صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

تقسیم عدد اعشاری بر عدد طبیعی

پاسخ تایید شده
5 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | تقسیم عدد اعشاری بر عدد طبیعی
bookmark_border ششم
book ریاضی ششم
bookmarks فصل 3 : اعداد اعشاری
5 ماه قبل
0

تقسیم عدد اعشاری بر عدد طبیعی

در این حالت باید دقت کنیم که خارج قسمت تقسیم را باید تا چند رقم اعشار انجام دهیم. اگر تعداد رقم های اعشاری خواسته شده ی خارج قسمت بیشتر از تعداد رقم های اعشاری مقسوم ،باشد با قرار دادن صفر در سمت راست رقم های اعشاری ،مقسوم تعداد رقم های اعشاری مقسوم را با تعداد رقم های اعشاری خارج قسمت برابر می کنیم.

مثال

 تقسیم مقابل را تا یک رقم اعشار در خارج قسمت انجام دهید.

چون مقسوم دارای یک رقم اعشار است و می خواهیم تقسیم را نیز تا یک رقم اعشار در خارج قسمت انجام دهیم پس نیازی به قراردادن صفر در مقسوم نیست برای دقت در انجام عمل تقسیم و جلوگیری از اشتباه های احتمالی، خط ممیز را رسم می کنیم. خط ممیز نشان دهنده ی ممیز عددها در تمام مراحل تقسیم و از جمله رقم های اعشاری باقی مانده است.

مثال

تقسیم مقابل را تا دو رقم اعشار در خارج قسمت انجام دهید و باقی مانده را نیز مشخص کنید.

چون باید تقسیم تا دو رقم اعشار در خارج قسمت انجام شود و مقسوم دارای یک رقم اعشار است. پس یک صفر در سمت راست رقم یک قرار تا مقسوم هم دارای دو رقم اعشار شود.

1 هنگامی که رقم ۱ را پایین می آوریم چون رقم ۱، رقم بعد از ممیز در مقسوم است، به همین دلیل در خارج قسمت ممیز می زنیم و تقسیم را ادامه می دهیم.

2 تعداد رقم های اعشاری باقی مانده با تعداد رقم های اعشاری مقسوم، باید برابر باشد.

 

تقسیم به کمک رسم شکل

برای تقسیم عددی اعشاری مانند ۴/۴۷ بر ۳ به صورت زیر عمل می کنیم:

ابتدا با توجه به این که کوچک ترین مرتبه ی این عدد صدم میباشد پس هر واحد را به صد قسمت مساوی تقسیم می کنیم و شکل مربوط به این عدد اعشای را رسم میکنیم.

حالا سه تا از واحدهای کامل را انتخاب میکنیم و به هر دسته یک واحد میدهیم یکی از واحدهای کامل باقی ماند که باید آن را باز کنیم و به ده تا ۰/۱ تبدیل کنیم به این ترتیب ۱۴ تا ۰/۱ به وجود می آید. این ۱۴ تا ۰/۱ را به سه قسمت مساوی تقسیم میکنیم که دو تا ۰/۱ باقی می ماند.

حالا دو دسته ۰/۱ باقی مانده را نیز باز میکنیم به این ترتیب ۲۷ تا ۰/۰۱ باقی می ماند که باید آن را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم.

در اخر ملاحظه می کنید که اگر 4/74 را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم هر قسمت مساوی 1/4 خواهد شد.

 

تقسیم به روش محاسباتی

در این روش ابتدا خط ممیز را رسم میکنیم این خط نشان دهنده ی تمام ممیزهایی است که در انجام تقسیم در عددها قرار میگیرد سپس تقسیم را مانند تقسیم معمولی انجام میدهیم و هرگاه در مقسوم به ممیز رسیدیم، در خارج قسمت هم ممیز میزنیم. دقت داشته باشید که در این گونه تقسیم،ها همواره تعداد ارقام اعشاری خارج قسمت و باقی مانده با تعداد ارقام اعشاری مقسوم برابر است.

مثال

به تقسیم های زیر دقت کنید.

 

پیشروی در تقسیم

گاهی اوقات برای آن که جواب دقیق تری از تقسیم به دست آید می توانیم در سمت راست قسمت اعشاری مقسوم به تعداد مورد نیاز صفر قرار داده و تقسیم کردن را ادامه دهیم به این ترتیب خارج قسمت دقیق تری به دست می آید. در اصطلاح به این عمل پیشروی در تقسیم می گوییم.

مثال

 به تقسیم های زیر دقت کنید.

مثال

 ضخامت کتابی ۲۵۰ صفحه ای ۱/۵ سانتی متر است. ضخامت هر برگ این کتاب چند سانتی متر است؟

دقت داشته باشید که ۲۵۰ صفحه یعنی ۱۲۵ برگ هر برگ دو صفحه است کافی است که عدد ۱/۵ را بر ۱۲۵ تقسیم کنیم و با پیشروی در تقسیم، به باقی ماندهی صفر برسیم که ضخامت هر ورق آن ۰/۰۱۲ سانتی متر می شود.


سایر مباحث این فصل