صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

تقسیم یک عدد بر عدد اعشاری

پاسخ تایید شده
5 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | تقسیم یک عدد بر عدد اعشاری
bookmark_border ششم
book ریاضی ششم
bookmarks فصل 3 : اعداد اعشاری
5 ماه قبل
0

تقسیم یک عدد بر عدد اعشاری

در این نوع تقسیم ها ابتدا باید مقسوم و مقسوم علیه را در یکی از اعداد ۱۰ یا ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ ضرب کنیم  (باتوجه به تعداد رقم های اعشاری مقسوم علیه) تا مقسوم علیه به عدد طبیعی تبدیل شود و سپس باید مانند تقسیم عدد اعشاری بر عدد ،طبیعی تقسیم را انجام دهیم فقط باید دقت کنیم که این تقسیم، تقسیم اصلی نیست تقسیم کمکی است. خارج قسمت تقسیم ،اصلی با خارج قسمت تقسیم کمکی برابر است، اما برای تعیین باقی مانده ی تقسیم ،اصلی باید باقی مانده ی تقسیم کمکی را بر همان عددی که مقسوم و مقسوم عیله در آن ضرب شده، تقسیم کنیم.

مثال

تقسیم مقابل را انجام دهید و باقی مانده را مشخص کنید.

1/4÷0/03

ابتدا مقسوم و مقسوم علیه را در عدد ۱۰۰ ضرب می کنیم تا مقسوم علیه به عدد صحیح تبدیل شود. (توجه کنید که با این کار باقی ماندهی تقسیم نیز ۱۰۰ برابر می شود.)

خارج قسمت تقسیم اصلی همیشه با خارج قسمت تقسیم کمکی برابر است برای تعیین تعداد رقم های اعشاری باقی مانده ی اصلی میتوان از روش ساده تری نیز استفاده کرد به این ترتیب که تعداد رقم های اعشاری باقی مانده ی تقسیم با مجموع تعداد رقم های اعشاری مقسوم علیه و خارج قسمت برابر است.

مثال

حاصل تقسیم مقابل را با محور حساب کنید.

1/5÷3

چون مقسوم علیه ۰/۵ است هر واحد را به دو قسمت تقسیم می کنیم.

مثال

حاصل تقسیم مقابل را با محور حساب کنید.

\(3 \div 0/25 \)

چون مقسوم علیه ۰/۲۵ است \((0/25 = \frac{1}{4})\)  هر واحد را به چهار قسمت تقسیم می کنیم.

\(3 \div 0/25 = 12\)  

همان طور که ملاحظه میکنید اگر مقسوم و مقسوم علیه تقسیمی را در عددی غیر از صفر ضرب کنیم، خارج قسمت تغییر نمیکند اما باقی مانده نیز در همان عدد ضرب می شود.

با توجه به خاصیت بالا میتوانیم تقسیم هایی را که مقسوم علیه اعشاری دارند به تقسیمی که مقسوم علیه طبیعی دارند، تبدیل کنیم کافی است که با توجه به تعداد ارقام اعشاری مقسوم علیه هم مقسوم و هم مقسوم علیه را در یکی از عددهای ۱۰، ۱۰۰، ۱۰۰۰ و ضرب کنیم

به این ترتیب، ممیز مقسوم علیه از بین میرود و به عدد صحیح تبدیل میشود و تقسیم به صورت تقسیم درس قبل تبدیل می شود و میتوانیم به سادگی حاصل تقسیم را به دست آوریم.

اگر مقسوم و مقسوم علیه را در ۱۰ ضرب کنیم باقی مانده هم ده برابر میشود و اگر در ۱۰۰ ضرب کنیم، باقی مانده هم صد برابر میشود لذا برای تعیین باقی مانده ی اصلی تقسیم باید باقی مانده ی به دست آمده را بر همان عددی که مقسوم و مقسوم علیه را در آن ضرب کردیم (یعنی ۱۰، ۱۰۰، ۱۰۰۰ و ..) تقسیم کنیم.

مثال

تقسیم مقابل را انجام دهید.

1/3÷0/07

چون کوچک ترین مرتبه ی مقسوم علیه یعنی ،۰/۰۷ صدم ،بود برای تبدیل ۰/۰۷ به عدد صحیح باید ضرب در صد شود.

مثال

 حاصل تقسیم 0/07÷5 را تا یک رقم اعشار در خارج قسمت به دست آورید.

مثال

به کمک ماشین حساب خارج قسمت تقسیم ۰/۷۲ ÷۵/۳ را تا دو رقم اعشار به دست آورید و بدون محاسبه ی تقسیم باقی مانده ی آن را تعیین کنید.

با استفاده از ماشین حساب حاصل تقسیم ۵/۳ بر ۰/۷۲ تا دو رقم اعشار برابر ۷/۳۶ خواهد شد. حالا با استفاده از رابطه ی تقسیم زیر میتوانیم مقدار باقی مانده را به دست آوریم

(مقسوم علیه× خارج قسمت) مقسوم= باقی مانده

باقی مانده+ (مقسوم علیه× خارج قسمت) = مقسوم

باقی مانده ی تقسیم=\(5/3 - (7/36 \times 0/72) = 5/3 - 5/2992 = 0/0008\)  


سایر مباحث این فصل