نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

پاسخ به تمامی سوالات کتاب جامعه شناسی (1) - حل المسائل کتاب جامعه شناسی (1) - گام به گام 1401 کتاب جامعه شناسی (1) - گام به گام کتاب جامعه شناسی (1) مطابق با آخرین تغییرات کتب درسی



گفت و گو کنید صفحه 6 جامعه شناسی (1)

پاسخ گفت و گو کنید صفحه 6 جامعه شناسی (1)

گفت و گو کنید صفحه 6 درس

گفت و گو کنید صفحه 6 درس

بوق زدن راننده، یک کنش است. دربارۀ معناهای مختلف آن با یکدیگر گفت وگو کنید.

معانی بوق زدن در فرهنگ ما :

هشدار دادن، سلام کردن، آژیر، دعوا، جشن مثل عروسی، جلب توجه، تشکر کردن و ....



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تحلیل کنید صفحه 8 جامعه شناسی (1)

پاسخ تحلیل کنید صفحه 8 جامعه شناسی (1)

تحلیل کنید صفحه 8 درس

تحلیل کنید صفحه 8 درس

«آدمی در گرو عمل خویش است» (سورۀ مدثر، آیه 38)

پیامدهای ارادی و غیر ارادی هر یک از کنش های زیر را مشخص کنید

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:





نمونه بیاورید صفحه 12 جامعه شناسی (1)

پاسخ نمونه بیاورید صفحه 12 جامعه شناسی (1)

نمونه بیاورید صفحه 12 درس

نمونه بیاورید صفحه 12 درس

دانستید که در کنش اجتماعی، آگاهی و ارادۀ کنشگر، ناظر به دیگران، ویژگ ها و اعمال آنهاست. برای شناخت عمیق تر کنش اجتماعی، لازم است کمی بیشتر به واژۀ «دیگران» بیندیشید. کسانی که کنشگران با توجه به آنها، دست به کنش می زنند، متفاوت اند. در اینجا انواع مختلفی از آنها ذکر شده است. تلاش کنید در ارتباط با هر کدام، یک کنش اجتماعی مثال بزنید.

الف) غریبه/ آشنا

ب) دوست/ دشمن

ج) گذشتگان/ معاصران/ آیندگان

د) مؤمن/ کافر/ منافق

* با این مثال ها متوجه می شوید؛ کنشی که ناظر به هر کدام از موارد بالا صورت می گیرد، آداب و قواعد خاصی می خواهد. آیا تاکنون فکر کرده اید که این آداب چگونه شکل می گیرند، چگونه دوام می آورند یا تغییر می کنند؟

 (برای آشنایی با آداب مناسبات و ارتباطات انسان با دیگران، می توانید به کتاب مفاتیح الحیاة آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید.)

الف) کنش احوال پرسی :

غریبه : سلام حالتون خوبه؟ سلامتین؟ خیلی خوش آمدین.

آشنا : به به سلاااااااام چطور مطوری؟ چه خبرا؟

ب) دوست: لبخند می زنیم و دست می دهیم.

دشمن: اخم می کنیم و فاصله می گیریم.

ج) گذشتگان : مراسم بزرگداشت برگزار می کنیم (فردوسی و مولوی). مقاله انتقادآمیز می نویسیم (حمله مغول)

معاصران : برایشان کمک نقدی جمع می کنیم (قحطی زدگان آفریقا). علیهشان شعار می دهیم (اسرائیل)

آیندگان : برای زندگیشان تلاش می کنیم (در مصرف منابع نفتی صرفه جویی می کنیم)

د) مومن : حاضریم به او اعتماد کنیم و چیزی پیش او به امانت بگذاریم.

کافر: او را نجس می دانیم و با او غذا نمی خوریم.

منافق : قابل اعتماد نیست و به حرفش بی اعتمادی می کنیم.

*  آداب و رسوم اجتماعی در نتیجه زندگی اجتماعی انسان در طول زمان به وجود می آیند. دین، باورها، علکم، تجربیات گذشتگان، تجربیات شخصی، ادبیات و هنر و .... در شکل گیری اعتقادات و باورها تاثیر می گذارند و آگاهی لازم برای کنش های کنشگران را فراهم می کنند.





مقایسه کنید صفحه 15 جامعه شناسی (1)

پاسخ مقایسه کنید صفحه 15 جامعه شناسی (1)

مقایسه کنید صفحه 15 درس

مقایسه کنید صفحه 15 درس

کوه یک پدیدۀ طبیعی و ساختمان اداری، پدیده اجتماعی است. با مقایسه آنها، تفاوت پدیده های طبیعی و اجتماعی را مشخص کنید.

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



گفت و گو کنید صفحه 24 جامعه شناسی (1)

پاسخ گفت و گو کنید صفحه 24 جامعه شناسی (1)

گفت و گو کنید صفحه 24 درس

گفت و گو کنید صفحه 24 درس

چه بخشی از فرهنگ توسط خانواده و کدام بخش آن توسط مدرسه انتقال می یابد؟ نمونه هایی را بیان کنید.

در خانواده فرهنک فیر رسمی بیش از فرهنگ رسمی منتقل می شود مثل رعایت آداب و رسوم و مجازات های مربوط به سرپیچیاز آن، عواطف، سنت ها، باورها، آداب و رسوم قومی و محلی و تجربیات شخصی

در مدرسه بخش رسمی بیش از بخش غیر رسمی منتقل می شود در واقع مدسه مکمل خانواده است و بیشترف بعد علمی دارد. مدرسه دانش تجربی خانواده را با نگاه علمی تکمیل می کند. شغل ها، علوم مختلف، قوانین و نقش های رسمی در مدرسه منتقل می شود.

جدا کردن سهم مدرسه از خانواده در انتقال فرهنگ به نسل بعد، بسیار مشکل است. برخی خانواده ها از سواد و دانش بالایی برخوردارند و بسیار عالمانه تر از مدرسه، فرهنگ را به فرزندان منتقل می کنند. در عین حال، مدرسه نیز فرصتی برای ارتباطات و آموزش های غیر رسمی و عاطفی و تجربی برای فرد ایجاد می کند.





نمونه بیاورید صفحه 37 جامعه شناسی (1)

پاسخ نمونه بیاورید صفحه 37 جامعه شناسی (1)

نمونه بیاورید صفحه 37 درس

نمونه بیاورید صفحه 37 درس

جهان اجتماعی شامل دو دسته پدیدۀ زیر است. برای هر دسته، پنج مثال بیاورید.

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:





هم اندیشی صفحه 32 جامعه شناسی (1)

پاسخ هم اندیشی صفحه 32 جامعه شناسی (1)

هم اندیشی صفحه 32 درس

هم اندیشی صفحه 32 درس

با هم اندیشی جایگاه تقریبی پدیده های اجتماعی زیر را روی دو طیف خُرد ــ کلان و ذهنی ــ عینی تعیین کنید:

الف) شهر

ب) هدیه دادن برای روز تولد یک دوست

ج) تصور من از معلم کلاس اول ابتدایی

د) عدالت اجتماعی.

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



فعالیت صفحه 35 جامعه شناسی (1)

پاسخ فعالیت صفحه 35 جامعه شناسی (1)

فعالیت صفحه 35 درس

فعالیت صفحه 35 درس

تفسیر و تکمیل کنید.

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:





تمرین صفحه 36 جامعه شناسی (1)

پاسخ تمرین صفحه 36 جامعه شناسی (1)

تمرین صفحه 36 درس

تمرین صفحه 36 درس

متن زیر را به دقت مطالعه کنید و لایه های مختلف جهان اجتماعی اسلام و جهان اجتماعی عرب پیش از اسلام را استخراج کنید.

با ظهور اسلام، ارکان جهان اجتماعی جاهلی، درهم ریخته شد و جهان اجتماعی جدیدی پدید آمد. اسلام زبان مردم را تغییر نداد و بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی را حفظ کرد ولی اموری را تغییر داد که به مرگ جامعۀ پیشین و تولدِ جهانی جدید منجر شد. شرک، بت، قبیله، خون، شمشیر، شهوت و پول از معانی و مفاهیم جامعه پیشین بودند. این مفاهیم هم سامان اجتماعی شبه جزیرۀ عربستان را شکل می دادند و هم جهان بینی اعراب قبل از اسلام را تعیین و مسیر شناخت آنها را مشخص می کردند. بت ها که در کانون نگاه مشرکانه جهان اجتماعی جاهلی بودند، هویتی قومی و قبیله ای داشتند و هر فرد هویت خود را در ارتباط با قبیله خود می شناخت و شأن و جایگاه اجتماعی او به شأن و قدرت قبیله او وابسته بود؛ خدایان متنوع، نمادها و صورت های مربوط به قبایل بودند که در خانۀ خدای گذارده شده بودند. جامعه عرب، جهان را از افق قدرت قبایل مختلف می دید و مناسبات و روابط را در حاشیه این قدرت سازمان می داد. قانون و مقرراتی فراسوی پیمان های قبایل مختلف وجود نداشت و شأن و مرتبه هر فرد و حقوق او به منزلت قبیلۀ او و موقعیت او در قبیله بازمی گشت.

در این جهان، علم از برخورد چهره به چهره و زندگی مشترک درون این جهان پدید می آمد و در حفظ و استمرار آن دخیل بود و بر این اساس علم انساب برترین علوم بود، زیرا هویت نظام قبیله ای را حفظ می کرد.

جهان اسلام با مجموعه معناهایی شکل می گیرد که از وحی الهی بر سینۀ سترگ رسول خاتم، نازل شد و از آنجا در بستر تاریخ جریان یافت. الله، توحید، تقوی، وحی، عقل، علم، حقیقت، فضیلت، عدالت، قسط، ایمان، کفر و نفاق از مفاهیم محوری این نظام معنایی هستند. این معانی با برخی از مفاهیم جاهلی در ستیز آشکار قرار می گیرند و جز به حذف و نابودی آنها راضی نمی شوند و به بازخوانی و بازسازی برخی دیگر از مفاهیم جامعۀ جاهلی می پردازند. از دسته اول شرک، بت، ظلم و ربا و از دسته دوم قبیله، عشیره، عهد، پیمان، غضب و شهوت، معانی و مفاهیمی هستند که ابتدا ارتباط آنها با دیگر مفاهیم مرکزی جهان شرک قطع می گردد و سپس در حاشیه مفاهیم محوری جهان اسلام به صورت صلۀ رحم، عفت و شجاعت، جهاد و شهادت بازخوانی می شوند. قرآن کریم روابط و مناسباتی که بر محور عصبیّت قبیله ای شکل می گرفت به روابطی بر محور اعتقاد به خدای یکتا تبدیل می کند و روابط دنیوی را در حاشیه معانی الهی و قدسی به خدمت می گیرد و کسانی را که مناسبات قومی و قبیله ای را مقدم می دارند و باورها و اعتقادات دینی را در خدمت این مناسبات قرار می دهند، توبیخ کرده و ظالم و فاسق می نامد.

شرک، بت، قبیله، خون، شمشیر، شهوت و پول از معانی و مفاهیم جامعه پیشین بودند.

بت ها که در کانون نگاه مشرکانه جهان اجتماعی جاهلی بودند، هویتی قومی و قبیله ای داشتند و هر فرد هویت خود را در ارتباط با قبیله خود می شناخت و شأن و جایگاه اجتماعی او به شأن و قدرت قبیله او وابسته بود؛

الله، توحید، تقوی، وحی، عقل، علم، حقیقت، فضیلت، عدالت، قسط، ایمان، کفر و نفاق از مفاهیم محوری این نظام معنایی هستند.





تحلیل کنید صفحه 41 جامعه شناسی (1)

پاسخ تحلیل کنید صفحه 41 جامعه شناسی (1)

تحلیل کنید صفحه 41 درس

تحلیل کنید صفحه 41 درس

ــ شرک و بت پرستی و نگاه نژادی و قبیله ای ، از اعتقادات و ارزش های بنیادی جهان اجتماعی شبه جزیرۀ عربستان بود.

ــ توحید و یکتاپرستی و خلافت و کرامت انسان، از اعتقادات و ارزش های جهان اجتماعی اسلام است.

با ظهور اسلام عقاید و ارزش های بنیادی جامعه جاهلی نابود شد و لایه های سطحی آن در خدمت اسلام قرار گرفت. بدین ترتیب زبان عربی حامل کلام و بیان الهی شد.

تفاوت های جهان اجتماعی اسلام و جهان اجتماعی شبه جزیره عربستان جزو کدام دسته از تفاوت هاست؟

تفاوت های بنیادین که ریشه در لایه های عمیق جامعه یعنی اعتقادات و ارزش ها دارند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تفسیرکنید صفحه 43 جامعه شناسی (1)

پاسخ تفسیرکنید صفحه 43 جامعه شناسی (1)

تفسیرکنید صفحه 43 درس

تفسیرکنید صفحه 43 درس

اگرچه انسان امروزی براساس تجربیات واقعی، استعمار را به معنی استثمار در می یابد؛ ولی در سده های پیشین، نظریه استعمار به معنای طلب آبادانی برای جوامع عقب مانده بود. دربارۀ نظریه استعمار، تحقیق کنید. این نظریه محصول کدام یک از دیدگاه های بالا بود؟ نظریه استعمار را براساس آن دیدگاه، تفسیر کنید.

بر اساس نظریه استعمار، کشورهای استعمارگر، کشورهایی بودند که به هر جا می رفتند باعث عمران و آبادانی آن کشور می شدند. بنابراین کشورهای استعمارگر الگوی کشورهای عقب مانده هستند و این کشورها باید کشورهای استعمارگر و پیشرفته را الگوی خود قرار دهند و از آنها تقلید کنند تا سریع تر پیشرفت کنند. این نظریه محصول تفکر تک خطی است. یعنی فقط یک خط رشد وجود دارد که در ابتدای این خط کشورهای پیشرفته قرار دارند و بقیه کشورها بر اساس سطح پیشرفتشان در روی خط قرار دارند. انتهای خط کشورهای عقب مانده قرار دارند.

 همچنین می توان چنین گفت که:

نظریه استعمار محصول دیدگاه تک خطی می باشد که بر اساس آن، همه جوامع در یک خط و در طول یکدیگرند. بعضی جوامع در این مسیر جلوتر و برخی عقب مانده اند. جوامعی که به لحاظ تاریخی عقب مانده اند، باید جوامع پیشرفته را الگوی حرکت خود قرار دهند. جوامع پیشرفته به استعمار به عنوان اقدامی تمدن ساز می نگریستند که به ارتقای اقوام عقب مانده می انجامید. استعمار به معنای ظاهری آباد کردن، نتیجه ای به جز غارت مواد خام کشور های تحت سلطه توسط استعمارگران نداشته است و این فرایند، جوامع توسعه یافته را روز به روز توسعه یافته تر و جوامع فقیر را فقیر تر می سازد.





تحلیل کنید صفحه 47 جامعه شناسی (1)

پاسخ تحلیل کنید صفحه 47 جامعه شناسی (1)

تحلیل کنید صفحه 47 درس

تحلیل کنید صفحه 47 درس

برابر مقررات، همراه داشتن جزوه و کتاب درسی در جلسه امتحان ممنوع است. فرصت ها و محدودیت های این ممنوعیت را تحلیل کنید.

فرصت آزمون در یک فضای عادلانه و امکان رقابت در شرایط برابر و یکسان. فرصتی برای حفظ کردن مطالب و تقویت حافظه. فرصتی برای نوآوری در زمینه کدگذاری و شیوه های متعدد تقویت حافظه و به خاطر سپردن.

محدودیت : شرایط یکسان برای استعدادها و توانایی های نامساوی کار درستی نیست و کسانی که استعداد یک آزمون را ندارند با کسانی که این استعداد را دارند شرایط یکسانی به دست می آورند. ایجاد استرس و اضطراب به خاطر ناتوانی در حفظ مطالب. صرف وقت زیاد برای حفظ کردن مطالب.





تامل کنید صفحه 50 جامعه شناسی (1)

پاسخ تامل کنید صفحه 50 جامعه شناسی (1)

تامل کنید صفحه 50 درس

تامل کنید صفحه 50 درس

فرصت ها و محدودیت های جهان اجتماعی به صورت حقوق و تکالیف افراد ظاهر می شوند. حقوق و تکالیف، به یکدیگر وابسته اند و هیچ کدام بدون دیگری محقق نمی شوند. برای شناخت عمیق تر فرصت ها و محدودیت های جهان اجتماعی، پاره ای از حقوق و تکالیف خود را به عنوان عضو خانواده نام ببرید.

*  در انجام کارهای خانه کمک کنم.

*  تکالیف مدرسه ام را انجام دهم.

*  والدینم مخارجم را بپردازند.

*  با من در تصمیمات مشورت کنند.

*  راهنمای من در زندگی باشند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تفسیرکنید صفحه 53 جامعه شناسی (1)

پاسخ تفسیرکنید صفحه 53 جامعه شناسی (1)

تفسیرکنید صفحه 53 درس

تفسیرکنید صفحه 53 درس

فیلم سینمایی «عصر جدید» را ببینید و تصویری را که چارلی چاپلین از انسان معاصر ارائه می کند، تفسیر کنید

این فیلم را چارلی چاپلین، کارگری را نشان می دهد مه در میان چرخ دنده ها و بخش های مختلف یک کارخانه گم شده است. آنچه اهمیت دارد تولید یک محصول است نه دنیای ی انسان. او بخشی از یک کارخانه است که قرار است پیچ ببندد و وقتی بیمار شود یا خسته باشد یا نیاز داشته باشد لحظه ای دست از کار بکشد که مثلا دستشویی برود یا آب بخورد، جریان بستن پیچ مختل می شود و کارخانه از کار می ایستد. انسان معاصر از نظر چارلی چاپلین در جهان سرمایه داری فقط یک موجود سه بعدی است که می تواند بخشی از محصول مورد نظر سرمایه دار را تولید کند. چارلی چاپلین انسان از خودبیگانه را نشان می دهد که فراموش کرده می تواند یک گل را دوست داشته باشد، می تواند عاشق باشد، می تواند خلاقیت داشته باشد یا نقاشی و مجسمه بدیعی را بیافریند. جامعه شناسان این پدیده را از خودبیگانگی می نامند و معتقدند جهان سرمایه داری تمام انسان های جامعه را در خدمت سرمایه داران قرار داده است. فرد سرمایه دار است که با پولهایش هستی کارگران را می خرد و از تمام عمر آنها برای منافع خودش بهره می برد.

چیزوارگی لوکاچ : در دنیای امروز انسان پدیده هایی مثل پول، کار، دین، سیاست را می سازد تا بهتر زندگی کند ولی اگر نسبت به این پدیده ها آگاهی نداشته باشد و فقط مقلد باشد، این پدیده ها بر روح و عقل او جکومت خواهند کرد و حتی کارهای او را امقانه می سازند. مثل مسیحیانی که به نام دین، در شب عشلء ربانی شراب را به عنوان مصداق خون مسیح می نوشند یا مسلمانانی را در عاشورا قمه بر سر خود می زنند. دین داری اگر آگاهانه نباشد، به ضرر انسان است.





نمونه بیاورید صفحه 57 جامعه شناسی (1)

پاسخ نمونه بیاورید صفحه 57 جامعه شناسی (1)

نمونه بیاورید صفحه 57 درس

نمونه بیاورید صفحه 57 درس

در جدول زیر، سه نمونه از آرمان های جامعه خود را بنویسید که کمابیش بیرون از قلمرو واقعی یا درون آن قرار گرفته اند.

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:





نمونه بیاورید صفحه 59 جامعه شناسی (1)

پاسخ نمونه بیاورید صفحه 59 جامعه شناسی (1)

نمونه بیاورید صفحه 59 درس

نمونه بیاورید صفحه 59 درس

سه نمونه از آرمان های حق را که در اغلب یا همه فرهنگ ها حضور دارند، نام ببرید.

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



شناسایی کنید صفحه 61 جامعه شناسی (1)

پاسخ شناسایی کنید صفحه 61 جامعه شناسی (1)

شناسایی کنید صفحه 61 درس

شناسایی کنید صفحه 61 درس

پدیده های باطلی در قلمرو آرمانی و واقعی بعضی جهان های اجتماعی وجود دارد. آیا می توانید مواردی را شناسایی كنید؟

پاسخ به صورت زیر خواهد بود:





مقایسه کنید صفحه 75 جامعه شناسی (1)

پاسخ مقایسه کنید صفحه 75 جامعه شناسی (1)

مقایسه کنید صفحه 75 درس

مقایسه کنید صفحه 75 درس

با کمک دبیر خود، اخلاق ورزش کاران جهان اسلام (اخلاق پهلوانی) را با اخلاق ورزشی جهان جدید (اخلاق قهرمانی) مقایسه کنید و تناسب این دو نوع اخلاق را با ارزش های کلان اجتماعی بیان کنید.

هدف قهرمانی، گرفتن مدال و کسب رتبه است ولی هدف پهلوان شکوفا کردن ارزش های انسانی و رشد خودشکوفایی شخصیت است. برای قهرمان شدن باید تلاش کرد که مدال طلا را به دست آورد و اول شد و گاهی ورزشکاران در مسابقات برای رسیدن به قهرمانی، دوپینگ می کنند، رشوه می دهند، به بدن رقیب آگانه و عمدا آسیب می زنند، با رشوه داوران می خرند ولی به مقام اول و قهرمانی می رسند. اما پهلوان کسی است که مدال و کسب رتبه برایش ارزش درجه دوم دارد و در درجه اول، شرافت و انسانیت برایش مهم است.

در زلزله دلخراش بم هادی ساعی مدال های ارزشمند خود را فروخت و پولش را خرج آسیب دیدگان زلزله بم کرد. این یعنی مدال در مقابل انسانیت ارزشی ندارد.

خلبان رزمنده ایرانی وقتی برای انهدام یک پل در عراق در جریان جنگ، زمانی را تاخیر داشت در توجیه آن گفت وقتی خواستم پل را بزنم دیدم یک ماشین در حال عبور از روی پل است، مقداری در هوا گردش کردم تا ماشین رفت، بعد پل را زدم.

شیخ محمود خوارزمی معروف به پوریای ولی عارف و شاعر قرن هفتم و هشتم برای رضایت مادر رقیب هندیش خود را در مسابقه ضعیف نشان داد تا رقیب برنده شود و دعای مادرش مستجاب شده باشد.

در یک مسابقه حریف غلامرضا تختی از ناحیه پا آسیب دیده بود و در طول مسابقه تختی هرگز به سمت پای آسیب دیده حریف نرفت و از آن سواستفاده نکرد.





گفت و گو کنید صفحه 75 جامعه شناسی (1)

پاسخ گفت و گو کنید صفحه 75 جامعه شناسی (1)

گفت و گو کنید صفحه 75 درس

گفت و گو کنید صفحه 75 درس

دین و پیامبران الهی، فیلسوفان، روان شناسان، انسان شناسان و جامعه شناسان دربارۀ غفلت و فراموشی انسان ها از هویت واقعی خود، نظریات متنوعی دارند. با راهنمایی دبیر خود دربارۀ این نظریات گفت وگو کنید.

*  یک فرد متولد می شود و همزمان با تولد، یک نام، نام خانوادگی، عنوان جنسی، نقش نوزاد، عنوان شهروندی، ملی، طبقاتی، زیستی مثل ضعیف، قوی، زیبا و زشت به او نسبت داده می شود.

*  آیا انسان فقط همین ابعاد جامعه شناختی را دارد که در ابتدای فرهنگ به او داده می شود؟

*  جامعه شناسان می گویند هویت یعنی مجموعه پاسخ هایی که به سوال من کیستم می دهید، ولی جامعه شناسان تمام هویت را اجتماعی کرده اند، فیلسوفان می پرسند : خود هویت کجاست؟

*  از دیدگاه رواشناختی، این نوزاد دارای یک شخصیت هست یعنی مجموعه ای از صفات که حتی در ابتدای نوزادی نیز قابل شناسایی هستند مثلا روانشناسان هوش نوزاد را اندازه می گیرند و او را باهوش می خوانند. حساس، آرام، هیجانی، ترسو، بی قرار.

*  پیامبران انسان را داری کی ذات و فطرت الهی می دانند که آینه تمام نمای خداوند است. او دارای اراده است و می تواند در نفس اماره بماند یا تا نفس مطمئنه پیش برود. حیوانات و فرشتکان نمی توانند از هویتی که موقع تولد دارند، فاصله بگیرند مثلا گربه همیشه گربه می ماند ولی انسان می تواند از حیوانات پست تر و از ملائکه بلاتر رود.

*  فلسفه اسلامی معتقد است فقط یک من (هویت) وجود دارد و آن ذات حق تعالی است. بقیه من ها جلوه های خداوند هستند. هویت زیستی (بدن) پایین ترین سطح هویت فرد است که نابود شدنی است.

*  از دیدگاه فلسفی هویت سه بعد دارد : جسمانی که همین بدن ضخیم و مادی است. بعد لطیف یا مثالی که در خواب، اموات را با آن بدن مثالی می بینیم. سوم بعد مجرد تام یا روح که صورت ندارد، شکل و اندازه هم ندارد. این صرت مجرد توسط اعمال ما ساخته می شود.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



پاسخ دهید صفحه 81 جامعه شناسی (1)

پاسخ پاسخ دهید صفحه 81 جامعه شناسی (1)

پاسخ دهید صفحه 81 درس

پاسخ دهید صفحه 81 درس

آیا جامعه پذیری در جوامع مختلف، شیوۀ واحد و ثابتی دارد؟ توضیح دهید.

روش های جامعه پذیری اتقال سینه به سینه یا به واسطه رسانه ها که به دو نام غیر رسمی و رسمی خوانده می شوند.

با توجه به تنوع گسترده شیوه های انتقال فرهنگ نسل بعدی، خیر. جامعه پذیری در جوامع مختلف شیوه واحد و ثابتی ندارد و حتی در یک جامعه افراد مختلف از شیوه های مختلفی برای انتقال فرهنگ و جامعه پذیری استفاده می کنند.

 





گفت و گو کنید صفحه 84 جامعه شناسی (1)

پاسخ گفت و گو کنید صفحه 84 جامعه شناسی (1)

گفت و گو کنید صفحه 84 درس

گفت و گو کنید صفحه 84 درس

جامعه برای حفظ سلامت عمومی به پزشکان نیازمند است. تحصیل دررشته پزشکی، کاری دشوار است. به نظر شما در جامعه برای جذب افراد به رشته پزشکی چه کارهایی انجام می شود؟

 برخی پزشکان ممکن است برخلاف هنجارهای پذیرفته شده عمل کنند. برخی کژروی های پزشکی را نام ببرید وراه هاو شیوه های پیشگیری و کنترل آن را بیان کنید.

حمایت قانونی و وجود مزایای مالی و اجتماعی بالا گرایش به رشته پزشکی را افزایش می دهد.

گرفتن زیرمیزی و پول زیاد از بیمار، دزدین کلیه، تجویز داروی غلط، مجازات هایی مثل جریمه مالی، پلمپ مطب، اخراج از بیمارستان، باطل شدن مجوز پزشکی





نمونه بیاورید صفحه 88 جامعه شناسی (1)

پاسخ نمونه بیاورید صفحه 88 جامعه شناسی (1)

نمونه بیاورید صفحه 88 درس

نمونه بیاورید صفحه 88 درس

تحرک اجتماعی گاه درون یک نسل (یک فرد درطول زندگی خودش) و گاه در دو نسل (یک فرد نسبت به والدینش) اتفاق می افتد. نمونه هایی از تحرک اجتماعی درون نسلی و میان نسلی را بیان کنید.

تحرک اجتماعی درون یک نسل : قهرمان شدن یک ورزشکار آماتور در المپیک، رئیس جمهور شدن یک معلم ساده

تحرک اجتماعی در دو نسل : فرزند یک استاد دانشگاه که کارمند می شود، نوه یک کارگر که وکیل می شود.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



استدلال کنید صفحه 91 جامعه شناسی (1)

پاسخ استدلال کنید صفحه 91 جامعه شناسی (1)

استدلال کنید صفحه 91 درس

استدلال کنید صفحه 91 درس

آیا هر نوع ابداع و نوآوری یا هر نوع مواجهه با جهان های اجتماعی دیگر، به تعارضات فرهنگی منجر می شود؟ برای هر مورد نمونه هایی ذکر کنید.

خیر اگر از مرزهای مورد قبول جهان اجتماعی فراتر نرود منجر به تعارض فرهنگی نمی شود.

مد و نوآوری در زمینه پوشش در جامعه ایرانی وقتی فرهنگ عفت و پوشش ایرانی را در نظر بگیریم، تعارض فرهنگی ایجاد می کند. ایرانی ها حتی در حمام برهنه جلوی یکدیگر نمی نشستند و حیا بخشی مه در فرهنگ ایرانی است.

نوآوری در زمینه دانش های بنیادین همچون انرژی اتمی و سلول های بنیادین پذیرفته شده و تعارض فرهنگی ایجاد نکرده است.





تامل کنید صفحه 94 جامعه شناسی (1)

پاسخ تامل کنید صفحه 94 جامعه شناسی (1)

تامل کنید صفحه 94 درس

تامل کنید صفحه 94 درس

هویت فرهنگی جهان اجتماعی چه رابطه ای با هویت اجتماعی افراد دارد؟ آیا این دو می توانند مستقل از یکدیگر وجود داشته باشند؟ برای پاسخ، از نمونه زیر کمک بگیرید.

هر خانواده، یک گروه اجتماعی است. هویت خانوادگی ما، بخشی از هویت اجتماعی ما و نتیجه عضویت در یک خانواده است. در هر جهان اجتماعی به هر شکل از زندگی خانواده نمی گویند، بلکه تنها شکلی از زندگی که براساس عقاید، ارزش ها و هنجارهای نهاد خانواده باشد، پذیرفته می شود. در مقابل، نهاد خانواده نیز تا زمانی دوام می آورد که گروه های خانوادگی، عقاید، ارزش ها، هنجارها و نمادهای آن را بپذیرند و بر اساس آن عمل کنند. اکنون شما دربارۀ رابطه میان جهان اجتماعی و نهادهای آن فکر کنید.

هویت خانوادگی افراد         خانواده ها              نهاد خانواده              هویت فرهنگی جهان اجتماعی

مجموعه هویت های اجتماعی افراد جامعه، هویت فرهنگی جهان اجتماعی را می سازد.

 





تحلیل کنید صفحه 98 جامعه شناسی (1)

پاسخ تحلیل کنید صفحه 98 جامعه شناسی (1)

تحلیل کنید صفحه 98 درس

تحلیل کنید صفحه 98 درس

با هویت اجتماعی افراد و هویت فرهنگی جهان اجتماعی آشنا شدید. آیا هر نوع بحران هویت اجتماعی، به بحران هویت فرهنگی منجر می شود؟ در چه صورتی بحران هویت در سطح افراد، به بحران هویت در سطح جهان اجتماعی می انجامد؟ مثال ممکن است در ایران برخی افراد یا خانواده ها دچار بحران هویت باشند؛ ولی نهاد خانواده دچاربحران هویت نباشد. درچه صورتی بحران هویت افراد و خانواده ها به بحران هویت در نهاد خانواده منجر می شود؟

این تحلیل را می توان دربارۀ گروه های دیگراجتماعی مانند گروه های تحصیلی، شغلی، ورزشی و... نیز به کار گرفت.

در صورتی که عقاید و ارزش های مربوط به خانواده در کل جامعه دچار بحران شوند. مثلا طلاق در گذشته در کل خانواده ها امری زشت بود فقط برخی افراد آن را عادی می دانستند ولی الان بیشتر خانواده ها طلاق را امری عادی می دانند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تبیین کنید صفحه 103 جامعه شناسی (1)

پاسخ تبیین کنید صفحه 103 جامعه شناسی (1)

تبیین کنید صفحه 103 درس

تبیین کنید صفحه 103 درس

غرب زدگی جوامع غیرغربی مهم ترین مانع تعامل آنها با جهان غرب است. به نظر شما این جوامع برای دست یابی به تعامل با جهان غرب باید چه مسیری را بپیمایند؟

آگاهی، اعمال انسان را به کنش تبدیل می کند و ناآگاهی، کارهای انسان را در حد رفتارهایی در بعد حیوانی نگه می دارد که فقط به محرک های محیطی واکنش نشان می دهند. جوامع غیر عربی، باید از فرهنگ و گذشته و از توانایی های خود به طور کامل آگاهی داشته باشند، هر چه سطح آگاهی افراد یک جامعه از خود و داشته هایشان بیشتر باشد، تعامل سالمتری با غرب خواهند داشت و کمتر دچار غرب زدگی و خودباختگی می شوند.

 





تحلیل کنید صفحه 106 جامعه شناسی (1)

پاسخ تحلیل کنید صفحه 106 جامعه شناسی (1)

تحلیل کنید صفحه 106 درس

تحلیل کنید صفحه 106 درس

از خودبیگانگی تاریخی و حقیقی چه ارتباطی با هم دارند؟ آیا اگر جهان اجتماعی به یکی از معانی از خودبیگانگی دچار شود، ناگزیر به دیگری هم مبتلا می شود؟ یا ممکن است جامعه ای در یک معنا از خودبیگانه نباشد، ولی در معنای دیگر، از خودبیگانه باشد؟

از خود بیگانگی تاریخی یعنی فراموش کردن و ندانستن ریشه های تاریخی کشور خود که نقطه مقابل خودشیفتگی تاریخی و برتر دانستن خود نسبت به جوامع دیگر فقط به خاطر داشتن تاریخ غنی تر.

از خودبیگانگی حقیقی یعنی نشناختن ذات انسان و خدا و این که ندانیم از کجا آمده ایم و به کجا می رویم.

ممکن است جامعه ای به خوبی تاریخ خود را بشناسد ولی از حقیقت انسانی و الهی خود بی خبر باشد یا ممکن است فرد از حقیقت الهی خود به واسطه تعالیم دینی باخبر باشد ولی از تاریخ خود هیچ نداند.





تحقیق کنید صفحه 111 جامعه شناسی (1)

پاسخ تحقیق کنید صفحه 111 جامعه شناسی (1)

تحقیق کنید صفحه 111 درس

تحقیق کنید صفحه 111 درس

آیا نویسندگان کتاب های «غرب زدگی»، «بازگشت به خویشتن»، «خدمات متقابل اسلام و ایران» و «فطرت» را می شناسید؟ دربارۀ این آثار و نویسندگان آنها تحقیق کنید.

غرب زدگی : جلال آل احمد

بازگشت به خویشتن : علی شریعتی

خدمات متقابل اسلام و ایران ، فطرت : مرتضی مطهری

 



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



تحلیل کنید صفحه 113 جامعه شناسی (1)

پاسخ تحلیل کنید صفحه 113 جامعه شناسی (1)

تحلیل کنید صفحه 113 درس

تحلیل کنید صفحه 113 درس

حجاب و پوشش به عنوان نماد هویت جهان اسلام در صد سال اخیر، فراز و فرودهایی داشته است. در دوران رضاخان حجاب مسئله و معضل درون جامعه ایران بود و زنان مسلمان اجازۀ رعایت ضوابط دینی خود را نداشتند. اینک حجاب مسئله کشورهای اروپایی شده است و برخی از کشورهای اروپایی از ورود زنان با حجاب به مراکز آموزشی ممانعت می کنند. مسئله شدن حجاب در کشورهای اروپایی را با توجه به هویت جهان اسلام تحلیل کنید.

حجاب زنان ایرانی، پوششی است که هم ریشه اسلامی دارد و هم ایرانی. در محرابه های باستانی مجسمه هایی یافت شده اند که با پوششی شبیه چادر پوشیده شده اند به گونه ای که صورت پیدا نیست و مرد یا زن بودن مجسمه ها مشخص نیست. اسلام نیز زنان و مردان مسلمان را به پوشش اسلامی و داشتن عفت سفارش کرده است. اکنون حجاب یکی از مصادیق هویت ایرانی و اسلامی است. و از آنجا دولت های غربی با ایران و اسلام مبارزه می کنند با تمام مصادیق ایرانی و اسلامی نیز به مبارزه می پردازند.





مقایسه کنید صفحه 130 جامعه شناسی (1)

پاسخ مقایسه کنید صفحه 130 جامعه شناسی (1)

مقایسه کنید صفحه 130 درس

مقایسه کنید صفحه 130 درس

حضور مردم در یک حکومت لیبرال دموکراسی چه تفاوتی با حضور مردم در جمهوری اسلامی دارد؟

در دموکراسی وجمهوري مردم با راي خود دولت تعيين مي كنند ولی در دموکراسی حکومت اکثریت به نحوی است که خودشان قانون  هستند و لذا نظام سیاسی دموکراسی قانون مطلقه نیست بلکه رأی اکثریت به‌صورت مطلقه است. در این نوع حکومت‌ها اقلیت‌های سیاسی و کسانی که رأی اکثریت را کسب نمی‌کنند زیان می‌بینند و حقوق آن ها  پایمال می‌شود. قانون برای همه یکسان نیست و اصولاً قانون یکسانی وجود ندارد. مثال معروفی در این زمینه وجود دارد که در حکومت‌های دموکراسی اگر شما زمینی داشته باشید و نخواهید آن را بفروشید ممکن است خریدار با دوازده نفر بیاید و بگوید ما برای فروش زمین شما رأی می‌گیریم و چون شما در اقلیت قرار می گیرید ناچار می‌شوید علی‌رغم میلتان زمین خود را بفروشید!

درحالی‌که در جمهوری همان‌طور که اکثریت کنترل می‌شوند، اقلیت هم کنترل می‌شوند و قانون برای همه یکسان است و همه از حق مساوی برخوردار هستند. این گونه نیست کسانی که اکثریت را به دست می‌آورند خود را برحق و طرف مقابل را باطل بدانند. حتی در آمریکا وقتی‌که یک حزب حاکم می‌شود باید حقوق اقلیت را رعایت کند البته در اروپا عموماً یک حزب به‌تنهایی حکومت تشکیل نمی‌دهند بلکه غالباً با ائتلافی هستند. درجمهوري قانون مطرح است و نه مردم به معناي اكثريت. در واقع اكثريت واقليت همه تابع قانون هستند. شخصيتها و سران احزاب هم تابع قانون هستند.





پیشنهاد دهید صفحه 137 جامعه شناسی (1)

پاسخ پیشنهاد دهید صفحه 137 جامعه شناسی (1)

پیشنهاد دهید صفحه 137 درس

پیشنهاد دهید صفحه 137 درس

متن «سیاست های کلی جمعیت» در جمهوری اسلامی ایران را در کلاس مطالعه کنید، سپس یک بند از آن را به دلخواه انتخاب کنید و بگویید اگر شما به جای مدیران و مسئولان کشور بودید، برای تحقق آن چه می کردید؟

*  استفاده از جوانی و بالندگی جمعیت برای رشد کشور

*  تشویق خانواده ها به افزایش جمعیت و فرزندآوری

*  حذف بودجه ها و برنامه هایی که قبلا برای کاهش جمعیت استفاده می شد.

*  رفع موانع ازدواج، تشویق ازدواج و تلاش برای کاهش سن ازدواج

*  اختصاص تسهیلات ویژه برای مادران بخصوص در دوران بارداری و شیردهی

*  حمایت از زوج های جوان و تحکیم بنیان خانواده

*  احترام و تکریم خانواده



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



پیشنهاد دهید صفحه 141 جامعه شناسی (1)

پاسخ پیشنهاد دهید صفحه 141 جامعه شناسی (1)

پیشنهاد دهید صفحه 141 درس

پیشنهاد دهید صفحه 141 درس

متن «سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی» در جمهوری اسلامی ایران را در کلاس مطالعه کنید و با توجه به آن، به سؤالات زیر پاسخ دهید.

ــ ساز و کارهای مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر موانع داخلی و خارجی پیشرفت کدام اند؟

ــ شما دانش آموزان برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه مسئولیتی بر عهده دارید؟

اقتصاد مقاومتی یعنی بتوانیم در تمام بخش های اقتصادی کشور، رفتارهای اقتصادیمان را بهینه کنیم.

*  یعنی باید هزینه های اضافی را حذف کنیم و مخارج را کاهش دهیم و در عوض تولید را افزایش دهیم.

*  مردم باید یاد بگیرند به گونه ای خرج کنند که از اسراف و زیاده روی در امکانات عمومی و خصوصی بپرهیزند.

*  مجلس باید تلاش کند قوانینی را که باعث هزینه های اضافی یا جلوگیری از تولید می شود، حذف کند.

*  دولت باید از فساد اقتصادی و اختلاس ها جلوگیری کند تا اعتماد مردم را جلب کند.





تحقیق کنید صفحه 19 جامعه شناسی (1)

پاسخ تحقیق کنید صفحه 19 جامعه شناسی (1)

تحقیق کنید صفحه 19 درس

تحقیق کنید صفحه 19 درس

کشورها در مواجهه با روند کاهش جمعیت، برای جبران و ترمیم جمعیت خود، روش های مختلفی را در پیش می گیرند. با راهنمایی دبیر خود برخی از تجربه های کشورهای مختلف را در این رابطه مطالعه کنید و به کلاس گزارش دهید.

ملاحظه می کنید که دو کشور ژاپن و آلمان از رشد منفی جمعیت برخوردارند. براساس آمارهای اعلام شده، در بازه زمانی ٢٠٢١ - ٢٠٢٠ جمعیت ژاپن با کاهش ٤٤ هزار نفری روبه رو شده است و مهم ترین دلیل کاهش جمعیت در ژاپن، عدم تمایل زنان به فرزندآوری است. نرخ باروری در ژاپن از دهه ١٩٧٠ میلادی به بعد کاهشی بوده است. نرخ باروری در دهه ٢٠٠٠ میلادی به رقم 1/3 درصد در ازای هر زن رسید. این رقم در ٢٠٠٥ میلادی به 1/26 درصد رسید. در دهه ٢٠١٠ میلادی به بعد نرخ باروری در ژاپن با افزایش اندکی روبه رو شد و به رقم 1/4 درصد رسید. میانگین سنی جمعیت ژاپن به 48/4 سال رسیده و این کشور ثروتمند آسیایی اکنون پیر ترین کشور جهان به شمار می رود. دولت ژاپن پیش بینی می کند که در افق 2060 تقریباً نیمی از جمعیت این کشور را افراد سالخورده تشکیل خواهند داد. از طرفی برآورد می شود که ظرف چهار دهه آینده جمعیت ژاپن که اکنون ١٢ ٧ میلیون نفر است، بیش از ٢٥ درصد کاهش خواهد یافت و در حدود ٨٨ میلیون نفر خواهد شد.

الف) راهکارهای جبران و ترمیم جمعیت کشور روسیه:

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود به اعضای پارلمان این کشور گفت ما باید به جوانان کمک کنیم؛ آنهایی که می خواهند تشکیل خانواده دهند و در رویای فرزند هستند.

بنابر گزارش سازمان ملل، دو سوم از اروپا اقداماتی را برای افزایش نرخ باروری از تعیین پاداش برای فرزند آوری تا انگیزه های مالیاتی بکار بسته اند که به درجات مختلف موفق بوده است.

طبق وعده های پوتین در روسیه مادرانی که برای اولین بار فرزند می آورند می توانند مزایایی حاملگی دریافت کنند. قبلا این مزایا به مادرانی داده می شد که دو یا بیشتر از دو فرزند داشتند.

مزایای رفاهی به کودکان بین سه تا ۷ ساله در خانواده های کم درآمد پرداخته می شود و تغذیه رایگان در مدارس در چهار سال نخست تحصیل ارائه می شود.

پوتین همچنین وعده کاهش مالیاتی برای خانواده های پرجمعیت تر را داده است.

به گفته یک کارشناس جمعیت در روسیه این اقدامات به طور موقت تعداد خانواده ها با دو فرزند را افزایش داده است اما تردیدهای مالی درباره آینده باعث افت دیگری در نرخ زاد و ولد شده است.

ب) راهکارهای جبران و ترمیم جمعیت کشور ایتالیا:

در ایتالیا نیز مانند روسیه دولت تلاش کرده مشوق های مالی را برای تشویق فرزندآوری بکار بندد.

با این حال ایتالیا هنوز هم پایین ترین نرخ باروری را در اتحادیه اروپا دارد و نرخ تولدکودک برای هر مادر ایتالیایی 1/3 کودک است.

به گفته استاد دانشگاه هلند این سیاست های پولی نیز معمولا تاثیر چندانی در نرخ باوری ندارند. هر چند که در کوتاه مدت موثر هستند اما در نهایت کمکی به نرخ بالای ناباروری نمی کند و این روش در بسیاری از کشورهای استفاده شده و الگوی مشابهی را داده است.

در رابطه با ایتالیا ناکام بودن مشوق های پولی ممکن است به این حقیقت ربط داشته باشد که این مبالغ به گرایشات اجتماعی به عنوان فاکتور اصلی در کشوری که کمتر از ۵۰ درصد زنان آن شاغل هستند یا سطح مهاجرت در آن بالا است کمکی نمی کند.

پ) راهکارهای جبران و ترمیم جمعیت کشور فرانسه:

در این کشور به رغم کاهش نرخ تولد در سالهای اخیر، این کشور همچنان بالاترین نرخ زاد و ولد را در اروپا دارد که بر اساس گزارش بانک جهانی از سال ۲۰۱۷ شامل 1/92 تولد برای هر زن است.

در فرانسه در چند دهه گذشته وزارت خانواده مسوولیت ارائه سیاست های اجتماعی در این حوزه را داشته است.

بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، این کشور سیاست های اجتماعی گسترده ای دارد که امکان ارائه یارانه به نگهداری از کودکان و کمک های سخاوتمندانه برای خانواده های پرجمعیت تر را در بر می گیرد.

خانواده ها با دو فرزند یا بیشتر دستکم ماهانه ۱۳۱.۵۵ یورودریافت می کنند و در برخی خانواده ها هنگام  تولد هر نوزاد 944/51 یورو پرداخت می شود.

ت) راهکارهای جبران و ترمیم جمعیت کشور سوئد:

در کشورهای اسکاندیناوی موفقیت مشابهی دیده می شود و براساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ در سوئد هر زن به طور متوسط 1/9 کودک متولد می کند.

کمیسیون اروپا می گوید نرخ اشتغال زنان و مادران در این کشور بالاترین در سطح اتحادیه اروپا است و فقر کودکان پایین ترین نرخ است. به والدین ماهانه کمک 1/573 کرونی (۱۶۷ دلار) پرداخت می شود که این رقم با افزایش سن کودک افزایش می یابد.

ساعات کاری مادران درسوئد پایین ترین در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورها است. در سال ۲۰۱۸ متوسط ساعت کاری 1/474 ساعت بود که حدود ۵۰۰ ساعت کمتر از متوسط ساعت کار در روسیه است.

ث) راهکارهای جبران و ترمیم جمعیت کشور ژاپن:

طی چند دهه گذشته، ژاپن با چالش دوگانه ای در زمینه کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش سن مواجه شده است. برای پرداختن به این مسئله، دولت از دهه ۱۹۹۰ چندین طرح مهم را برای مقابله با این مشکل آغاز کرده است، از جمله طرح انجل (فرشته)، طرح آنجل جدید و سیاست به علاوه یک. با این حال، این طرح ها عمدتا به دلیل منابع محدود و عدم همسویی اجتماعی با اولویت های دولت کمترین تأثیر را داشته اند.

دولت ژاپن برای تشویق به تولد بیشتر طرح انجل را ارائه داد که ، برنامه ای پنج ساله در سال ۱۹۹۴ برای کمک به زوجین در تربیت فرزندان بود.  طرح جدید آنجل در سال ۱۹۹۹ و به دنبال آن سیاست به علاوه یک در سال ۲۰۰۹ ارائه شد. طرح آنجل و طرح انجل جدید هر دو به این منظور طراحی شده اند که بچه دار شدن را به گزینه ای آسان تر و جذاب تر تبدیل کنند. این طرح چند هدف را تشکیل می داد:

«ایجاد سازگاری بین مسئولیت های کاری و خانوادگی، افزایش خدمات مراقبت از کودکان، تقویت امکانات بهداشتی مادر و کودک، بهبود مسکن و امکانات عمومی برای خانواده های دارای فرزند، تقویت رشد کودک، بهبود فضای آموزشی برای کودکان، کاهش هزینه های اقتصادی مرتبط با تربیت کودکان.»

هدف از راهکاری دولت ژاپن در طرح آخر خود ایجاد محیط کار قابل قبول برای والدین ​​با بودجه اختصاص یافته برای ساخت ۵۰،۰۰۰ مرکز مهد کودک جدید برای نگهداری از آنها در روز بود.

ج) راهکارهای جبران و ترمیم جمعیت کشور کره جنوبی:

با وجودی که نرخ زاد و ولد دراین کشور از سال ۲۰۱۸ افزایش داشته هنوز هم پایین ترین نرخ تولد را در جهان دارد. در ۱۳ سال گذشته، مقامات سئول تقریبا ۱۲۱ میلیارد دلار صرف اقدامات افزایش جمعیت کرده اند که شامل افزایش مهدکودک ها، مراکز مراقبت از کودکان و تعیین یارانه برای کودکان در ۵ سال نخست زندگی شان بوده است. اما این ها برای جبران هزینه تحصیلات خصوصی که پدیده ای عادی در این کشور است و خانواده ها را برای فرزند آوری محتاط می کند، کافی نبوده است.

به نظر می رسد دلیل دیگری که باعث کاهش نرخ زاد و ولد می شود پدیده اجتماعی «سامپو» است، پاسخی که زنان کره جنوبی به دهه ها نابرابری جنسیتی مبنی بر فرار از روابط، ازدواج و فرزندان می دهند.

در اکتبر ۲۰۱۹، دولت اعلام کرد که سیاست های موجود در زمینه مرخصی والدین گسترش یافته و والدین با فرزندان زیر ۸ سال اکنون مجاز به گذراندن یک ساعت کمتر در محل کار در هر روز هستند. یارانه های نقدی والدین دارای فرزندان خردسال حتی گسترش یافته است و شامل ۱۰درصد ثروتمندترین افراد جامعه می شود.

چ) راهکارهای جبران و ترمیم جمعیت کشور لهستان:

ویکتور اوربان نخست وزیر لهستان در فوریه ۲۰۱۹ تلاش کرد نرخ زاد و ولد هر زن را که در حال حاضر ۱.۴۸ است افزایش داده و همسو با نرخ جهانی افزایش دهد. این تلاش شامل امکان دریافت وام برای زنان زیر ۴۰ سال در صورت ازدواج بود و اگر فرزندان بیشتری داشته باشند دیگر نیاز نیست وام را بازپرداخت کنند. همچنین خانواده های جوان تر می توانند کمک وام مسکن بعد از دومین و سومین کودک خود دریافت کنند و خانواده های دارای دستکم ۳ فرزند می توانند برای خرید خودرو کمک هزینه دریافت کنند. این موضوع بود که زنان می توانند در صورت داشتن ۴ فرزند از مالیات معاف شوند.

ح) راهکارهای جبران و ترمیم جمعیت کشور سنگاپور:

نرخ باروری در این کشور در مقایسه با نرخ زاد و ولد در سطح جهانی کاهش یافته و مردم سنگاپور بیشتر از داشتن فرزند اهداف دیگر را  مانند ادامه تحصیل ، اشتغال و مسافرت در اولویت قرار می دهند به همین دلیل هم میزان زاد و ولد در حال کاهش است.

نرخ فعلی 1/26 کودک به ازای هر زن است و برای تغییر این روند میلیاردها میلیارد دلار صرف برنامه های استفاده مرخصی والدین ، ​​تخفیف مالیاتی برای والدین دارای فرزندان بیشتر و همچنین مزایایی برای مادران شاغل شده است.

دولت برای سهولت نگهداری فرزندان توسط  پدربزرگ و مادربزرگ ها، دولت برای خانواده هایی که فاصله ۴ کیلومتری والدین خود مسکن خریداری کرده اند، کمک مساعدی مسکن نزدیکی ۳۰ هزار  دلار ارائه می دهد.

همچنین یک هدیه نقدی به مبلغ ۸۰۰۰ دلار برای فرزند اول و دوم و ۱۰،۰۰۰ دلار برای هر تولد بعدی در نظر گرفته شده است. سنگاپور سیاست های این چنینی را در سایت www.heybaby.sg منتشر می کند و حتی در ایستگاه های راه آهن کمپین های تبلیغاتی وجود دارد که اطلاعات باروری را در این کمپین های تبلیغاتی با شعارهایی مانند «هرچه زودتر برنامه ریزی کنید ، بارداری آسان تر است» ارائه می دهد.

منبع:

https://irna.ir/xjDSqX





بخوانیم و پاسخ دهیم صفحه 105 جامعه شناسی (1)

پاسخ بخوانیم و پاسخ دهیم صفحه 105 جامعه شناسی (1)

بخوانیم و پاسخ دهیم صفحه 105 درس

بخوانیم و پاسخ دهیم صفحه 105 درس

خودباختگی پهلوی دوم

قانون کاپیتولاسیون (به معنای مصونیت همه اتباع آمریکایی حاضر در ایران از رسیدگی قضایی و واگذاری این حق به نماینده حقوقی آمریکا بود درحالی که ایرانیان ساکن آمریکا به هیچ وجه از چنین حقی برخوردار نبودند) که تصویب آن با پشتیبانی محکم شاه صورت گرفت؛ این قانون کاملا در تعارض با استقلال و هویت ایرانی بود. در زمان تصویب، سفیر آمریکا که خوشحال به نظر می رسید، به ملاقات شاه می رود.

سند زیر، گزارش خیلی محرمانۀ سفارت از این ملاقات است:

تاریخ: ١٧ سپتامبر ١٩٦٤ (26 شهریور 1343)

طبقه بندی: خیلی محرمانه

یادداشت برای ضبط در پرونده

شاه در حین ملاقات با سفیر در تاریخ ١٦ سپتامبر به نقل از ارسنجانی گفت: لایحه ای در مجلس وجود دارد که پرسنل آمریکایی را از کاپیتولاسیون برخوردار خواهد ساخت. ارسنجانی به شاه گفته بود که اگر این قانون توسط مجلسین تصویب شود، شاه تاج و تخت سلطنت را از دست خواهد داد.

سفیر فورا سؤال کرد که آیا این موضوع در شاه ایجاد رعب و وحشت کرده است و شاه در پاسخ گفت: نه به هیچ وجه.

سرلشکر اکهارت

ج . ١. آرمیتاژ

منبع: اسناد لانه جاسوسی آمریکا، جلد ٧، سند شماره ٨، صفحه ٦٠٧، مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی.

 

سؤال:

1- چرا ارسنجانی گفت اگر این قانون تصویب شود، شاه حکومتش را از دست خواهد داد؟

2- چرا شاه می خواهد به سفیر آمریکا نشان دهد با اینکه تصویب این قانون خطرهایی دارد، ولی او حاضر به انجام آن است؟

1- به این دلیل که مردم ایران تحمل قبول این قانون را ندارند و علیه این قانون، تظاهرات به پا کرده و حکومت را از دست آنان می گیرند.

2- به دلیل سرسپردگی و جلب اعتماد آمریکایی ها و اینکه او را از سلطنت بر ایران خلع نکنند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



گفت و گو گنید صفحه 138 جامعه شناسی (1)

پاسخ گفت و گو گنید صفحه 138 جامعه شناسی (1)

گفت و گو گنید صفحه 138 درس

گفت و گو گنید صفحه 138 درس

برخی کارشناسان معتقدند کاهش جمعیت و فرزندآوری بیش از آنکه متأثر از عوامل اقتصادی باشد، منشأ فرهنگی دارد. نظر شما چیست؟ گفت وگو کنید.

نظر بر این است که هر دو عامل، یعنی عوامل اقتصادی و فرهنگی، می‌توانند در کاهش جمعیت و فرزندآوری تأثیرگذار باشند.

از یک سو، عوامل اقتصادی ممکن است نقش مهمی در تصمیم‌ گیری برای داشتن فرزند داشته باشند. به عنوان مثال، هزینه‌های بالای تحصیل، مسکن و خدمات بهداشتی ممکن است برای بسیاری از افراد دلایل قابل قبول برای تأخیر در داشتن فرزند باشد. همچنین نبود زیرساخت‌های مناسب برای پذیرش و پرورش کودکان نقش مهمی در کاهش جمعیت و فرزندآوری دارد.

از سوی دیگر، عوامل فرهنگی نقش قابل توجه‌ای در تصمیم ‌گیری برای داشتن فرزند دارد. اعتقادات، ارزش‌ ها و سبک زندگی مردم می ‌توانند تأثیر بسزایی در تعداد فرزندانی که تصمیم به داشتن می ‌کنند، داشته باشند. به عنوان مثال، در جوامعی که ارزش ‌های خانوادگی و نقش زنان در خانواده بسیار محترم شمرده می‌ شود، احتمالاً تعداد فرزندان بیشتری داشته باشند.

به طور کلی، منعکس کردن تأثیرات فقط به یک عامل برای کاهش جمعیت و فرزندآوری ساده ‌سازی مسئله است. همچنین، هر جامعه و فرهنگ خاص نقش خود را در این زمینه دارد و بایستی به صورت جامع و چندجانبه برای درک بهتر علل و پاسخ‌گوئی مناسب به آن‌ها نظر گذاشت.






محتوا مورد پسند بوده است ؟

2.83 - 6 رای