِکونَ لِأنفُسِهِم نَفعًا وَ لا ضَرًّا          [حتّی] اختیار سود و زيان خود ندارند؟

قُل هَل يَستَوِى الاَعمىٰ وَ البَصيرُ          بگو آيا نابینا و بينا برابر است؟

اَم هَل تَستَوِى الظُّلُماتُ وَ النّورُ            آيا تاریکی ها و روشنایی برابرند؟

اَم جَعَلوا لِلّٰهِ شُرَكاءَ                            یا آنها شریک هایی براى خدا قرار داده اند

خَلَقوا کَخَلقِه فَتَشابَهَ الخَلقُ عَلَیهِم       كه ]آن شریكان هم[ مثل خداوند آفرینشی داشته اند

                                                       و در نتیجه [این دو] آفرینش بر آنان مشتبه شده است

                                                       [و از این رو شریکان را نیز مستحق عبادت دیده اند؟!]

قُلِ اللّهُ خالِقُ کُلِّ شَیءٍ                       بگو خدا آفرینندۀ هر چیزی است.

وَ هُوَ الواحِدُ  القَهّارُ                             و او يكتای مقتدر است.

1- کسی را می توانیم به عنوان ولی و سرپرست خود انتخاب کنیم که ............................ .

2- کسی که اختیار سود و زیان ............................ نمی تواند ............................ .

3- در چه صورت جا داشت که مردم در اعتقاد به توحید در شک بیفتند؟

ج) مراتب توحید یا شرک را در آیات ذکر شده مشخص کنید.

الف) 1- (قل هو الله احد): اشاره به یگانگی خدا دارد. (دانش آموز در تدبر بعدی متوجه می شود که این یگانگی هم شامل یگانگی در خالقیت می شود، هم در مالکیت، هم در ولایت و هم در ربوبیت)

2- (الله الصمد): صمد در لغت به دو معناست: اول به معنای شخص بزرگی است که نیازمندان برای رفع نیاز خود به سوی او می روند و دوم به معنای چیزی است که تو خالی نیست بلکه پُر است. با توجه به این مطلب معنای صمد، در این آیه این است که خداوند غنی است (از هر جهت پُر و کامل است) که تمام خلوقات جهت رفع نیاز خود رو به سوی او دارند و همه در همه امورشان به او محتاجند. بنابراین پیام های برآمده از این آیه عبارتند از این که:

اولاً خداوند از هر جهت کامل و بی نیاز است. ثانیاً تنها خداوند است که سزاوار قصد کردن و برطرف کردن نیاز مخلوقات است. ثالثاً توجه تمام موجودات خواسته یا ناخواسته به سوی خداست.

3- (لم یلد و لم یولد): رابطه خداوند با موجودات، رابطه آفرینش است نه زایش. او موجودات را می آفریند یعنی از نیستی به هستی می آورد نه آنکه خود بزاید (لم یلد).

خداوند علتی ندارد و از چیزی به وجود نیامده است. مولود، معلول است و نمی تواند خدا باشد، (و لم یولد)

4- (و لم یکن له کفواً احد): کفو به معنای هم طراز در مقام و منزلت است و در این آیه هرگونه هم طرازی سایر موجودات با خداوند چه در ذات او چه در صفات و چه در افعال نفی می شود. به عبارت دیگر معنای این آیه این است که خداوند هیچ همتا و شبیهی ندارد.

توجه: از مجموع این سه تعبیر که در آیه (لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد) آمده است و با توجه به آنچه در درس اول خواندیم از این آیه برداشت می شود که خداوند پدیده ای نیست و نیازی به پدیده آورنده ندارد بلکه او تنها پدید اورنده ای است که تمام جهان، هستی او را از او می گیرند.

ب) 1- کسی را می توانیم به عنوان ولی و سرپرست خود انتخاب کنیم که خالق جهان است (قل الله)

2- کسی که اختیار سود و زیان خود را ندارد  نمی تواند ولی و سرپرست مردم باشد.

3- اگرآنچه را که مشرکان شریک خدا قرار می دهند، همچون خدا مخلوقاتی خلق کرده بودند در این صورت جا داشت که انسان به شک بیفتد و به خدایان دیگر نیز معتقد شود.

ج) قل هو الله احد: همه مراتب توحید (توحید در خالقیت، مالکیت، ولایت و ربوبیت)

الله الصمد: این آیه به یکی از صفات خدا پرداخته و اشاره به بحث مراتب توحید ندارد.

لم یلد و لم یولد: این آیه اشاره به مراتب توحید و شرک ندارد.

و لم یکن له کفواً احد: همه مراتب توحید (توحید در خالقیت، مالکیت، ولایت و ربوبیت)

قل من رب السماوات والارض: توحید در ربوبیت

قل افاتخذتم من دونه اولیاء: شرک در ولایت

ام جعلو الله شرکاء خلقوا کخلقه فتشابه الخلق علیهم: شرک در خالقیت

قل الله خالق کل شیء: توحید در خالقیت

و هو الواحد القهار: همه مراتب توحید





هم اندیشی صفحه 24 دین و زندگی (3)

پاسخ هم اندیشی صفحه 24 دین و زندگی (3)

هم اندیشی صفحه 24 درس

هم اندیشی صفحه 24 درس

به نظر شما، چرا دقيقا در زمانی که مسلمانان در پرتو بیداری اسلامی، در حال معرفی اسلام حقیقی به مردم جهان بودند و حتی جمعیت کشورهای صنعتی به سرعت در حال تغییر به نفع مسلمانان بود، چنین جریانی شکل گرفت؟

سیاستمداردان کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا و به طور کل مستکبران جهانی، از آنجا که این بیداری را به ضرر منتفع خود می دیدند، چنین جریانی را راه انداختند و از آن پشتیبانی کردند تا بیداری در جهان اسلام شکل نگیرد.





اندیشه و تحقیق صفحه 26 دین و زندگی (3)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 26 دین و زندگی (3)

اندیشه و تحقیق صفحه 26 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 26 درس

باور به توحید در خالقیت، مالکیت، ولایت و ربوبیّت چه تأثیری در زندگی ما می گذارد؟

باور به این مراتب توحید موجب می شود انسان، در آفرینش جهان کسی را برای خداوند شریک قرار ندهد و مالکیت آسمان ها و زمین را فقط از آن خدا بداند و حق تغییر، تصرف و تدبر جهان را تنها شایسته خداوند بداند.

 



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تدبر در قران صفحه 32 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 32 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 32 درس

تدبر در قران صفحه 32 درس

با تدبر در آیه زیر به سؤالات پاسخ دهید.

اِنَّ اللهَ رَبّی وَ رَبُّکُم

همانا خداوند پروردگار من و پروردگار شماست

فَاعبُدوهُ

پس او را بندگی کنید

هذا صِراطً مُستَقیمً

[که[ این راه راست ]و درست[ است.

1 چرا تنها باید خداوند را عبادت کرد؟

زیرا راه درست زندگی یا همان صراط مستقیم، عبادت و بندگی خدا است و اینکه باید بدانیم که تنها پروردگار هستی، خداوند است.

2 چرا خداوند بندگی خود را، راه راست و درست زندگی بیان کرده است؟

تنها خداوند است که ربوبیّت هستی را در دست دارد و همه چیز تحت قدرت او قرار دارد. بنابراین، هرگونه بندگی به جز بندگی خدا در واقع بی‌فایده است، زیرا موجودات غیر او هیچ نقش یا قدرتی در این جهان بدون واسطه او ندارند. اگر کسی در این مسیر قدم بردارد و زندگی خود را با تکیه بر غیر خدا پیش ببرد، در واقع به یک مسیر خطرناک و پرخطر گام می‌گذارد که سقوط نتیجه نهایی آن خواهد بود.





تدبر در قران صفحه 34 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 34 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 34 درس

تدبر در قران صفحه 34 درس

با توجه به آیه زیر به سوالات پاسخ دهید:

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ           از مردم کسى هست که خدا را بر یک جانب

                                                             و کناره اى ]تنها به زبان و هنگام وسعت و

                                                             آسودگى[ عبادت و بندگى می کند،

فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ                           پس اگر خیری به او رسد، دلش به آن آرام می گیرد

وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ              و اگر بالیی به او رسد، از خدا رویگردان می شود.

خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ                                   او در دنیا و آخرت، ]هر دو[، زیان می بیند.

ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ                          این همان زیان آشکار است.

1- پرستشی که از روی ایمان باشد با پرستشی که از روی تردید باشد چه تفاوتی دارد؟

2- چرا برخی انسان ها در برابر هر خیر و شری که به آنها می رسد دو روش متفاوت پیش می گیرند؟

علامه طباطبائی در ذیل این آیه می فرماید: عبادت و بندگی این گونه افراد در صورتی است که پرستش خدا خیر دنیا برایشان داشته باشد و معلوم است که لازمه این طور پرستش این است که دین را برای دنیا استخدام کنند اگر سود مادی داشت پرستش خدا را استمرار می دهند و بدان دل می بندند اما اگر دچار فتنه و امتحان شوند از دین روی بر می گردانند.

هم چنین این فرمایش امام حسین علیه السلام که می فرمایند: النّاسُ عَبیدُ الدُّنیا، الدیّنُ لَعِقٌ عَلَی السِنَتِهِم، یَحوطونَهُ ما دَرَّت مَعایِشُهُم، فَإذا مَحَصّوا بِالبَلاءِ قَلِّ الدَّیّانونَ.

می تواند ما را در تبیین مفهوم و من الناس یعبد الله علی حرف توانمد تر کند. با توجه به این نکته پاسخ تفضیلی سوالات به شرح زیر خواهد بود:

1- پرستشی که از روی ایمان باشد، پرستشی ثابت و پایدار است یعنی فرد در هر شرایط چه در خوشی و چه در راحتی، چه در تنگنا و چه در آسایش، دست از پرستش خدا بر نمی دارد اما پرستشی که از روی تردید باشد مقطعی و سطحی است و حوادث تلخ و شیرین آن را تغییر می دهد. یعنی وقتی خیری به فرد می رسد خدا را عبادت و بندگی می کند و هنگامی که سختی و شری به وی می رسد، از خدا رویگردان می شود.

2- این به ایمان انسان بر می گردد. کسی که خدا را با جان و دل نپذیرفته و ایمان به خدا در متن زندگی اش قرار نداشته باشد، بسته به شرایط خدا را می پرستد. این افراد همانند کسانی هستند که در لبه چیزی قرار گرفته اند که در آن چیز مستقر و پابرجا نیستند و با تکان مختصری از مسیر خارج می شوند.

اما انسان مومن چون دل به خدا سپرده و تابع فرمان های اوست، در هر شرایطی دست از پرستش خدا بر نمی دارد. زیرا می داند، این جهان تحت تدبیر خداوند حکیم است و هیچ حادثه ای در جهان بی حکمت نیست.





تحلیل و بررسی صفحه 37 دین و زندگی (3)

پاسخ تحلیل و بررسی صفحه 37 دین و زندگی (3)

تحلیل و بررسی صفحه 37 درس

تحلیل و بررسی صفحه 37 درس

درباره سؤال های زیر فکر کنید و در صورت نیاز با دبیر خود مشورت و پاسخی برای هریک تهیه نمایید. سپس نتیجه تحلیل و بررسی خود را در کلاس ارائه کنید.

ــ آیا به طور کلی انسان امروزی بیش از گذشته به یاد خداست؟

ــ آیا مردم در انتخاب نوع پوشش، غذا، تفریح، مشاهدهٔ فیلم، مطالعه  کتاب، ورود به سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی حلال و حرام الهی را مراعات می کنند؟

ــ آیا بشر امروز اصولاً به دنبال یادگیری تکالیف الهی خود است؟

ــ الگوهای بشر امروزی چگونه اند؟ آیا الگوهایی هستند که سبک زندگی آنها مورد پسند و رضایت خداوند باشد؟

ــ به نظر شما چگونه می توان مظاهر شرک را از جامعه دور کرد و مظاهر توحید را تقویت نمود؟

- خیر

- در بسیاری از موارد متاسفانه خیر؛ چرا که بیشتر انسان ها در عین قبول داشتن خداوند، دین و دستورات دینی را در متن زندگی خود وارد نمی کنند و برعکس، تمایلات دنیوی و نفسانی خود را اصل قرار می دهند.

-خیر؛ چرا که ایمان انسان معاصر به خداوند تحت تأثیر جنبه های نوین شرک کم رنگ شده است و به همین دلیل، در تکالیف خود دچار غفلت شده است.

- متاسفانه بسیاری از الگوهای امروزی مورد پسند خداوند نیست، به خصوص مدهای غربی.

-در آینده می بایست اقدام به اصلاح امور در زندگی فردی خود کنیم تا گناهان به صورت اجتماعی در نیایند؛ چرا که در این صورت اصلاح آنان بسیار مشکل خواهد بود و در مرحله بعد نیز باید امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود تا جامعه ای موحد به وجود بیاید.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



اندیشه و تحقیق صفحه 38 دین و زندگی (3)

پاسخ اندیشه و تحقیق صفحه 38 دین و زندگی (3)

اندیشه و تحقیق صفحه 38 درس

اندیشه و تحقیق صفحه 38 درس

آیا می توان تنها به جنبه فردی توحید عملی معتقد بود ولی جنبه اجتماعی آن را قبول نداشت؟

خیر، زیرا میان بعد فردی و بعد اجتماعی توحید رابطه سَویه وجود دارد. هر قدر که مردم یک جامعه به سوی توحید حرکت کنند ، ارکان جامعه نیز بیشتر رنگ توحیدی رنگ توحیدی به خود می گیرد، همانطور که هر قدر نهاد های اجتماعی در خدمت اجرای قوانین الهی باشند، زمینه برای رشد انسان ها و حرکت به سوی خداوند و بندگی موحدانه آسان تر می گردد.

بنابراین اگر نهاد ها و ارکان یک جامعه مانند ارکان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ... توحیدی نباشد و جامعه بر اساس طاغوت اداره شود، بستر لازم برای حرکت انسان ها در مسیر توحید به سختی صورت خواهد گرفت. به عنوان مثال اگر اقتصاد یک جامعه بر اساس معاملات غیر شرعی و ربوی صورت گیرد، خواه ناخواه مال حرام وارد زندگی انسان ها می شود و آنها را از حرکت در مسیر توحید باز می دارد و یا اگر سیاست و حکومت یک جامعه طاغوت محور باشد، حاکمان آن جامعه مردم را به سوی گمراهی سوق می دهند. به این صورت که حکومت طاغوت، که جهان را به همین عالم ماده محصور می کند و قائل به ربوبیت خدا نیست، سعی می کند تا حقیقت انسان را به سطح همین بدن مادی فرو بکاهد و با تاکید صرف بر نیازهای مادی و لذت های دنیوی ، پیوسته توجه انسان های تحت حکومت خود را به این نوع نیاز ها مشغول می دارد و معلوم است که در چنین حکومتی، موحد بودن در بُعد فردی نیز بسی دشوار و مشکل است.





تدبر در قران صفحه 43 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 43 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 43 درس

تدبر در قران صفحه 43 درس

خدای بی نیاز که جز کمال و سعادت بندگانش را نمی خواهد، در کلامی به پیامبر می فرماید:

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى...

(به بندگانم) بگو شما را فقط یک موعظه می کنم، ]و آن[ اینکه به صورت جمعی و فردی برای خدا قیام کنید...

در آیاتی دیگر می فرماید:

أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ * وَأَنِ اعْبُدُونِي هَـٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ

ای فرزندان آدم، آیا از شما پیمان نگرفته بودم که شیطان را نپرستید که او دشمن آشکار شماست؟ * و اینکه مرا بپرستید ]که[ این راه مستقیم است؟

با تفکر در این آیات توضیح دهید که:

1- مقصود از قیام جمعی و قیام فردی چیست؟ برای هر کدام نمونه هایی ذکر کنید.

2- آیا میان عبارت «أَنِ اعْبُدُونِي» و «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» رابطه ای می بینید؟ توضیح دهید.

1- منظور این است که انسان ها به صورت فردی یا گروهی برای اجرای دستورات خداوند به پا خیزند و اقدام کنند.

نمونه قیام های فردی: اقامه نماز، مطالعه کتاب های دینی، امر به معروف و نهی از منکر  (تذکرات فردی) و ...

نمونه قیام های گروهی برپایی نماز جماعت، تشکیل حکومت اسلامی، جهاد، تشکیل گروه های خیریه، تشکیک گروه های جهادی برای سازندگی.

2- بله، یکی از مصادبق بندگی و پرستش خدا، قیام و به پا خواستن برای خداست.





تفکر در احادیث صفحه 44 دین و زندگی (3)

پاسخ تفکر در احادیث صفحه 44 دین و زندگی (3)

تفکر در احادیث صفحه 44 درس

تفکر در احادیث صفحه 44 درس

امیرالمؤمنین علی می فرماید:

فاعِلُ الخَیرٌ مِنهُ ؛ وَ فاعِلُ الشَّرِّ، شَرٌّ مِنهُ.

انجام دهنده کار نیک، از آن کار بهتر است و انجام دهنده کار شر، از آن شر بدتر است.

در این سخن حکیمانه تفکر کنید و رابطه آن را با اخلاص در اندیشه و قلب توضیح دهید.

این فرمایش امام علی علیه السلام بر این نکته تأکید دارد که انجام دهنده کار خیر، از آن عمل خیر، برتر است و انجام دهنده کار شر از عملش بدتر و پست تر است.

اما رابطه این سخن با موضوع اخلاص این است که از آنجا که هر کار خیری بر آمده از اندیشه و باور قلبی خالصانه فاعل آن است، پس می توان گفت که در حقیقت این اندیشه و باور خالصانه فرد است که به کارش ارزش داده است پس جایگاه خود فرد نیکوکار از عملش برتر است. به عبارت دیگر این اندیشه و باور خالصانه آن فرد است که باعث می شود کار خیر انجام شود.

در نقطه مقابل نیز باید گفت، از آنجا که عمل شر برآمده از اندیشه ناسالم و قلب گناهکار و غیر خدایی فرد است. پس فرد شرور بدتر و پست تر از عملش است. زیرا اگر این اندیشه و قلب ناسالم نبود، این عمل شر هم صورت نمی گرفت.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تطبیق صفحه 45 دین و زندگی (3)

پاسخ تطبیق صفحه 45 دین و زندگی (3)

تطبیق صفحه 45 درس

تطبیق صفحه 45 درس

با توجه به تعریف بالا از حُسن فاعلی و حُسن فعلی، موارد زیر را بررسی کنید:

1- آیا ممکن است عملی دارای حُسن فعلی باشد اما حُسن فاعلی نداشته باشد؟ و یا بر عکس، حُسن فعلی نداشته باشد ولی دارای حُسن فاعلی باشد؟ مثال بزنید.

2- اگر فردی برای لاغر شدن و یا سلامت جسم روزه بگیرد روزهاش درست است؟

3- اگر کسی به نیت نماز جماعت مسجد از منزل بیرون آید و به دلیل مانعی نتواند به مسجد برسد، آیا نزد خدا پاداش دارد؟ به چه دلیل؟ در این کار کدام یک از اقسام حُسن وجود دارد؟

1- بله اعمالی هستند که حسن فعلی دارند مثلا فردی که مدرسه ای می سازد، عملش حسن فعلی دارد اما ممکن است همین عمل حسن فاعلی نداشته باشد. یعنی فرد این کار را برای خودنمایی و شهرت انجام داده باشد ؛ پس ساخت مدرسه اگرچه حسن فعلی دارد اما حسن فاعلی ندارد.

از سوی دیگر ممکن است عملی حسن فاعلی داشته باشد اما حسن فعلی نداشته باشد. مثلا کسی برای رضای خدا می خواهد بین دو نفر که اختلاف پیدا کرده و سر مسأله ای دعوا دارند، داوری کند اما به دلیل جهل و ناآگاهی در داوری و قضاوت خود به خطا می رود و فرد بی گناه را گناهکار معرفی می کند.

2- خیر، در انجام اعمال عبادی حتما باید آن کار را به نیت قُرب الهی و عمل به دستور خداوند انجام دهیم. اگر کسی فقط به نیت سلامتی روزه بگیرد، روزه اش باطل است  زیرا حُسن فاعلی ندارد. انسان مومن روزه را برای عمل به فرمان خدا می گیرد و البته می داند که روزه برای سلامتی اش مفید است، اما نیت وی از روزه کسب سلامتی نیست، بلکه اطاعت از فرمان خداست. از این رو، اگر مثلا کسی از ترس پدر و مادرش نماز بخواند، نمازش باطل است، چون حُسن فاعلی ندارد. این مسأله شامل همه فرامین و دستورات الهی می شود.

3- بله، قطعا پاداشی که او می بَرد به اندازه پاداش حضور وی در نماز جماعت است . دلیل آن این است که، وی نیت حضور در نماز جماعت را داشته و از آنجا که طبق فرموده پیامبر، نیت مومن از عمل او برتر است، پس او به دلیل نیتی که داشته، پاداش نماز جماعت را بُرده است.





بررسی صفحه 46 دین و زندگی (3)

پاسخ بررسی صفحه 46 دین و زندگی (3)

بررسی صفحه 46 درس

بررسی صفحه 46 درس

با توجه به اینکه ریا در مقابل اخلاص قرار می گیرد، بررسی کنید که هر یک از موارد زیر مصداق ریا قرار می گیرد یا مصداق اخلاص؟

1- حضور در نماز جماعت

2- کمک به افراد نیازمند در حضور دیگران

1- این مسأله دو وجه دارد: اگر نیت فرد از حضور در نماز جماعت، جلب رضایت الهی و قرب به خدا باشد، نماز او مصداق اخلاص است. اما اگر به قصد موجه جلوه دادن خود و ظاهرسازی باشد، مصداق ریا است.

2- اگر فرد به قصد جلب رضایت الهی به دگران کمک کند این کار مصداق اخلاص است و حتی علنی کردن کمک به دیگران لطمه ای به پاداش وی نمی زند، حتی اگر این علنی کمک کردن موجب تشویق و ترغیب دیگران به کمک به فرد نیازمند شود، بهتر هم هست. اما اگر فرد به قصد خودنمایی در حضور دیگران کمک کند، مصداق ریا است.





بررسی صفحه 48 دین و زندگی (3)

پاسخ بررسی صفحه 48 دین و زندگی (3)

بررسی صفحه 48 درس

بررسی صفحه 48 درس

اگر شخصی تصمیم بگیرد کاری را بهخاطر خدا انجام دهد، اما نسبت به ارزش و عواقب آن کار معرفت نداشته باشد، چه نتیجه ای حاصل می شود؟

ممکن استبه دلیل جهالت نسبت به زوایای آن مسأله و عدم آگاهی از نتایج آن، آسیب های زیادی هم به خود و هم به اطرافیان خود وارد کند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



بررسی صفحه 48 دین و زندگی (3)

پاسخ بررسی صفحه 48 دین و زندگی (3)

بررسی صفحه 48 درس

بررسی صفحه 48 درس

یکی از اوصافی که خداوند در قرآن برای حضرت یوسف (ع) ذکر کرده، داشتن اخلاص و رسیدن به مقام مخلَصین است.

با بررسی آیات 32 و 33 سوره یوسف بگویید شیطان چه دامی برای حضرت یوسف (ع) گسترده بود و او چگونه توانست از این دام نجات یابد؟

در قرآن کریم، هم اصطلاح « مخلِص » به کار رفته و هم « مخلَص ». در آیه 2 سوره زمر، عبارت «...مخلِصاً له الدین» آمده و در آیه 24 سوره یوسف، عبارت «انه من عبادنا المخلصین» به کار رفته که حاکی از مقام حضرت یوسف علیه السلام است. انسانِ «مخلِص» انسانی است، که مراتب اولیه اخلاص را طی می کند و در حال خالص کردن خود برای خدا است . انسان « مخلَص »، انسانی است که از این مراتب اولیه گذشته و اکنون خداوند او را خالص برای خود برگزیده است. کسی که به این مرتبه از اخلاص برسد، از نفوذ شیطان مصون می ماند و شیطان نمی تواند او را وسوسه کند و بلغزاند.

با توجه به آیات 32 و 33 سوره یوسف، دانش آموزان ملجرای هوس زلیخا را که دام شیطان برای گمراهی حضرت یوسف علیه السلام بود، بیان می کنند.

توجه و درخواست حضرت یوسف علیه السلام از خداوند و پناه بردن به سوی او، باعث نجات وی شد.





تدبر در قران صفحه 55 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 55 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 55 درس

تدبر در قران صفحه 55 درس

در آیات زیر تأمل کنید و توضیح دهید چگونه محتوای این آیات می تواند نشانی از وجود اختیار در انسان باشد؟

قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ                    به راستی که دلایل روشن از جانب پروردگارتان

                                                        به سوی شما آمد.

فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ                              پس هر کس که بینا گشت، به سود خودِ او

وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا...                             و هر کس کور دل گردد، به زیان خودِ اوست...

 

ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ                         این ]عقوبت[، به خاطر کردار پیشین شماست

وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ                   [و نیز به خاطر آن است که[ خداوند هرگز به

                                                         بندگان ستم نمی کند.

آیه 104 سوره انعام بیانگر این است که خداوند رهنمودها و دلایل روشن خود را برای ما انسان ها می فرستد و این انسان است که باید بر اساس تفکر و تصمیم با این رهنمودها مواجه شود. او هم می تواند این دلایل روشن را نادیده بگیرد و تصمیم به مخالفت و نادیده گرفتن آنها بگیرد و هم می تواند با تفکر و تصمیم درست، دست به انتخاب صحیح بزند ، و به نفع خویش گام بردارد. اشاره به داشتن قدرت تفکر و تصمیم گیری نشانه ای از اختیار انسان است.

هم چنین آیه 182 آل عمران، اشاره به این نکته دارد که انسان مسئول اعمال خویش است و عذاب اخروی وی نتیجه اعمالی است که در دنیا انجام داده است. اشاره خداوند به این مطلب نشان از اختیار انسان است. زیرا اگر انسان، اختیاری در انجام اعمال خود نداشت یقیناً مسئول کردار خود نیز نبود و نباید به خاطر این رفتارها مجازات می شد.





تفکر صفحه 56 دین و زندگی (3)

پاسخ تفکر صفحه 56 دین و زندگی (3)

تفکر صفحه 56 درس

تفکر صفحه 56 درس

درباره سؤال های بالا بیندیشید و نظر خود را درباره هر یک از آنها ارائه دهید.

اعتقاد به قضا و قدر الهی، انسان را امیدوار و با نشاط و فعال و به خدا مؤمن می سازد.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



بررسی صفحه 59 دین و زندگی (3)

پاسخ بررسی صفحه 59 دین و زندگی (3)

بررسی صفحه 59 درس

بررسی صفحه 59 درس

با اینکه قضای الهی و اختیار، هر دو، چه در موفقیت ها و چه در شکست های انسان نقش دارند، چرا برخی انسان ها می کوشند شکست های خود را به قضا و قدر الهی نسبت دهند؟

معمولا  انسان ها نمی خواهند بپذیرند که خودشان علت شکست های خود بوده اند و تصمیم های غلط آنها باعث شده که فلان حادثه یا اتفاق پیش بیاید و نتوانند موفق شوند.

اما اینکه در سوال آمده است که شکست ها و موفقیت ها، هم به قضای الهی بستگی دارد و هم به اختیار ما، بدین معناست که خداوند نظام جهانی را به گونه ای تقدیر کرده و سامان داده است که مثلا اگر کسی از کوه پرت شود آسیب هایی بر او وارد می شود و اگر ابزار و وسایل کوهنوردی استفاده نکرد، و دچار آسیب شد، این آسیب دیدگی هم به قضا و قدر الهی مربوط است و هم به تصمیم های اختیاری او.





تدبر در قران صفحه 65 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 65 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 65 درس

تدبر در قران صفحه 65 درس

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ                   هرکسی طعم مرگ را می چشد؛

وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً              و قطعاً ما شما را با شر و خیر می آزماییم

وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ                               و به سوی ما بازگردانده می شوید.

 

أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا                        آیا مردم گمان کردند رها می شوند

أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا                               همین که بگویند ایمان آوردیم؛

وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ                              و آزمایش نمی شوند؟

 

كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ                     هر یک از اینان و آنان (خواهان آخرت و دنیا) را

                                                  مدد می رسانیم

مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ                               از عطای پروردگارت

وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا             و عطای پروردگارت ]از کسی[ منع نشده است.

 

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا                        و کسانی که در راه ما جهاد ]و تلاش[ کنند

لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا                              حتماً آنان را به راه های خود هدایت می کنیم.

وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ                  و در حقیقت خداوند با نیکوکاران است.

 

وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا                  آنان که کافر شدند، تصور نکنند که

أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ                                اگر به آنان مهلت مى دهیم،

خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ                                 به نفع آنها است،

إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ                                فقط ]به این خاطر [ به آنان مهلت مى دهیم

لِيَزْدَادُوا إِثْمًا                                   تا بر گناهان خود بیفزایند

وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ                           و برای آنها عذابى خوارکننده است.

 

وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا                        و کسانى که آیات ما را تکذیب کردند

سَنَسْتَدْرِجُهُمْ                                  به تدریج گرفتارعذابشان خواهیم کرد،

مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ                        از آن راه که نمى دانند،

وَ أُمْلی لَهُمْ                                    و به آنها مهلت مى دهم

إِنَّ کَیْدی مَتینٌ                               همانا تدبیر من استوار است.

مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ                            کسی که کار نیکی بیاورد

فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا                             ده برابر آن ]پاداش[ می گیرد

وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ                           و کسی که کار بدی بیاورد

فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا                          جز به اندازه ی آن کیفر نمی شود

وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ                                      و بر آنان ستم نمی شود.

 

وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا                  و اگر مردم شهرها ایمان آورده

وَ اتَّقَوْا                                           و تقوا پیشه می کردند،

لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ                                  قطعاً برایشان مى گشودیم

بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَ الأَرْضِ                برکاتى از آسمان و زمین

وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ                     ولى تکذیب کردند، پس آنان را گرفتار ساختیم

بِما کانُوا یَکْسِبُونَ                             به ]کیفر[ آنچه مرتکب می شدند.

 

با تفکر در آیات بالا، پیام های زیر را تکمیل کنید.

1- هر انسانی در زندگی خود همواره  به وسیله امور ................ یا با امور ................ در معرض  ................ است.

 سوره ..........  / آیه ......

2-  هرکس ادعای ایمان کند، ................ قرار می گیرد.

سوره ..........  / آیه ......

3- رحمت واسعه الهی به همه افراد جامعه، چه نیکوکار و چه بدکار، ................ .  

سوره ..........  / آیه ......

4- خداوند کسانی را که در راه او قدم بردارند، به طور خاص ................ می کند.

سوره ..........  / آیه ......

5- برخی گناهکاران به دست خویش خود را در معرض هلاکت قرار می دهند و ................. گرفتار عذاب می شوند.

سوره ..........  / آیه ......

6- خداوند پاداش کار نیک را چند برابر و کیفر کار بد را به اندازه خودش می دهد و این نشانه ................  الهی است.

سوره ..........  / آیه ......

7- مطابق با قانون الهی، آینده انسان براساس ................ رقم می خورد.

سوره ..........  / آیه ......

1- هر انسانی در زندگی خود همواره  به وسیله امور شر یا با امور  خیر در معرض  امتحان و آزمایش است.

 سوره انبیا ء / آیه 35

2-  هرکس ادعای ایمان کند،  مورد آزمایش قرار می گیرد.

سوره عنکبوت / آیه 2

3- رحمت واسعه الهی به همه افراد جامعه، چه نیکوکار و چه بدکار، تعلق می گیرد.  

سوره إسراء / آیه 20

4- خداوند کسانی را که در راه او قدم بردارند، به طور خاص هدایت می کند.

 سوره عنکبوت / آیه 69

5- برخی گناهکاران به دست خویش خود را در معرض هلاکت قرار می دهند و به تدریج. گرفتار عذاب می شوند.

 سوره اعراف / آیه 182

6- خداوند پاداش کار نیک را چند برابر و کیفر کار بد را به اندازه خودش می دهد و این نشانه لطف و رحمت الهی است.

 سوره انعام / آیه 160

7- مطابق با قانون الهی، آینده انسان براساس  رفتار خوب یا بد انسان ها رقم می خورد.

 سوره اعراف / آیه 96





تفکر در متن صفحه 69 دین و زندگی (3)

پاسخ تفکر در متن صفحه 69 دین و زندگی (3)

تفکر در متن صفحه 69 درس

تفکر در متن صفحه 69 درس

چه تفاوت هایی میان کسی که مصیبت وگرفتاری را امتحان الهی می داند با کسی که آن را یک پیشامد طبیعی می شمارد وجود دارد؟

1- کسی که مصیبت را امتحان الهی می داند در برابر مصیبت صبر و شکیبایی می ورزد، اما کسی که اعتقادی به این مسأله ندارد، بی تابی می کند و تحمل مواجه شدن با مصیب را ندارد.

2 – کسی که مصیب و گرفتاری را امتحان الهی می داند، گرفتار یأس و ناامیدی نمی شود زیرا می داند خداوند همه این سختی و مشقات را به بهترین شکل جبران  می کند اما کسی که این نگاه را ندارد سریع دچار بحران های روحی، یأس و افسردگی می شود.

3 – کسی که مصیبت را امتحان الهی می داند مصیب و گرفتاری را پله ای برای رشد معنوی خود می داند. پس با مواجه صحیح با این مصیبت بر ایمان خود می افزاید اما کسی که این نگاه را ندارد، با هر مصیبتی به خداوند گمان بد می برد و از خدا دورتر می شود.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



پیام آیات صفحه 73 دین و زندگی (3)

پاسخ پیام آیات صفحه 73 دین و زندگی (3)

پیام آیات صفحه 73 درس

پیام آیات صفحه 73 درس

با توجه به آیات 182 و 183 سوره ی اعراف تحلیل کنید که در چه صورتی وفور نعمت نشانه سنت استدراج است؟

در این آیات که در فعالیت تدبر در قرآن ابتدای درس گنجانده شده است، بر این نکته تاکید شده است که سنت استدراج در خصوص کسانی است که اعتقادی به خدا و دستورات او ندارند (والذین کذبو بایاتنا). بنابراین صرف وفور نعمت دلیل بر گرفتار شدن به استدراج نیست بلکه اگر کسی غرق در نعمت باشد و در همان حال بی اعتقاد به خداوند و دستورات او باشد، او گرفتار استدراج شده است.

حضرت علی (ع) نیز در این خصوص می فرماید: اگر مشاهده کردی، با وجود معصیت غرق در نعمتی بدان گرفتار استدراجی.





برنامه ریزی صفحه 74 دین و زندگی (3)

پاسخ برنامه ریزی صفحه 74 دین و زندگی (3)

برنامه ریزی صفحه 74 درس

برنامه ریزی صفحه 74 درس

١ــ برای اینکه در امتحانات الهی موفق باشیم، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

٢ــ برای اینکه از توفیق الهی بهره مند شویم چه برنامه هایی را پیشنهاد می دهید؟

1- باتوجه به تنوع امتحان الهی راه سربلندی درهریک از آنها متناسب با امتحان است :در مقابل فقر و بیماری صبور باشیم، دربرابر ثروت مغرور نباشیم ودرراه خدا صرفش کنیم، شکر گزار خداباشیم،از الطاف الهی کمک بخواهیم، به خدا توکل کنیم وتوسل بجوییم،آماده امتحانات دیگر خدا باشیم.

2- 1- نیایش برای کسی توفیق

2- دعای پدر و مادر،عامل توفیق

3- تلاش و کوشش برای جلب توفیق ضروری است

4- اندیشه و شکر گزار در نعمتهای خداوند ،عامل مهم توفیق





بررسی صفحه 82 دین و زندگی (3)

پاسخ بررسی صفحه 82 دین و زندگی (3)

بررسی صفحه 82 درس

بررسی صفحه 82 درس

با توجه به آنچه در سال های قبل درباره «نفس امّاره» و «لوّامه» و «خودِ دانی» و «خودِ عالی» آموخته اید به سوال های زیر پاسخ دهید:

مقصود از انقلاب علیه خود چیست؟ کدام خود، علیه دیگری انقلاب می کند؟

منظور از انقلاب علیه خود این است که یکی از این دو خود (خود عالی یا دانی) علیه خود دیگر قیام کند و او را به کنار بزند. به عنوان مثال اگر انسان با پیروی از نفس اماره، تن به تمایلات ناپسند دهد و آلوده به گناه شود، علیه گرایشات عالی خود یا همان خود عالی قیام کرده است. از سوی دیگر اگر انسان علیه تمایلات ناپسند خود قیام کند،  خود عالی او علیه خود دانی وی انقلاب کرده است.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



بررسی صفحه 87 دین و زندگی (3)

پاسخ بررسی صفحه 87 دین و زندگی (3)

بررسی صفحه 87 درس

بررسی صفحه 87 درس

برای اینکه حالت پشیمانی، به ترک گناه بینجامد، چه راه حل هایی را پیشنهاد می دهید؟

فاصله نینداختن میان حالت پشیمانی و  تصمیم گیری

دعا و طلب یاری از خداوند

ایجاد امیدواری در خود

قرار دادن جریمه برای خود در صورت ارتکاب مجدد گناه و ...





پیشنهاد صفحه 90 دین و زندگی (3)

پاسخ پیشنهاد صفحه 90 دین و زندگی (3)

پیشنهاد صفحه 90 درس

پیشنهاد صفحه 90 درس

مناجات التائبین را در کتاب «مفاتیح الجنان» بخوانید و به سؤال های زیر پاسخ دهید:

الف) گناه چه آثاری در وجود انسان باقی می گذارد؟

ب) چه اموری است که جز خداوند دیگری توان انجام آن را ندارد؟

ج) خداوند چه راهی پیش پای گناهکار قرار داده که راه عذر آوردن را بر او بسته است؟

الف) اما سجاد علیه السلام در مناجات التابئین به مواردی همچون خواری و ذلت، مردن قلب انسان و... اشاره کرده اند.

ب) امام سجاد علیه السلام به مواردی مانند غفران اشاره فرموده اند.

ج) طبق فرمایش امام عصر علیه السلام، این راه توبه است که به روی همگان باز است.





تدبر در قران صفحه 96 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 96 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 96 درس

تدبر در قران صفحه 96 درس

با تدبّر در آیه ی شریفه ی صفحه ی قبل به سوال های زیر پاسخ دهید:

1- زندگی محکم و استوار بر چه پایه هایی بنا می شود؟

2- مقصود از بنای زندگی بر لبه پرتگاه چیست؟

3- چرا خداوند کسانی را که زندگی خویش را بر لبه پرتگاه بنا کرده اند، ظالم نامیده است؟ اینان در حقیقت به چه کسانی ظلم کرده اند؟

1- تقوا و رضای الهی

2- بی اعتنایی و عمل نکردن به دستورات الهی در زندگی

3- زیرا بزرگترین حق خود که همان خوشبختی جاودانه است، را مورد ستم قرار دادند و یا دور ماندن از دستورات الهی، به خود و سعادت خویش، ظلم کردند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



بررسی صفحه 104 دین و زندگی (3)

پاسخ بررسی صفحه 104 دین و زندگی (3)

بررسی صفحه 104 درس

بررسی صفحه 104 درس

برخی میگویند: «ما از کالای ایرانی استفاده خواهیم کرد به شرطی که بهتر یا هم ردیف کالای خارجی باشد.» نظر شما در این باره چیست؟

این پاسخی غیر مسئولانه و صرفا برای توجیه کردن امر غلط است. استفاده از کالای ایرانی درحالت بهتر یا برابر بودن که امری است بدیهی و از همگان ساخته است. ما باید با حمایت و خرید کالای ایرانی و در اختیار دادن کالای مرغوب در اختبار مردم، اسباب تقویت اقتصادی شرکت‌‌های داخلی و رشد و پیشرفت آنها را فراهم آوریم تا به مرور زمان به آن سطح از کیفیت برسند که قدرت رقابت با کالای خارجی را داشته باشند و اگر مصرف کالا‌های خارجی سبب وابستگی کشورشد، نخریدن آن واجب است.





تدبر در قران صفحه 109 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 109 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 109 درس

تدبر در قران صفحه 109 درس

... مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

در این آیه به دو اصل اساسی اعتقادی که دو معیار تمدن اسلامی نیز به حساب می آیند، اشاره شده است. آن دو معیار کدام اند؟

معیار اوّل: ................................................................

معیار دوم: ................................................................

معیار اوّل: ایمان به خدا ( توحید و یکتا پرستی )

معیار دوم: ایمان به آخرت ( معاد )





تدبر در قران صفحه 110 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 110 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 110 درس

تدبر در قران صفحه 110 درس

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ...

با توجه به آیه شریفه و عبارت های درس، معیار سوم تمدن اسلامی کدام است؟

معیار سوم: ................................................................

معیار سوم: پذیرش ولایت الهی (ولایت خدا و پیامبر و امامان: ولایت پذیری) 



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تدبر در قران صفحه 111 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 111 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 111 درس

تدبر در قران صفحه 111 درس

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...

با توجه به آیه شریفه و عبارات قبل، معیار دیگری از معیارهای مورد نظر پیامبر اسلام برای تشکیل تمدن اسلامی را ذکر کنید.

معیار چهارم: .............................................................

معیار چهارم: برپایی جامعه عدالت محور





تدبر در قران صفحه 113 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 113 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 113 درس

تدبر در قران صفحه 113 درس

با تفکر در این آیه معیار پنجم تمدن اسلامی را ذکر کنید.

وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

معیار پنجم: ..................................................................

معیار پنجم: حفظ و ارتقاء جایگاه خانواده





تدبر در قران صفحه 116 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 116 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 116 درس

تدبر در قران صفحه 116 درس

قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ

با توجه به آیه شریفه و عبارات قبل، معیار دیگری از تمدن موردنظر پیامبر اسلام را ذکر کنید:

معیار ششم: ....................................................................

معیار ششم: عقل و خردورزی و اهمیت و جایگاه علم و عالم



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



دانش تکمیلی صفحه 120 دین و زندگی (3)

پاسخ دانش تکمیلی صفحه 120 دین و زندگی (3)

دانش تکمیلی صفحه 120 درس

دانش تکمیلی صفحه 120 درس

اگر اسلام می تواند به وجود آورنده یک تمدن باشد، چرا عموم کشورهای اسلامی از تمدنی  ضعیف برخوردارند؟

پاسخ به این سؤال را در سایت گروه قرآن و معارف به آدرس http://quran-dept.talif.sch.ir در بخش «دانش تکمیلی» ملاحظه کنید.

1- اعتقاد به توحید. 2- ایمان به معاد. 3- ولایت پذیری. 4- جبهه حق و باطل

5- جامعه عدالت محور. 6- خانواده و جایگاه زن در آن

7- تعقل و خردورزی و ارزی علم و عالم. 8- آبادانی دنیوی در عین توجه به رستگاری اخروی.





هم اندیشی صفحه 122 دین و زندگی (3)

پاسخ هم اندیشی صفحه 122 دین و زندگی (3)

هم اندیشی صفحه 122 درس

هم اندیشی صفحه 122 درس

برای اینکه ما مسلمانان بتوانیم بار دیگر تمدن اسلامی را احیا کرده به جایگاه مناسب خود در جهان برسانیم چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

1- تلاش برای کسسب آگاهی از تمدن اسلام و تمدن جدید.

2- داشتن برنامه متناسب با اهداف تمدن جهانی اسلام و پذیرش و تحمل سختی های آن.

3- اقدام عملی برنامه ها در حوزه های فردی، خانوادگی، اجتماعی و استحکام بخشی به نظام اسلامی

4- تقویت عزت نفس عمومی و باور کردن توانایی ها و قابلیت های خود.

5- حضور مؤثر و فعال در جامعه جهانی به ویژه با تبلیغ عقلانی و منطقی دین فطرت انسان ها.

6- تکیه بر اعتماد و توکل به خدا و پیامبر (ص) و امامان (ع) و الهام گرفتن از قرآن و سیره معصومین (ع).





تدبر در قران صفحه 132 دین و زندگی (3)

پاسخ تدبر در قران صفحه 132 دین و زندگی (3)

تدبر در قران صفحه 132 درس

تدبر در قران صفحه 132 درس

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ                         به راه پروردگارت دعوت كن

بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ               با دانش استوار و اندرز نیکو

وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ                و با آنان به شیوهاى كه نیكوتر است، مجادله نما...

با تدبّر در آیه ی شریفه، روش های صحیح دعوت را استخراج کنید:

روش اوّل: .......................................................................

روش دوم: .......................................................................

روش سوم: .......................................................................

روش اوّل: روش حکمت، استفاده از قواعد علومی که هدفمند و نتیجه بخش است.

روش دوم: اندرز و موعظه نیکو، استفاده از امور مقبول و مشهوری که در نزد هر انسانی پسندیده است.

روش سوم: مجادله نیکوتر، استفاده از مقبولات و مشهورات برای طرف مقابل به منظور یاری کردن جهت رساندن به حقایق جدید و بالاتر.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (3)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن




محتوا مورد پسند بوده است ؟

4.6 - 5 رای