نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

پاسخ به تمامی سوالات فصل واج آرایی، واژه آرایی - حل المسائل فصل 3 واج آرایی، واژه آرایی - گام به گام 1401 کتاب علوم و فنون ادبی (1) - گام به گام کتاب علوم و فنون ادبی (1) مطابق با آخرین تغییرات کتب درسی



خودارزیابی صفحه 28 درس واج آرایی، واژه آرایی علوم و فنون ادبی (1)

پاسخ خودارزیابی صفحه 28 درس 3

جواب خودارزیابی صفحه 28 درس 3 علوم و فنون ادبی (1)

1 در بیت های زیر، نمونه های واج آرایی را بیابید.

سرو را بین بر سماع بلبلان صبح خیز                همچو سرمستان به بستان، پای کوب و دست زن

                                                                                          خاقانی

واج آرایی واج های «س» و «ن»

گو بهار دل و جان باش و خزان باش، ار نه         ای بسا باغ و بهاران که خزان من و توست

                                                                                     هوشنگ ابتهاج

واج آرایی واج های «الف» و «ن»

سر ارادت ما و آستان حضرت دوست               که هر چه بر سر ما می رود، ارادت اوست

                                                                                          حافظ

واج آرایی واج های « -ِ » ، «س» و «ر»

ای تکیه گاه و پناهِ/ زیباترین لحظه های           پر عصمت و پر شکوه تنهایی و خلوت من!

ای شطّ شیرین پر شوکت من!                                           مهدی اخوان ثالث

واج آرایی واج های « -ِ » و «ش»

2 در اشعار زیر، آرایۀ تکرار (واژه آرایی) را بیابید.

عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست           من که یک امروز مهمان توام، فردا چرا؟

                                                                                         شهریار

تکرار واژه های «امروز» و «فردا»

دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین           به علی شناختم من، به خدا قسم، خدا را

                                                                                         شهریار

تکرار واژه های «خدا» و «علی»

زمانه قرعۀ نو می زند به نام شما             خوشا شما که جهان می رود به کام شما

                                                                                   هوشنگ ابتهاج

تکرار واژه های «شما»

گر تو گرفتارم کنی، من با گرفتاری خوشم              ور خوار چون خارم کنی، ای گُل! بدان خواری خوشم

                                                                                   ابوالقاسم حالت

تکرار واژه های «گرفتار» و «خوار»

گَرَم باز آمدی محبوب سیم اندام سنگین دل          گل از خارم برآوردی و خار از پای و پای از گل

                                                                                         سعدی

تکرار واژه های «ار» و «خار» و «پا»

بی عمر زنده ام من و این بس عجب مدار              روز فراق را که نهد در شمار عمر

                                                                                         حافظ

تکرار واژه های «عمر»

پای استدلالیان چوبین بود                    پای چوبین سخت بی تمکین بود

                                                                                         مولوی

تکرار واژه های «چوبین» و «پا»

از ننگ چه پرسی که مرا نام ز ننگ است                وز نام چه پرسی که مرا ننگ ز نام است

                                                                                         حافظ

تکرار واژه های «نام» و «ننگ»

گر اظهار پشیمانی کند گردون مشو ایمن            که بد عهد از پشیمانی، پشیمان زود می گردد

                                                                                         صائب

تکرار واژه های «پشیمانی»

یک عمر پریشانی دل، بسته به مویی است           تنها سر مویی ز سر موی تو دورم

                                                                                    قیصر امین پور

تکرار واژه های «موی» و «سر»

هر کجا دردی است درمانیش هست                درد عشق است آنکه درمانیش نیست

                                                                                    سلمان ساوجی

تکرار واژه های «درد» و «درمان» و «است»

3 غزلی از دیوان حافظ بیابید که نمونۀ مناسبی برای کاربرد واج آرایی و واژه آرایی باشد؛ سپس مشخّص کنید، کدام واج ها و واژه ها در ایجاد این آرایه ها، مؤثر هستند.

سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند           پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند

به فتراک جفا دل‌ها چو بربندند بربندند                 ز زلف عنبرین جان‌ها چو بگشایند بفشانند

به عمری یک نفس با ما چو بنشینند برخیزند         نهال شوق در خاطر چو برخیزند بنشانند

سرشک گوشه گیران را چو دریابند در یابند             رخ مهر از سحرخیزان نگردانند اگر دانند

ز چشمم لعل رمانی چو می‌خندند می‌بارند             ز رویم راز پنهانی چو می‌بینند می‌خوانند

دوای درد عاشق را کسی کو سهل پندارد                 ز فکر آنان که در تدبیر درمانند در مانند

چو منصور از مراد آنان که بردارند بر دارند               بدین درگاه حافظ را چو می‌خوانند می‌رانند

در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند           که با این درد اگر دربند درمانند درمانند

 واج آرایی : حرف «ن»

واژه آرایی : بربندند و آند و درمانن



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (1)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (1)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (1)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (1)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (1)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (1)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (1)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (1)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



کارگاه تحلیل فصل صفحه 31 درس واج آرایی، واژه آرایی علوم و فنون ادبی (1)

پاسخ کارگاه تحلیل فصل صفحه 31 درس 3

جواب کارگاه تحلیل فصل صفحه 31 درس 3 علوم و فنون ادبی (1)

1) شعر زیر را بخوانید و جدول را کامل کنید.

در کتاب آمد که در عهد قدیم                     خانه ای می ساخت سقراط حکیم

چون به پایان برد کار آن سرا                     آمدند از ره، رفیق و آشنــا

جمله گفتند: این بنای مختصر ِ                  نیست درخورد تو، ای صاحب نظر!

چون توانی زیستن در این قفس؟              این قفس نبود مقام چون تو کس

بهر مردی چون تو والا و حکیم                   بارگاهی باید و کاخی عظیم

در شبستان تو چون آییم جمع                   همچو پروانه به گرد روی شمع؟ 

گفت در پاسخ: که ما را باک نیست             عـارفان را خانه الّا خاک نیست

حجرۀ خود گر بدین سان ساختم                خانه ای درخورد یاران ساختـم

بیش از این گر یار یکدل داشتم                  بام خود تا عرش می افراشتــم

در حقیقت یار یکدل، کیمیاست                 چون صدف، کمیاب و چون در، پر بهاست

                                                                       نیره سعیدی، «میرفخرایی»

2) حکایت زیر را بخوانید و برای هر قلمرو، چند ویژگی استخراج کنید.

پارسازاده ای را نعمت بیکران به دست افتاد؛ فسق و فجور آغاز کرد.

باری، به نصیحتش گفتم: ای فرزند، دخل، آب روان است و عیش، آسیاب گردان؛

یعنی خرج فراوان کردن، مسلم کسی را باشد که دخل معین دارد.

چو دخلت نیست، خرج آهسته تر کن             که می گویند ملاحان سرودی

اگر باران به کوهستان نبارد                            به سالى دجله گردد، خشک رودى

عقل و ادب، پیش گیر و لهو و لعب بگذار که چون نعمت سپری شود، سختی بری و پشیمانی خوری.

پسر، این سخن در گوش نیاورد و بر قول من اعتراض کرد و گفت:

برو شادی کن ای یار دل افروز                          غم فردا  ، نشاید خورد امروز

دیدم که نصیحت نمی پذیرد و دم گرم من در آهن سرد او اثر نمی کند؛ روی از مصاحبت بگردانیدم و قول حکما کار بستم که گفته اند:

گر چه دانى که نشنوند، بگوى                       هر چه دانى ز نیک خواهی و پند

زود باشد که خیــره سر، بینی                       بـه دو پـای اوفتــاده، انـدر بـند

دست بر دست میزند که دریغ                       نـشنیـدم حـدیـث دانـشـمـند

گلستان، باب هفتم

3) نمونه های زیر را از دید حس و حال فضای شعری و عاطفی بررسی کنید.
الف)

ای آن که غمگنی و سزاواری                وندر نهان، سرشک همی باری
رفت آن که رفت و آمد آن که آمد         بود آن که بود خیره چه غم داری؟
                                                                                             رودکی

ب)

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم
                                           فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
                                                                                            حافظ

پ)

این مطرب از کجاست که برگفت نام دوست    تا جان و جامه بذل کنم بر پیام دوست
دل زنده میشود به امیـد وفای یار             جان رقص می ِ کند به سماع کلام دوست
                                                                                          سعدی

ت)

جامی است که عقل آفرین می زندش              صد بوسه ز مهر بر جبین میزندش
این کوزه گر دهر چنین جام لطیف                  می سازد و باز بـر زمین میزندش
                                                                                        خیّام

ث)

خروشید کای فرخ اسفندیار                                  هماوردت آمد برآرای کار
                                                                                          فردوسی

ج)

وقت را غنیمت دان آن قدر که بتوانی     حاصل از حیات ای جان یک دم است تا دانی
                                                                                          حافظ

4) در بیت های زیر، نمونه های واج آرایی و واژه آرایی را بیابید.

گوشه گرفتم ز خلق و فایده ای نیست           گوشۀ چشمت بلای گوش هنشین است

                                                                                      سعدی

******

ما  چون ز  دری پای  کشیدیم، کشیدیم        امید ز هر کس که بریدیم، بریدیم

دل نیست کبوتر که چو برخاست نشیند        از گوشۀ بامی که  پریدیم، پریدیم

                                                                                 وحشی بافقی

******

در   زلف   تو بند بود داد دل  ما         در   بند کمند بود داد  دل  ما

ای داد به داد دل ما کس نرسید         از بس که بلند بود داد دل ما

                                                                               قیصر امین پور

******

نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس              ملالت علما هم ز علم بی عمل است

                                                                                      حافظ

******

اگر جنگ خواهی و خون ریختن                 بر این گونه سختی برآویختن

بگو     تا    سوار     آورم    زابلی                 که   باشند   با   خنجر   کابلی

                                                                                   فردوسی

 

1) پاسخ به صورت زیر خواهد بود:

2) پاسخ به صورت زیر خواهد بود:

3) الف) وزن و آهنگ با محتوا تناسب دارد. فضا ی حاکم بر شعر عاطفی است.

وزن سنگین و غم انگیز است.

ب) وزن ضربی و شاد است.

پ) وزن آرام ، نرم و لطیف است.

ت) وزن آرام و سنگین است.

ت) وزن آهنگ کوبنده ، تند ، و ضربی با بار حماسی است.

[وزن آهنگ هماهنگی دارند[

ج) وزن ضربی و تند است.

4) واج آرایی : گ، ش

واژه آرایی : گوشه

******

واج آرایی : ی

واژه آرایی : کشیدیم، بریدیم، پریدیم

******

واج آرایی : د، ب

واژه آرایی : در، بند، داد، دل

******

واج آرایی : م، ع

واژه آرایی : عمل

******

واج آرایی : خ

واژه آرایی : واژه ای تکرار نشده است.






محتوا مورد پسند بوده است ؟

5 - 0 رای