صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

پاسخ بخوانید و پاسخ دهید صفحه 135 تحلیل فرهنگی

-

گام به گام بخوانید و پاسخ دهید صفحه 135 درس مسائل فرهنگی ایران

-

بخوانید و پاسخ دهید صفحه 135 درس 4

-

آمریکایی ها هیچ گاه به طور علنی، به خودباوری ایرانیان و روحیۀ استقلال طلبی آنان اشاره ای نمی کنند، گرچه محرمانه و در گفتگوهای مخفی میان خود به آن اعتراف دارند. در اسناد لانه جاسوسی در سندی مخفی با عنوان »سفر به کپکان«  در اسفند ١٣٥٧ یعنی کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دو نفر از افسران نیروی هوایی آمریکا به نام های شیفر.تی.اکی با اسم رمز DATT و جانسون.راچ.اف با اسم رمز AAIRA برای خارج کردن باقیماندة مأموران آمریکایی در منطقه کپکان استان خراسان رضوی مراحل اداری و اجرایی را طی می کنند تا به کپکان برسند، تسلط ساختاری آمریکایی ها در ایران با انقلاب اسلامی پایان یافته بود و جانسون که از وضعیت حکمرانی جدید در ایران و خودباوری و استقلال مردم و کمیته های انقلاب اسلامی شگفت زده شده بود به فرهنگ ایرانی ها اشاره و بیان می کند:

«از در اصلی تا کمیته پایگاه نظامی راه کوتاهی بود که می بایست دوباره به ما اجازه عبور دهند. بعد فعالیت های پایگاه ... ما یک تأییدیه دیگری از کمیته بزرگ تری لازم داشتیم و یک دستور برای پرواز C130 از سرپرست خلبانان. در اینجا خلبانان (ایرانی) نوبتشان بود که تصمیم بگیرند که پرواز کنند یا نه. همان طوری که قبلا نیز توضیح داده شد در انقلاب، مردم آزادند هر طوری که می خواهند تصمیم بگیرند. یک افسر نیروی هوایی به DATT گفت که قبل از انقلاب آنان فقط باید دستورات را انجام می دادند ولی حالا می توانند تصمیم بگیرند که آیا پرواز لازم و خوبی است یا نه. به هر حال فرهنگ ایرانی سرنوشت ما را تغییر داد!!»

و جانسون به صراحت اعتراف می کند که فرهنگ خودباوری و استقلال خواهی مردم سرنوشت آمریکایی ها را در ایران دگرگون ساخته و هژمونی آنان را شکست.

(اسناد لانه جاسوسی آمریکا، ج 2، ص 520 ، مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی)

سوال:

1- در سند »سفر کپکان» به کدام فرق خلبانان ایرانی قبل از انقلاب با خلبانان ایرانی بعد از انقلاب تصریح می شود؟

2- چگونه فرهنگ خودباوری و استقلال خواهی ایرانیان، باعث شکست هژمونی آمریکا در ایران شد؟

1- در سند «سفر به کپکان» تصریح می‌شود که قبل از انقلاب، خلبانان ایرانی فقط باید دستورات را انجام می‌ دادند ولی حالا می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا پرواز لازم و خوب است یا نه.

2- فرهنگ خودباوری و استقلال خواهی ایرانیان باعث شکست هژمونی آمریکا در ایران شد به دلایل زیر:

1) تغییر در روحیه مردم:

پس از انقلاب اسلامی، مردم ایران به گونه‌ای فرهنگ خودباور و استقلال‌ طلب پیدا کردند. آن‌ها دیگر تمایل نداشتند تحت تأثیر و کنترل خارجی قرار بگیرند و به جای آن، برای حفظ استقلال و منافع ملی خود تلاش کردند.

2) قابل‌آشکار شدن نقش آمریکا:

با پیدایش اسناد و شواهد مختلف، نقش آمریکا در تدارکات و تحریکات علیه ایران به صورت علنی قابل ‌آشکار شد. این موضوع باعث شد که مردم ایران تلاش بسیاری کنند تا خود را در برابر تأثیرات خارجی محافظت کنند و استقلال خود را حفظ کنند.

3) تغییر در ساختار قدرت:

پس از انقلاب، ساختار قدرت در ایران دگرگون شده و نهادهای جدیدی مانند کمیته‌های انقلاب اسلامی شکل گرفت. این نهادها به جای سازمان‌های آمریکایی قبلی، قدرت و تصمیم‌گیری را در دست گرفتند و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سابق آمریکا را محدود کردند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه چهارم تا دوازدهم
  • آزمون آنلاین تمامی دروس
  • گام به گام تمامی دروس
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس
  • فلش کارت های آماده دروس
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن


محتوا مورد پسند بوده است ؟

5 - 0 رای

sticky_note_2 گام به گام قسمت های دیگر فصل مسائل فرهنگی ایران

sticky_note_2 گام به گام فصل های دیگر تحلیل فرهنگی